اکنون زمان اهدای مسئولانه خون است
اکنون زمان اهدای مسئولانه خون است
تهران - پایگاه خبری فریاد جنوب- سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: شیوع کرونا سبب کاهش اهدای خون شده، گرچه ذخایر خون خوب است، اما نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و اکنون زمان اهدای خون ایثارگرانه و مسئولانه است و هموطنان آن را فراموش نکنند و به نجات جان بیماران بشتابند.

بشیر حاجی بیگی روز دوشنبه در گفت وگویی با خبرنگاران افزود: اکنون با توجه به شیوع کرونا و کاهش میزان استقبال برای اهدای خون از همه گروه های خونی تقاضا می شود برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: کاهش اهدای خون با شیوع کرونا از اسفند سال گذشته شروع شد و به طور متوسط در اسفند ۳۵ درصد کاهش داشتیم و خرداد سال جاری نیز شاهد کاهش ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور بودیم.

وی ادامه داد: در حالیکه که در برخی کشورها میزان اهدای خون حدود ۵۰ درصد کاهش یافته و برای تامین خون به بحران رسیدند، اما در ایران با ایجاد پویش های مردمی و کمک های مومنانه و مسئولانه هموطنان، دچار کاهش جدی خون و فرآورده های آن و بحران در این زمینه نشدیم و با فعال سازی شبکه ملی خون رسان در دو ماه اخیر توانستیم جوابگوی نیازهای بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.

حاجی بیگی تاکید کرد: اکنون نیاز به اهدای خون همه گروه های خونی بخصوص گروه های خونی منفی و AB مثبت احساس می شود زیرا ۱۰ درصد از مردم دارای گروه های خونی منفی هستند و هفت درصد از گروه خونی AB مثبت برخوردارند.

وی افزود: اکنون نیاز به خون، بیشتر در استان های بوشهر، گیلان، کرمانشاه، فارس، تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان احساس می شود.

حاجی بیگی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان صورت می پذیرد و همه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت می شود و مراکز انتقال و اهدای خون و تجهیزات این مراکز در کشور مرتب ضد عفونی و استریل می شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه متولی تامین خون و فرآورده های خون در کشور سازمان انتقال است و خون مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی را تامین می کند، گفت: نیاز به خون و فرآورده های آن همیشگی است و مردم شریف کشور نباید به خاطر فضای روانی که در اثر ورود کرونا به ایران ایجاد شده اهدای خون را که تنها درمان بیماران نیازمند به خون است، فراموش کنند.

  • نویسنده : رضا قهرمانی فر
  • منبع خبر : ایرنا