آزمون استخدام ۱۸۲ نیروی نیروی شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با وجود تمام کارشکنی‌ها برگزار شد تا آغازی بر ادامه راه ضابطه مندی به جای رابطه باشیم.
آزمون استخدام ۱۸۲ نیروی نیروی شرکتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با وجود تمام کارشکنی‌ها برگزار شد تا آغازی بر ادامه راه ضابطه مندی به جای رابطه باشیم.

یکی از مهمترین مشکلات کهگیلویه و بویراحمد در چند سال اخیر استخدام‌های فله‌ای و بدون ضابطه بوده تا جایی که با تمام هیاهوهای رسانه‌ای و دغدغه‌مندی افکار عمومی احساس می‌شود اراده‌ای برای برخورد با مدیران متخلف وجود ندارد. ضعف قانون تا جایی بوده که مدیران “انتخاباتی-طایفه‌ای” در کهگیلویه و بویراحمد توپ را به زمین قانون […]

یکی از مهمترین مشکلات کهگیلویه و بویراحمد در چند سال اخیر استخدام‌های فله‌ای و بدون ضابطه بوده تا جایی که با تمام هیاهوهای رسانه‌ای و دغدغه‌مندی افکار عمومی احساس می‌شود اراده‌ای برای برخورد با مدیران متخلف وجود ندارد.

ضعف قانون تا جایی بوده که مدیران “انتخاباتی-طایفه‌ای” در کهگیلویه و بویراحمد توپ را به زمین قانون می‌انداختند و اینکه نیروهای شرکتی ربطی به اداره ندارد و بخشی از فعالیت‌های اداری به یک شرکت پیمانکاری واگذار شده و خود شرکت مختار بوده نسبت به تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام کند.

این تنها در حد حرف بود زیرا از صفر تا ۱۰۰ شرکت پیمانکاری را باید شخص آقای مدیر و دوستان اطرافش در داخل مجموعه و حتی بیرون از مجموعه یعنی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی تعیین تکلیف می‌کردند، اگر غیر این بوده چگونه تمامی نیروهای شرکتی از هم طایفه‌ای‌ها و یا از یاران انتخاباتی آقای مدیر بوده است.

روزهای اول شخص مدیر در پاسخ به دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی می‌گفتند نیروهای شرکتی ربطی به اداره ندارد و البته طبق قانون خلافی متوجه مدیر نمی‌شد زیرا تخلفش را در لوای قانون انجام داده بود و تا آب از آسیاب می‌افتد مکاتبه‌ها برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی آغاز می‌شد که آقای فلانی در فلان جایگاه اداری مشغول فعالیت به صورت نیروی شرکتی بوده و اجازه تبدیل وضعیت وی از شرکتی به قراردادی را می‌خواهیم.

دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از بزرگترین دستگاه‌های اداری و اجرایی استان با ۷ هزار نیرو اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی و طرح از ابتدای بنای نیروهای شرکتی نیز از روند رابطه بازی در بکارگیری مستثنی نبود تا جایی که حتی نیروهای دست آخر در این دانشگاه افرادی را در بدنه این مجموعه به عنوان نیروی شرکتی جذب کردند.

قطار علوم پزشکی با سرعت و بدون هیچ مشکل فنی در حال حرکت بود بیمارستان‌های بزرگ از جمله یاسوج و گچساران در آستانه افتتاح و بهره‌برداری و خیلی‌‍‌ها دلخوش به خواب معرفی و دخالت در بکارگیری‌ ” نیروهای شرکتی”، خوابی که با پیشنهاد برگزاری آزمون نیروهای شرکتی توسط رحیم استوار به اورنگ ایلامی هرگز تعبیر نشد.

اما کارشکنی‌ها در بالاترین سطحش آغاز شد تا جایی که بعد از مایوس شدن برای انصراف تیم مدیریتی دانشگاه در زمینه برگزاری آزمون، برنامه ریزی تمام عیاری برای برهم زدن آزمون در روز ۲۷ بهمن ماه ۹۶ را طراحی کردند که به محض اولین سر و صدا دست نوشته‌های در اعتراض به مدیران دانشگاه بلند شد که همین جای سوال بود “اگر این موضوع از پیش طراحی شده نیست پس این پلاکارد نوشته‌ها در اعتراض به مدیران دانشگاه علوم پزشکی از کجا امده است.”

