از ده بزرگ تا بیروت/به قلم دکتر سید نبی الله معصومی
از ده بزرگ تا بیروت/به قلم دکتر سید نبی الله معصومی
اهالی روستا که همه به هم نسبت نزدیک داشتند، عزادار و داغدار بهترین عزیزانشان شدند، تا دهبزرگ نامی برای مرثیه های بیکران و داغهای ابدی در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

فریاد جنوب_در پی وقوع حادثه دلخراش انفجار بیروت و کشته و مصدوم شدن چند صد نفر از مردم این شهر، دکتر سید نبی الله معصومی از بویراحمدی های مقیم کشور بلغارستان در یادداشتی این واقعه را این چنین توصیف کرد:

در مقابل چشمان ناباور ما، در برابر عدسی دوربینها، انفجاری مهیب، بیروت زیبا را به هم ریخت و شهری آباد را ویرانه کرد.

دوستانی که در آنجا هستند، برایم مرثیه‌های جانگدازی از اوضاع شهر و درگذشت عزیزانشان فرستاده‌اند.

مردم شهر که گرفتار مصیبتهای اقتصادی و اجتماعی و فتنه های بی پایان جهانخوران بوده‌اند، اکنون بیشتر از پیش، احساس بی پناهی می‌کنند و صدها خانواده، عزادار عزیزانشان هستند.

این انفجار دلخراش، مرا به یاد حادثه ی انفجار دهبزرگ، از شهرستان باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد انداخت.

داستان این حادثه که چهل سال پیش در ۲۸ مرداد ماه سال ۵۹ رخ داد را بارها از زبان مردم دهبزرگ شنیده‌ام.

ماجرا از ابن قرار بود که وقتی جوشکار جوان، در انبار خانه‌ی سید حسین دهبزرگی در آتش گیر می افتد، مردم نمیدانستند که آنچه پیمانکار جاده در این خانه انبار کرده، باروت و دینامیت است.

اهالی روستا گرد می آیند و مردان با غیرت و پهلوان پیکر و دست‌ بخیر روستا (به تعبیر عمه ام، “مردل خوب دهبزرگ”)، بر پشت بام خانه، سعی می کنند‌، حفره ای به درون خانه بگشایند تا مرد جوشکار را نجات دهند، که ناگهان نهیب قضا، تاریخ آن دیار را می لرزاند.

در این حادثه ۵۹ نفر از مردان و زنان و بچه های دهبزرگی پرپر شدند، غبار غم و درد و اندوه بر خانه های گل و سنگی دهبزرگ، برای همیشه نشست.
اهالی روستا که همه به هم نسبت نزدیک داشتند، عزادار و داغدار بهترین عزیزانشان شدند، تا دهبزرگ نامی برای مرثیه های بیکران و داغهای ابدی در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

این حادثه ی تلخ، چنان سهمناک بود که امام خمینی (ره) هم برای مردم ده‌بزرگ، پیام تسلییت فرستاد و سه روز عزای عمومی اعلام گردید.

اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم

گواهی بخواهید، اینک گواه
همین زخمهایی که نشمرده ایم..

و اینک، حادثه ی دلخراش بیروت، به تلخی یادآور داغی است که مردم ده بزرگ و سادات بحرینی، ۴۰ سال پیش با همه ی وجودشان حس کردند و هرگز از یاد نبردند.
با شرح این حادثه، اکنون همه ی ما در این‌ مصیبتی که دامنگیر بیروت شد، دل و دعایمان، همه با مردم لبنان است.

خداوند به مردم لبنان صبر و استقامت عطا کند.