یاسوج نیازمند هوای تازه
یاسوج نیازمند هوای تازه
یکی از پایدارترین و پردرآمد ترین و اشتغال زا ترین صنایع صنعت توریسم است و شهرداری قدرت تامین مالی پروژه های توریستی را به تنهایی ندارد پس باید از منابع بیرونی برای تامین مالی پروژه ها اقدام کرد.

علیرضا افشون پژوهشگر دکتری معماری، متخصص و فعال در طراحی و برنامه ریزی شهری با سابقه همکاری با چندین شرکت مهندسین مشاور طراح و برنامه ریزشهری در سطح ملی ودارای ده ها مقاله علمی در ژئورنالهای خارجی و داخلی وهمایشهای بین المللی و ملی، از راهکارهای برون رفت از موانع موجود بر سرراه شهرداریها و شورای شهر در مسیر ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری با این سایت خبری گفتگویی داشتند .

فریادجنوب :به نظراین استاد دانشگاه شهرداری ها باید به سمتی حرکت کنند که با بکارگیری فاکتورهای خلاقیت و عقلانیت بخش اعظمی از هزینه های خود را تامین کنند وبا طرحها و راه حلهای جدید و پایدار،هزینه های جاری و اجرایی شهر را تامین کنند. یکی از این راه حلها باتوجه به وجود پتانسیل خدادادی در شهر یاسوج بعنوان پایتخت طبیعت ایران ، استفاده ازبخش گردشگری میباشد. شهر یاسوج با داشتن جاذبه های گردشگری طبیعی مانند آبشار یاسوج،رودخانه بشار ،پارک جنگلی وپارک چشمه نباتی در مرکز شهر و نیز دره ها کوهها و مناطق گردش پذیر حاشیه شهر یاسوج همچون نگینی در منطقه جنوب و جنوب غرب کشور میباشد.

افشون در این باره گفت؛توسعه گردشگری شهری یکی از ارکان توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود که در صورت حرکت مناسب می‌تواند ضمن آبادانی،‌عمرانی و پویایی اقتصادی بستر مناسبی برای تعامل فرهنگی و اجتماعی شهروندان ایرانی فراهم آورد.

یک شهر دارای ارکان مختلفی، شامل جزئیات و کلیات فراوانیست. شهرسازی و معماری یکی از ارکان شهر است و سرمایه رکن مهم تر شهرداری بعنوان متولی امور شهری می باشد.اگر شهر دچار بیماری فقر باشد دیگر عمران و آبادانی وجود ندارد و با توجه به اینکه شهرداری یک سازمان نیمه خصوصی است میباید خود حجم بالایی از بودجه اش را تامین کند.

شهرداری یاسوج هزینه های خود را از محل های مختلفی مانند اخذ هزینه پروانه ساخت، اخذ عوارض و…. تامین میکند، اما این هزینه های دریافت شده از شهروندان تنها قسمت کمی از هزینه های شهرداری را تامین میکند و لازم به ذکر است که با بکارگیری راه حلهای مبتکرانه بجای تحمیل وافزایش عوارض شهرسازی ونوسازی که فشار مضاعف بر مردم و شهروندان وارد میکند باید برای تامین مالی لازم اقدامات دیگری نیز انجام داد.
یکی از این اقدامات جذب سرمایه گذار است که با ایجاد زیرساخت های لازم میتوان سرمایه گذار را برای مشارکت در پروژه های عمرانی ترغیب کرد.
شهر یاسوج یک شهر توریست پذیر است، سرمایه گذاری در مناطق توریستی شهر بسیار پرسود و زود بازده است.

سرمایه گذاری و توجه به صنعت توریسم از آن جا که تاثیر مستقیمی بر فرهنگ ، روابط بین المللی ، آموزش ، جامعه و بخش اقتصادی کشور دارد بسیار حائز اهمیت است .
با جذب سرمایه گذار و ساخت پروژه های توریستی عملا شهر به مکانی جذاب برای توریست های داخلی و خارجی تبدیل میشود که با این اتفاق توریست، مبالغ بالایی در شهر هزینه میکند، این اقدام یعنی رونق اقتصادی شهر و این رونق اقتصادی یعنی اشتغال زایی پایدار.
یکی از پایدارترین و پردرآمد ترین و اشتغال زا ترین صنایع صنعت توریسم است و شهرداری قدرت تامین مالی پروژه های توریستی را به تنهایی ندارد پس باید از منابع بیرونی برای تامین مالی پروژه ها اقدام کرد.
با تبدیل شهر یاسوج به منطقه نمونه گردشگری و ایجاد زیرساخت های لازم سرمایه گذاری آسانتر و قدرت جذب توریسم بالاتر میرود.
البته لازم به ذکر است برای تبدیل یاسوج به منطقه نمونه گردشگری باید از کمک مسئولان استانی و نمایندگان نهایت استفاده را برد.
طبق قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری، هیات سرمایه گذاری خارجی در ایران به طور کامل پوشش داده خواهد شد. گسترش حوزه فعالیت سرمایه گذاران خارجی از جمله امکان پذیرشدن سرمایه گذاری در زیرساخت ها، به رسمیت شناختن روش های جدید سرمایه گذاری خارجی همچون تامین مالی پروژه ای، بازخرید و انواع روش های ساخت بهره برداری و واگذاری، کوتاه ترشدن فرآیند درخواست پذیرش و تصویب سرمایه گذاری خارجی در هیات سرمایه گذاری خارجی از جمله مزیت های قانون جدید تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی است.
محاسبات انجام شده نشان داده‌اند که ضریب فزاینده تولید در صنعت جهانگردی ایران معادل ۶/۱ است که این رقم بدان معنا است که اگر یک واحد پولی توسط جهانگردان در یاسوج و یا در مقیاسی بزرگتر در کشور ایران هزینه و وارد چرخه اقتصادی کشور شود، باعث ایجاد تولیدی به میزان ۶/۱ واحد پولی در بخش‌های مختلف اقتصادی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با آن در ارتباط هستند، خواهد شد. مقایسه این اثر با ضریب فزاینده سایر بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهد که صنعت گردشگری ایران پس از صنایع غذایی (با ضریب ۱۶/۲) و ساختمان (با ضریب ۷۲/۱) در رتبه سوم در بین تمام بخش‌های اقتصاد ایران قرار دارد که نشان از قابلیت بالا‌ی صنعت یاد شده برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور است.
پس شهرداری با یک برنامه جامع میتواند با جذب سرمایه گذار هم پروژه های توریستی خود را اجرا بکند و هم از درآمد پایداری برخوردار گردد. برای رسیدن به این میل، تفکرات اقتصادی نو لازم است و باید هوای تازه ای در تفکرات و تصمیم گیری های مسئولان شهری و استانی دمیده شود.