انقلاب مخابراتی در اقتصاد دیجیتال
انقلاب مخابراتی در اقتصاد دیجیتال
گسترش فیبر نوری در ایران، فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های نوپا فراهم آورده و سرعت بالا و پایداری شبکه فیبر نوری، امکان ارائه خدمات بهتر و تقویت بسترهای تجارت الکترونیک را میسر ساخته است. به علاوه، استفاده از کلان‌داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای بهینه‌سازی سیاستگذاری‌های بازرگانی و راهبردهای بازاریابی و فروش، اکنون با سهولت بیشتری امکان‌پذیر است.

فریاد جنوب ،حامد شیخ پور:در زمانی به سر می‌بریم که هر آن که می‌گذرد شاهد تحولی چشمگیر در عرصه اقتصاد دیجیتال هستیم؛ اقتصادی که بخش عمده‌ای از آن، به رشد استفاده از اینترنت پرسرعت و سرویس‌های هوشمند مخابراتی مربوط می‌شود. این تغییر و تحول، به ویژه در کشورمان ایران، پس از گسترش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور از سوی شرکت مخابرات ایران، شتاب گرفته و تأثیرات عمیقی بر جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان عصر دیجیتال و ساختار اقتصادی کشور گذاشته است که بررسی دستاوردهای آن، مجالی وسیع می‌طلبد.

گسترش شبکه فیبر نوری در ایران از سوی شرکت مخابرات ایران تحت عنوان تجاری «تانوما»، زمینه‌ساز افزایش سرعت بی‌سابقه‌ای در دسترسی شهروندان به اینترنت و افزایش پهنای باند شده است؛ فناوری ویژه‌ای که جایگزینی برای سامانه‌های مخابراتی فرسوده‌تر و قدیمی‌تر است، به کاربران اجازه می‌دهد تا با سرعتی بالا و با کیفیتی بی‌نظیر به اطلاعات دسترسی پیدا کنند که این مزیت، زمینه‌ساز استفاده گسترده‌تر از انواع سرویس‌های برخط و اپلیکیشن‌های هوشمند در سطح جامعه شده است. البته که شرکت مخابرات ایران در یک نهضت جهادی، طرح نجما را نیز برای گسترش هرچه بیشتر وسریع تر فیبرنوری در کشور از سال ۱۴۰۱آغاز کرده وبا هدف دسترسی همه مردم ایران به اینترنت با پهنای باند بالا و خدمات به روز مخابراتی و ارتباطی در این مسیرگام بر می دارد.

یکی از مهم‌ترین این تحولات در حوزه فناوری متأثر از گسترش فیبر نوری، افزایش استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) است. در ایران، با توجه به رشد سریع دسترسی گسترده به اینترنت پرسرعت به‌ویژه طی ماه‌های اخیر، شاهد به‌کارگیری کند اما  رو به فزونی برند آیوتل شرکت مخابرات به‌عنوان رهبر بازار در حوزه اینترنت اشیاء در کشور در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، بهداشت و درمان و خدمات شهری هستیم و صدالبته به‌کارگیری این فناوری هنوز در کشور ما به‌عنوان یک فناوری لوکس شناخته می‌شود و نه یک فناوری کاربردی در راستای پیشرفت کشور که گسترش آن نیاز به توسعه دانش مخابراتی، تبلیغات بیشتر و آشنایی بیش از پیش مردم با مزایای این برند دارد. اینترنت اشیاء، امکان مدیریت هوشمندانه‌تر و بهینه‌سازی فرآیندها را فراهم می‌آورد که این موضوع مستقیماً به افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقای جایگاه اقتصاد مقاومتی در کشور می‌انجامد.

گسترش فیبر نوری در ایران، فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های نوپا فراهم آورده و سرعت بالا و پایداری شبکه فیبر نوری، امکان ارائه خدمات بهتر و تقویت بسترهای تجارت الکترونیک را میسر ساخته است. به علاوه، استفاده از کلان‌داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای بهینه‌سازی سیاستگذاری‌های بازرگانی و راهبردهای بازاریابی و فروش، اکنون با سهولت بیشتری امکان‌پذیر است.

با وجود گسترش فیبر نوری در ایران ، توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران با چالش‌هایی نیز روبروست که از جمله می‌توان به نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های فیبر نوری به‌ویژه مبتنی بر سیاست‌های حاکم بر اصل ۴۴ قانون اساسی، ضعف در آموزش نیروی انسانی ماهر در زمینه کاربری این فناوری‌ها و ناآشنایی بسیاری از شهروندان با مزایا و مدل‌های کاربردی آن‌ها اشاره کرد. همچنین، تضمین امنیت داده‌ها و حریم خصوصی کاربران در فضای دیجیتال، از دیگر مسائل حائز اهمیت است که همچنان در این زمینه، ضعف‌هایی وجود دارد که با متمرکز شدن و نوسازی شبکه ارتباطی کشور، به امید خدا این مشکلات نیز رفع خواهد شد.

در پایان باید مجدداً تأکید کنم که توسعه فیبر نوری بخصوص برند تانوما و استفاده از سرویس‌های هوشمند مخابرات کشور از جمله آیوتل، ایران را در مسیر تحولی جهشی در اقتصاد دیجیتال قرار داده و فرصت‌های فراوانی را برای بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره‌وری و توسعه کسب‌وکارها فراهم آورده است. با این حال، برای دستیابی به مزایای کامل این تحولات، نیازمند تلاش مشترک دولت، بخش خصوصی و آحاد جامعه برای رفع چالش‌های پیش‌رو و بهره‌برداری بهینه از این فرصت‌ها هستیم.

در پایان فرارسیدن ماه پربرکت رمضان و تقارن آن با سال نو را به تمامی شما گرامیان تبریک می گوییم ، ضمن قدردانی از کوشش همه همکاران شرکت مخابرات ایران که با وجود مسایل و مشکلات یک سال گذشته، با همکاری وهمدلی در کنار برای ارایه خدمات با کیفیت به مشتریان تلاش کردند؛ آرزو داریم سال جدید، نوید روزهای موفقیت و پیشرفت برای تمامی عزیزان و خانواده گرامی شان باشد.

                                                                                       حامد شیخ پور/ فروردین1403