از تقوی شیرازی تا گلستان ، ابراهیم گلستانی کی بود‌!!!
از تقوی شیرازی تا گلستان ، ابراهیم گلستانی کی بود‌!!!
سید ابراهیم تقوی شیرازی،نوه آیت الله سید محمد شریف تقوی شیرازی( زادگاه سرفاریاب ، استان کهگیلویه و بویراحمد واز ایل بزرگ سادات امام زاده علی ) و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامه گلستان است که نمایندگی استان فارس را در مجلس مؤسسان 1304 ، مجلسی که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد

فریادجنوب : سیّد ابراهیم تقوی شیرازی(26 مهر 1301 – 31 مرداد 1402) مشهور به ابراهیم گلستان، نویسنده و فیلمساز ایرانی بود.او در سال 1340 برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد.

این جایزه، اولین جایزهٔ بین المللی برای یک کارگردان ایرانی به شمار می رود. در بریتانیا در منزل مسکونی خود در کنار خانواده اش درگذشت. او از چهره های پرشور، مطرح و پرحاشیه هنر معاصر ایران بوده است.
او  نوه آیت الله سید محمد شریف تقوی شیرازی( زادگاه سرفاریاب ، استان کهگیلویه و بویراحمد واز ایل بزرگ سادات امام زاده علی ) و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه نگارِ شیرازیِ صاحبِ روزنامه گلستان است که نمایندگی استان فارس را در مجلس مؤسسان 1304 ، مجلسی که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کر، برعهده داشت. پدربزرگ و عموی گلستان مجتهد بودند.
در دوره دانشجویی به کار سیاسی و فعالیت های اجتماعی پرداخت، به حزب توده ایران پیوست و تحصیل را نیمه کاره رها کرد. فعالیت های حزبی گلستان اما ادامه نیافت، در سال 1326 از حزب جدا شد، از کار سیاسی کناره گرفت و همه ی وقت خود را صرف ادبیات و سینما کرد، هرچند تا پایان عمر بر عقاید سیاسی و اجتماعی خود پایدار ماند.
گلستان در ترجمه به آثار نویسندگان مدرن نظر داشت و در داستان نویسی نیز پیرو سنت نبود. نثر آهنگین و تصویرگرا در مجموعه های دورهٔ اول با نویسندگی اش با آثاری چون آذر، ماه آخر پاییز و شکار سایه و پس از وقفه ای طولانی دورهٔ دوم که با *جوی و دیوار و تشنه آغاز و با خروس ختم میشود.
روحیه ی نوخواه گلستان با شرایط فیلم سازی زمانه ی او سازگار نبود. پس در سال 1336 با تأسیس «استودیو گلستان»، در مقام یکی از نخستین کارگردانان مستقل ایران، دست به کار فیلمسازی شد: *نخست با فیلم های مستندی چون «یک آتش*،1336 الی 1341»، « *موج و مرجان و خارا*،1341» و « *تپه های مارلیک* ، 1342» *که چند جایزه جهانی گرفتند؛ سپس فیلم های داستانی «خشت و آینه* ، 1344» و « *اسرار گنج دره جنی* ، 1350»، و در کنار آنها تهیه کنندگی فیلم « *خانه سیاه است* ،1341» به کارگردانی فروغ فرخزاد.
گلستان در سال 1357 مقیم انگلستان شد. *از دیگر آثار او میتوان به «از روزگار رفته حکایت»، «در گذار روزگار»، «مختار در روزگار»، «خروس»، «نامه به سیمین»، «برخوردها در زمانه ی برخورد*» و نیز ترجمه ی آثار *نویسندگان مدرنی چون همینگوی، فالکنر، چخوف، مارک تواین، برنارد شاو، همچنین ترجمه ی کتاب های «مارکس و مارکسیسم» و «ماتریالیسم دیالکتیکی و ماتریالیسم تاریخی» اشاره کرد.*
او داستان‌هایی از *«ارنست همینگوی»، «ویلیام فاکنر»، «آنتون چخوف»، «استیون کرین» و «استیون وینسنت بنت» را به فارسی ترجمه کرد و در مجموعه‌ی «کشتی شکسته‌ها» گردآوری کرد. «انتشارات روزن*» این مجموعه را نخستین بار در سال 1334 منتشر کرد. *او در همین سال کتاب «شکار سایه» را که شامل چهار داستان بود را هم منتشر کرد و ترجمه‌ی «هاکلبری فین» اثر «مارک تواین»، «مکبث» اثر «شکسپیر» و «دون ژوان در جهنم» اثر «برنارد شاو» را نیز به مجموعه آثارش افزود.*
ابراهیم گلستان با دخترعموی خود، فخری گلستان ازدواج کرد. همسر او از نخستین کسانی می‌دانند که در تهران، اقدام‌هایی را در جهت سر و سامان دادن به وضعیت کودکان خیابانی انجام داد. او تا سال‌ها مدیر پرورشگاهی بود که به تربیت فرزندان معتادان می‌پرداخت.
«لیلی گلستان»، دختر ابراهیم گلستان مترجم و صاحب نگارخانه‌ ایرانی است که موفق به دریافت بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه، لژیون دونور در آبان سال 1393 شد؛ او مادر «مانی حقیقی»، کارگردان و بازیگر موفق سینمای ایران است.
او نیز پدر «کاوه گلستان» عکاس، خبرنگار و فیلم‌بردار موفقی بود که مسیر پدرش را پیش گرفت. او هنگام انجام مأموریت تصویربرداری در سلیمانیه عراق در 13 فروردین 1382 کشته شد.