انجام عمل نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی برای اولین بار در کهگیلویه
انجام عمل نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی برای اولین بار در کهگیلویه
فـــریاد جنوب | رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت، گفت: برای اولین بار نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی در بیمارستان دهدشت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، رئیس بیمارستان امام‌خمینی (ره) دهدشت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، اظهار کرد: به همت متخصص اورولوژی بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت، نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی برای اولین بار در این شهرستان انجام شد.

دکتر منصور نیکخو با اشاره به انجام نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی، عنوان کرد: پروستات غده‌ای است که به صورت طبیعی در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته و به اندازه یک گردو است. سرطان پروستات، شایعترین بدخیمی احشایی در مردان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آنها است. خطر بروز بیماری در طول زندگی حدودا ۶/۱۷% درسفید پوستان بوده و خطر مرگ در طول زندگی به این علت ۸/۲ % است.

وی افزود: نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی (هدایت شده از راه مقعد توسط سونوگرافی) فرایندی جراحی برای برداشتن مقداری از بافت مرکزی پروستات جهت تشخیص یا رد حضور سرطان در آن است. هر زمان که شک به بدخیمی پروستات وجود داشته باشد (بالا بودن سطح سرمی PSA یا مشکوک بودن معاینه مقعدی ) برای اثبات آن  لازم است نمونه برداری از غده پروستات انجام شود. بصورت کلی، در بیماران مشکوک به سرطان پروستات، قطعی ترین روش تشخیص، نمونه برداری از پروستات است.

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) تصریح کرد: به همت متخصص توانمند و حاذق اورولوژی دکتر بهنام دژمان اولین موارد نمونه برداری پروستات تحت گاید سونوگرافی در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت در اتاق عمل  انجام شد. با این اقدام نیاز به ارجاع بیماران به استان های همجوار کاهش یافته و بیماران جهت نمونه برداری این بیماری، میتوانند از خدمات درمانی و تشخیصی در بیمارستان امام خمینی(ره) استفاده نمایند.

وی خاطرنشان کرد: از همکاری متخصص اورولوژی دکتر بهنام دژمان و دکتر صفورا حجازی متخصص پاتولوژی، پرسنل اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان صمیمانه قدردانی می‌کنم.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب