احداث پتروشیمی در شهرستان بویراحمد|نگاه بنیادی و مدیریت جهادی رمز عبور از موانع است
احداث پتروشیمی در شهرستان بویراحمد|نگاه بنیادی و مدیریت جهادی رمز عبور از موانع است
فریادجنوب ،دکتر فردین بادام فیروز،: استان کهگیلویه و بویراحمد بااینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت و پتانسیل‌های نهان در بخش‌های مختلف است اما به دلیل کم توجهی‌ها و برخی کج اندیشی ها از ادوار گذشته تاکنون هنوز گرد و غبار و فقر سیما و جلوه این استان را پوشانده است

فریادجنوب ،دکتر فردین بادام فیروز،: استان کهگیلویه و بویراحمد بااینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت و پتانسیل‌های نهان در بخش‌های مختلف است اما به دلیل کم توجهی‌ها و برخی کج اندیشی ها از ادوار گذشته تاکنون هنوز گرد و غبار و فقر سیما و جلوه این استان را پوشانده است.

جای بسی تامل و تاسف وجود دارد در استانی که به عنوان کوریدور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و حدود یک درصد جمعیت کشور را داراست، استانی ثروتمند ولی فقیر که در هر حوزه‌ای دارای پتانسیل‌های منحصر به فرد است.

تا جایی که در حوزه صنایع نفت در رتبه دوم کشور و حدود ۲۰ درصد گاز کشور را تولید می‌کند، در صنعت گردشگری دارای جاذبه‌های بکر و خدادادی است که با نگاهی فنی می‌توان از این صنعت چرخه اقتصادی که در این استان راکد مانده است را چرخاند.

چرا باید استانی که در بخش گیاهان دارویی رتبه اول کشور را داراست و حدود ۳۸ درصد از گیاهان دارویی کشور را در خود جای داده است ویکی از مهم‌ترین استان‌ها در این زمینه می‌باشد نتواند از این ثروت‌های مهم و ارزشمند و ناشناخته نهایت بهره را ببرد.

ما در استانی زندگی می‌کنیم که در منابع آبی رتبه دوم کشور، در منابع جنگلی و پوشش درختی رتبه دوم کشور، در باغداری بین ۱۰ استان برتر کشور، در پرورش ماهیان سردابی همیشه پیشگام بوده و رتبه اول و یا دوم را به خود اختصاص داده است ولی همواره مردمان این دیار در فقر و سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند.

مشکلات و آسیب‌های نهان این استان بویژه شهرستان‌های بویراحمد دنا و مارگون آنقدر زیاد است که برای از بین بردن آنها نگاهی نو و عزمی و اراده ای پولادین و جهادی می طلبد.

اما در این میان آنچه بیش از همه عذاب آور است این است این استان علی الخصوص شهرستان‌های یادشده ضمن دارا بودن این همه منابع همواره بالاترین نرخ بیکاری را داشته است .

طبیعت چشم نواز رشته کوه‌های زاگرس و دنای همیشه سرافراز، چشمه‌های بکر و رودخانه‌های خروشان، جنگل‌های انبوه بلوط جذابیت برای گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ایجاد می‌کند که با بهره‌گیری از آنان به عنوان یک صنعت می‌توان سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و توسعه منطقه را داشته باشد.

 

فرصت های مادی این استان فهرستی طولانی را تشکیل می دهد که مدیران کارآمد و پرانگیزه و خردمند می توانند با فعال کردن و بهره گیری از آن، درآمدهای ملی را با جهشی نمایان افزایش داده و استان را ثروتمند و بی نیاز و به معنای واقعی دارای اعتماد به نفس کنند و مشکلات کنونی را برطرف کنند.

 

با تکیه بر دارا بودن استان از ذخایر غنی نفت و گاز می‌توان گام‌هایی بلند برای ایجاد صنایع همچون پتروشیمی برداشت چراکه مواد اولیه آن در دسترس است و دراین استان تولید میشود.

 

ساخت واحد های پتروشیمی در منطقه علاوه بر اینکه سبب اشتغال پایدار خواهد شد، باعث میشود نرخ بیکاری کاهش پیدا کند و رفاه رجتماعی و امید به زندگی افزایش یابد.

 

چراکه صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد. موج تحولات در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی در منطقه منجر میشود و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی را به تصویر می کشد.

 

توجه و بررسی بیانات رهبری به ویژه در یک دهه گذشته نشان می دهد تکیه بر توان و ظرفیت داخلی در دیدگاه رهبرمعظم انقلاب اهمیت بسیاری دارد و اهمیت بهره گیری روز افزون از توانایی های داخل استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی از سوی مسوولان امر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

امیداواریم با بطرف شدن موانع و باهمت آقای دکتر بهرامی نماینده محترم شهرستانهای بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان خدوم استان، غبارهای محرومیت، فقر و بیکاری که در ریشه درجان جوانان و سایر آحاد مردم دارد در آینده ای نزدیک رخت برکند.

 

تهیه وتنظیم : دکتر فردین بادام فیروز، معاون اجرایی پتروپارس ایران

و

پژوهشگر اقتصادی حوزه نفت گاز و پتروشیمی