انتقاد شدید نماینده گچساران به حذف بودجه حمایت از حقوق معلولان
انتقاد شدید نماینده گچساران به حذف بودجه حمایت از حقوق معلولان
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس با انتقاد از حذف ردیف بودجه مستقل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: نوع نگاه به موضوع حقوق معلولان کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بسیار مهم و اصلاح آن ضروری است.

به گزارش فریادجنوب از گچساران سید ناصرحسینی پور نماینده مردم  گچساران و باشت با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به برخی از مباحث در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت:  یکی از تغییرات اساسی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه توانبخشی، حذف ردیف بودجه مستقل قانون حمایت از حقوق معلولان است.

وی بیان کرد: که بر اساس ماده (۳۰) این قانون؛ به منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری، ذیل فصل رفاه اجتماعی، متناسب با عناوین فصول این قوانین در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس تصریح کرد: بعد از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۹۷، از سال بعد آن (۱۳۹۸)، این قانون ردیف خاص خودش را در لوایح بودجه داشته اما برای سال پیش‌رو این ردیف حذف شده است.

حسینی پور عنوان کرد: نتیجه احتمالی این اقدام چه خواهد بود؟ آیا سازمان برنامه و بودجه می‌تواند هر رقمی را در سال ۱۴۰۲ برای معلولان در نظر بگیرد، سازمان بهزیستی می‌تواند به عنوان بگوید امسال بودجه افزایشی نداشته و همان دو هزار و هفتاد میلیارد تومان سال قبل به این حوزه اختصاص داده خواهد شد.

وی گفت: در واقع جامعه معلولان نه می‌تواند مبلغ اعتبار اختصاص یافته به اجرای این قانون را مطالبه و نه می‌تواند بودجه را طلب کند، چون پاسخ مشخصی، مبتنی بر تکالیف قانون بودجه، نه از سازمان برنامه و بودجه و نه از سازمان بهزیستی قابل دریافت نیست.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس خاطرنشان کرد: البته فارغ از این اقدام غیرقانونی دولت و اینکه مجلس تا پایان بررسی لایحه، چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد، پاسخ سازمان بهزیستی به این اتفاق است که در نوع خود قابل تامل است.

عضو کمیسیون اصل نودم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی طی روزهای اخیر در گفت و گویی، در پاسخ به تمام انتقادات جامعه معلولان و کارشناسان حوزه توانبخشی، بدون اشاره به اقدام غیرقانونی دولت و نقد آن و بیان تبعات این اقدام، تایید کرد که اعتبار اجرای این قانون (احتمالا) به صورت مبلغ نامشخصی به سرجمع اعتبارات سازمان بهزیستی اضافه شده است.

حسینی پور اضافه کرد: این پاسخ سازمان بهزیستی، بیشتر از اصل مطلب (حذف ردیف بودجه مستقل سال آینده) واجد بررسی و البته هشدار دهنده است.

وی افزود: بر اساس جزء «۸» بند (پ) ماده ۵۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور، سازمان بهزیستی متولی اصلی سلامت اجتماعی در کشور در حوزه‌های مختلف و به ویژه معلولان است و بر اساس قانون تأسیس‌ آن در راستای اجرای اصل ۲۱ و ۲۹ قانون اساسی به وجود آمده، بدون تردید مهمترین سازمان اجتماعی در کشور است.

حسینی پور اظهار کرد: مسئول ارائه بیشترین و متنوع‌ترین خدمات اجتماعی به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه است و این وظایف متعدد و قوانین خطیری که اجرای آنها بر عهده سازمان قرار گرفته، این انتظار طبیعی را در جامعه هدف گسترده آن ایجاد می‌کند که بهزیستی یک نهاد مطالبه‌گر بوده و از ظرفیت‌های قانونی خود به‌منظور احقاق حقوق ذینفعان سازمان اسفاده کند.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: از سوی دیگر بسیاری از وظایفی که این سازمان بر عهده دارد، ماهیت بین‌بخشی و فرابخشی دارد و طبیعتا برای ایفای این وظایف باید بتواند قدرت چانه‌زنی داشته باشد تا بتواند به عنوان یک نهاد دولتی، از حقوق جامعه هدف و ذینفعان خودش دفاع کند.

حسینی پور اضافه کرد: دولت و حاکمیت نیز باید به بهزیستی هم برای توسعه کیفی و هم برای توسعه کمی‌اش بیش از پیش توجه کنند چرا که موضوعاتی که سازمان بهزیستی دنبال می‌کند و اکثرا موضوعات حاکمیتی است .

وی گفت: طبیعتا انتظار این است که به اندازه اهمیتش حاکمیت هم به آن توجه بیشتری به معنای عام خودش نشان دهد در مجموع انتظار می‌رود که سازمان بهزیستی با عنایت به موقعیت نهادی ویژه خود، به جای پذیرش بی چون و چرای تصمیمات دولت‌های مستقر، در قامت وظایف حاکمیتی خود عمل نموده و در جایگاه پناهگاه ذینفعان آسیب پذیر و عموما بدون صدای خود، قرار گیرد.

 حسینی پور تصریح کرد: در نقش یک نهاد حمایتی ملی، مطالبه‌گر حقوق جامعه هدف خود از دولت و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور باشد و در این راستا نگاه ویژه به حقوق معلولان کشورمان در لایحه بودجه ١۴٠٢ موضوع بسیار مهمی می باشد که نباید بی توجه از آن عبور کنیم و اصلاح آن برای حمایت از معلولان کشورمان یک ضرورت اساسی است.

  • نویسنده : ندانعمتی