بقعه متبرکه بی بی حکیمه نگینی سبز در دل کوه های گچساران
بقعه متبرکه بی بی حکیمه نگینی سبز در دل کوه های گچساران
ندا نعمتی گچساران این شهر آب و آتش مدال افتخار میزبانی ازامام زاده بی بی حکیمه فرزند بلافصل امام موسی کاظم و خواهر امام رضا را در جنوب کشور دارد.

ندانعمتی: آستانه مقدس بی بی حکیمه(س) درگچساران نگین درخشانی در دل کوه های زاگرس جنوبی است که تا قبل از کرونا هرساله زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و خارج ازایران به زیارتش می‌شتابند.
زائرانی که با حضور در حرم مطهر این بانوی معصوم ارادت خود را به اهل بیت و بخصوص امام رضا نشان می دهند.
گچساران این شهر آب و آتش مدال افتخار میزبانی ازامام زاده بی بی حکیمه فرزند بلافصل امام موسی کاظم و خواهر امام رضا را در جنوب کشور دارد.
بقعه متبرک امامزاده بی بی حکیمه همچون الماسی درخشان در میان کوه های عظیم و سر به فلک کشیده می درخشد.
تا قبل از وجود ویروس منحوس کرونا هر ساله میلیون نفر زائر عاشق اهل بیت از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت این بقعه متبرکه می آمدند، حال پس از دو سال اندی دوباره زائران توانستند با شور و عشق فراوان راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران طی کنند.
این بقعه متبرکه در حد فاصل گچساران و بندر گناوه، ۸ کیلومتری گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را افزایش داده است تا جائیکه هر بیننده ای را مبهوت می کند،
در روایات های تاریخی در خصوص وجود این امام زاده در دل کوه ها آمده در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات افزایش یافت گروه هایی از اهل بیت علیهم السلام در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شده و خود را به ایران رساندند، وقتی کاروان احمد بن موسی در منطقه میشان در تنگ طویل و عظیم زردکوه بهبهان(گچساران فعلی) زمان کوتاهی را برای استراحت انتخاب می کنند بی بی حکیمه به علت بیماری و خستگی راه و نبود امکانات کافی فوت می کند و توسط برادرش احمدبن موسی(علیه السلام) در این مکان دفن می شود.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.
در دوره صفویه این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال ۱۰۹۹ توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد، این زیارتگاه در سال ۶۶ تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.
سفره هفت سین با حضور ۳ هزار زائردر حرم بی بی حکیمه برپاشد
ابراهیم قاسمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: هرساله تا قبل از کرونا مسافران و زائران بسیاری به بارگاه بی بی حکیمه مشرف می شدند.
وی بیان کرد: بعد از گذشت بیش از ۲ سال عید نوروز امسال طرح آرامش بهاری و پذیرایی از مسافران و زائران در حرم بی بی حکیمه آغاز شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران با اشاره به اینکه برای آمادگی این حرم اقدامات لازم با همکاری عاشقان اهل بیت و دستگاه های دیگر انجام شد، تصریح کرد: آیین تحویل سال نو با گسترده شدن سفره هفت سین، دعای تحویل سال نو و پخش سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب اسلامی در این مکان مقدس با حضور ۳ هزار نفر از زائران برپا شد.
قاسمی عنوان کرد: طرح آرامش بهاری از روز۲۸ اسفند ماه در ۳ بقعه متبرکه شاخص اعم از بی بی حکیمه، کاکامبارک و امام زاده جعفر گچساران آغاز و تا پایان تعطیلات نوروز ادامه دارد.
وی گفت: در طرح آرامش بهاری خیمه های معرفت، کودک و چند رسانه ای، مشاوره رشد جمعیت و فرزندآوری، مسابقه فرهنگی و پاسخگویی به مسائل شرعی زواربا استقرارطلبه آقا و خانم دایر شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران با اشاره به حضور ۳ هزار نفری زائران در زمان تحویل سال نو در حرم بی بی حکیمه خاطرنشان کرد: جهت حال رفاه زائران و حضور آنها در مرقد با برداشتن زنجیر جلو ورودی محوطه این امام زاده زائران توانستند تا حد امکان خودروهای خود را به حرم نزدیک کرده و به راحتی به زیارت مشرف شوند و پس از آن نیز در صورت تمایل در کنار خودروهای خود چادرهای استراحت را برپا کنند.
قاسمی بیان کرد: تامین زیرساخت های آب، روشنایی نظارت بر رقبه های تجاری بازارچه حرم بی بی حکیمه و سایر امکانات مورد نیازبرای رفاه حال زائران در این حرم فراهم شده است.
انتهای پیام/