2کانون «سیاه زخم» در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد
2کانون «سیاه زخم» در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی دو کانون سیاه زخم در دام‌های این استان خبر داد و گفت: این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است. به گزارش فریاد جنوب ، به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، امید جمشیدی در نشست کمیته بیماری‌های مشترک بین […]

معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی دو کانون سیاه زخم در دام‌های این استان خبر داد و گفت: این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

وی با بیان اینکه عملیات واکسیناسیون بر علیه شاربن و تب مالت در تعداد زیادی از دام‌های استان انجام گرفت، عنوان کرد: سیاه زخم یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات بوده که توسط باکتری باسیلوس آنتراسیس ایجاد می‌شود.

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست افزود: بیماری‌های تب مالت، حیوان گزیدگی، هاری، سیاه سرفه، تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو و بیماری سالک مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان در این استان است.

ظفر پریسایی خاطرنشان کرد: بیماری تب مالت یکی از بیماریهای بومی استان بوده که میزان بروز شناسایی شده این بیماری در استان 17 در هر 100 هزار نفر جمعیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیویه بویراحمد نیز در این نشست با تشریح ضرورت آشنایی با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 61 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های نوپدید مشترک بین انسان و حیوان هستند.

ابراهیم نعیمی تصریح کرد: این بیماری‌ها به دلیل وجود مخازن، ناقلین و عوامل بیماری‌زای متعدد  خطر انتقال بیمارستانی (تب خونریزی دهنده کریمه -کنگو)  توانایی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در سیستم مراقبت بهداشتی اهمیت ویژه‌ای دارند، خاطرنشان کرد: بدون همکاری سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی پیشگیری و کنترل موثر این بیماری‌ها وجود ندارد.