در هر صورت آزمون ۲۷ بهمن ۹۶ باطل شد اما خللی در عزم مسئولان دانشگاه علوم پزشکی برای برگزاری آزمون مجدد وارد نشد تا باز هم تیر مخالفان قانون گرایی و ضابطه مندی به سنگ بخورد.

و بعد از این مخالفان در اقدامی ابتدائی برخی از نیروهای قراردادی حوزه ستادی دانشگاه را به بهانه عدم پرداخت حق سنوات سال قبل وادار به تجمع کردند تا به نوعی زهر چشمی بگیرند در حالی در تمامی دانشگاه‌ها حق سنوات پایان دوره خدمت پرداخت می‌شود.

قانون پرداخت سنوات کارگران در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی صرفا در شرایط استعفا، بازنشستگی، فوت، از کارافتادگی، انقضای مدت قرارداد وعدم تمدید ان، فسخ قرارداد مطابق متن، اخراج موجه پرداخت می‌شود.

علیرغم اینکه پرداخت سنوات سالیانه با نرخ سال جاری محاسبه می‌شود به ضرر کارگران بوده چرا که در زمان بازنشستگی با اخرین حکم بازنشستگی محاسبه و پرداخت خواهد شد و متاسفانه از حق و حقوق خود اگاهی کامل ندارند در حالی که این رویه در خصوص کارکنان رسمی و پیمانی نیز به همین شکل محاسبه و پرداخت خواهد شد.

بازنشستگان رسمی و پیمانی سال مانده مرخصی و پاداش ۳۰ ساله خود را دربافت ننمودند که قانونا واخلاقا پرداخت سنوات ۳۰ بازنشستگان در اولویت پرداخت قرار دارد.

به دلیل کسری اعتبار سنوات سالانه نیروهای قراردادی واحدهای تابعه (شبکه‌های بهداشت ودرمان ) در سال ۹۵ پرداخت نگردیده درحالیکه معترضین متقاضی دریافت سنوات سال ۹۶ خود هستند.

این افراد تمام مزابای سالهای خدمت خود بجز ۹۶را رانیز دریافت کرده‌اند و کارکنان قراردادی معترض حقوق ماهیانه خود را همزمان با نیروهای رسمی و پیمانی دریافت داشته و علاوه بران مرابای پرسنلی شامل اضافه کار،عیدی ،حق مسکن، خواروبار سال ۹۶ را دریافت داشته ومانده مرخصی سال ۹۶ نیز در حال پرداخت است.

مخالفان از طریق برخی رسانه‌‌ها اعم از خبری و فضای مجازی سعی در تخریب برخی مدیران دانشگاه از جمله رحیم استوار معاون توسعه مدیریت کردند تا به نوعی با یک تیر دو نشان بزنند هم کاری کنند که آزمون برگزار نشود و هم کسانی را که مسبب برگزاری آزمون بوده یکی پس از دیگری حذف کنند تا در روز روشن هزینه ضابطه گرایی خود را دهند تا درس عبرتی برای سایرین شود.

اما تمام این برنامه ریزی‌ها خللی در اراده مسئولان دانشگاه ایجاد نکرد و در حالی که خیلی‌ها خواهان لغو کامل برگزاری آزمون بودند ولی متولیان امر بر برگزاری آزمون و فراهم شدن زمینه‌ای برای یک رقابت سالم با هدف اجرای عدالت پافشاری کردند تا بنای سنگ درست ” ضابطه به جای رابطه” توسط علوم پزشکی گذاشته شود و حتی به دل و جان هزینه‌های این “گام به سوی عدالت و رضایت مردم” پرداخت کنند.

تیر مخالفان برگزاری آزمون نیروهای شرکتی دانشگاه علوم پزشکی به هدف نخورد و بالاخره آزمون در روز ۲۱ اردیبشهت ماه با حضور بیش از ۳۰۰۰ هزار متقاضی در کمال آرامش و با رضایت کامل شرکت کنندگان برگزار شد تا درسی باشد برای کسانی که به اجرای عدالت می‌اندیشند تا با مقاومت و پافشاری به اجرای قانون، “کاسبان رابطه گرایی” را بر سر جای خود نشانده و اجازه عرض اندام ندهند.

به طور حتم مخالفان استخدام‌های شرکتی در دانشگاه علوم پزشکی بعد از قربانی شدن رحیم استوار به بهانه انتخاب جایگزین این معاون گچسارانی در یک حرکت انتحاری به سراغ حذف اورنگ ایلامی می‌رود.