یاقوتِ  کوشک بویراحمد  درسایه ی بی توجهی| مسئولان ومتولیان جهاد کشاورزی استان کجائید| دستورصریح استاندارکهگیلویه وبویراحمد  بایگانی شد | سوء استفاده از برند انارکوشک  درشهرهای استان
یاقوتِ  کوشک بویراحمد  درسایه ی بی توجهی| مسئولان ومتولیان جهاد کشاورزی استان کجائید| دستورصریح استاندارکهگیلویه وبویراحمد  بایگانی شد | سوء استفاده از برند انارکوشک  درشهرهای استان
کمتر روستایی را می توان در استان و حتی کشور پیدا کرد که مردمانش با اطمینان از کیفیت محصولات باغی تولیدی و بازار تضمینی برای میوه و محصولات فرآوری شده آن صحبت کنند؛ اما مردم روستای کوشک در کهگیلویه و بویراحمد هیچ نگرانی برای عرضه انار خود به بازار ندارند.

کمتر روستایی را می توان در استان و حتی کشور پیدا کرد که مردمانش با اطمینان از کیفیت محصولات باغی تولیدی و بازار تضمینی برای میوه و محصولات فرآوری شده آن صحبت کنند؛ اما مردم روستای کوشک در کهگیلویه و بویراحمد هیچ نگرانی برای عرضه انار خود به بازار ندارند.

فریادجنوب ؛روستای کوشک علیا در کیلومتر ۴۰ جاده ترانزیتی و ملی یاسوج – بابامیدان قرار دارد. کوشک در مرز دو اقلیم سرد و گرم استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است و زیبایی ها و خوبی های این دو اقلیم را یکجا دارد.
در روزگاری نه چندان دور این روستا را به صیفی کاری های آن به خصوص خیار مرغوبش می شناختند اما رفته رفته مردم متوجه شدند که خاک و آب کوشک برای تولید انار آن هم از نوع مرغوب و درجه یک جوابگوست. پس با آزمون و خطا اهالی به جای صیفی کاری ، درخت انار کاشتند.

باغستان انار روستای کوشک

در قلب انار
از دور همه چیز خوب است و جای هیچ نگرانی نیست اما این ظاهر ماجراست. در باطن آن که کنکاش می کنیم مردم یک نگرانی مشترک دارند؛ کم آبی وکرم گلو گاه باغداریشان را نابود کرده است  و برخی سموم مورد نیاز کشاورزان هم نه در بازار آزاد و نه دولتی پیدا نمی شود.

سید کرامت موسوی منش  از اهالی روستا که محدوده ای از باغش کاملا خشک شده است ، می گوید: حدود ۴سال پیش طرح مبارزه با آفت وکرم گلوگاه توسط سازمان جهاد کشاورزی اجرا و بازخورد خوبی داشت و انتظار می رفت این طرح تا ریشه کنی کامل این آفت تداوم داشته باشد ولی متاسفانه این طرح هم  به فراموشی سپرده شد .

کرامت کریمی از فرهنگیان بازنشسته روستا می گوید: آبیاری باغها قطره ای تحت فشار است اما به چند دلیل جوابگو نیست.در طرح توسعه کشاورزی قرار بود ۲ مخزن بزرگ آب برای روستا ساخته شود و آبیاری باغات با این مخازن انجام شود اما مخزن کوچکی ساخته شده که جوابگوی نیاز باغات کوشک نیست.
وی می گوید: چون سیستم قطره ای به صورت اصولی انجام نشده،حجم آب موجود در لوله ها هم جوابگو نیست.

باغستان کوشک

یوسف مسعودی دهیار جوان این روستا گفت: با بیان اینکه عمده محصول کشاورزی و باغی کوشک انار است و مردم با توجه به خشکسالی سالهای اخیر به سمت کشت انار رفتند اما مشکلاتی که در مسیر تولید انار است باعث افت کیفیت انار و ضایع شدن زحمت باغداران می شود.
او می گوید: کم آبی وعدم اجرای اصولی طرح قطره ای نمودن باغات مهمترین مشکل مردم است که نیاز به برنامه ریزی و همکاری مسئولان دستگاه های مختلف دارد.
وی اشاره ای به آفت انار می کند و می گوید: مهمترین آفت انار” کرم گلوگاه انار” است و باعث ضرر زیاد به محصولات شده که نیاز به بررسی کارشناسان جهاد کشاورزی و ارایه راهکار مناسب و بهتر دارد ولی متاسفانه این روستا نامی ناشناخته برای برای مدیرکل ومجموعه ی مدیریتی جهادکشاورزی استان است
مسعودی با تاکید بر اینکه برای استفاده بهتر از انار، نیاز به احداث واحدهای فراوری است ادامه می دهد: اگر صنایع تبدیلی داشته باشیم حتی پوست انار برای استفاده در صنایع دارویی و کنسانتره فراوری می شود.

وی می افزاید: دوره آبیاری انار باید ثابت باشد ولی چون شبکه ایراد دارد اثرمنفی روی باغات دارد و همین کم آبی اثرات گرما سوختگی و بیماری ها را تشدید می کند.
به گفته دهیار کوشک جهاد کشاورزی به رغم تلاشهایی که دارد اما برخی اقلام مورد نیاز کشاورزان و باغداران از جمله سم آفتاب سوختگی را نتوانسته به موقع فراهم کند.

وی تاکید می کند: کوشک از پتانسیل بالایی برای گردشگری برخوردار است و با اینکه این ظرفیتها برای مسئولان هویدا شده اما گمنام مانده است.

مسعودی کوشک به یک نکته ی مهم اشاره کرد که متاسفانه  تابلوهای فروش انار  با نام وبرند انار این روستا در سطح شهرهای استان به نام انار کوشک توسط فروشندگان خودنمایی می کند و این موضوع صحت ندارد چرا که  این انارها حتی قابل مقایسه با  ضایعات انار کوشک هم  نیستند واین بداخلاقی محض  بزرگترین ضربه را به نام انار کوشک می زند

باغستان انار روستای کوشک

کاظم شهبازیان کوشک یکی دیگر از اهالی روستا می گوید ،قبل ازانجام طرح قطره ای ،آبیاری  باغات انار به صورت غرق آبی انجام می گرفت ومعمولا هفته ای یک بار باغات آبیاری می شد ولی الان با طرح ناقص وغیر اصولی قطره ای باغات هر۱۵روز یکبار باغات آبیاری می شود که باعث ترکیدگی انار وهجوم حشرات وتولید مثل آنها در سزح گسترده هستیم ولی متاسفانه مسئولان هیچ بازدید وپیگیری جهت بررسی مشکلات باغات کوشک ندارند.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش از این گفته بود که انار محصول تولیدی منطقه کوشک است اما طبق گفته اهالی بیشتر محصول به دلیل آفت از بین می‌رود که جهادکشاورزی باید مطالعه دقیقی انجام و علت این موضوع را ریشه‌یابی کند و اجازه ندهد محصول و دسترنج کشاورزان از بین برود.

اما گویا اقدام مشخص و قابل توجهی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان برای نجات این درختان انجام نشده است و درختان انار زنده می میرند.