ایجاد ۴۰ طرح صنایع تبدیلی در کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار تایید بانک کشاورزی است
ایجاد ۴۰ طرح صنایع تبدیلی در کهگیلویه و بویراحمد چشم انتظار تایید بانک کشاورزی است
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبود زیر ساخت صنایع تکمیلی و تبدیلی برای کشت و زرع یکی از چالش های پیش روی استان بوده و هم اینک ایجاد ۴۰ طرح راهبردی صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفته که اجرای آن ها بستگی به تایید و ارائه تسهیلات از سوی بانک کشاورزی دارد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب علی‌اصغر داورپناه روز یکشنبه  اظهار داشت: با توجه به تاکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی طرح آمایش صنایع تبدیلی در استان تهیه شده و با توجه به مجموع اطلاعات و آمارهای معاونت ها و مدیریت های حوزه تولیدات گیاهی، دامی و شیلات ظرفیت های موجود و خالی استان مد نظر قرار گرفته شد .

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح آمایش صنایع تبدیلی در سطح استان نیاز سنجی و آماده شده و بر اساس آن هم مجوزها صادر خواهد شد تا سرمایه گذاران به این سمت سوق داده شوند.

داورپناه ابراز داشت: نیازسنجی ها در خصوص طرح های صنایع تبدیلی استان آماده شده و مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: با توجه به دغدغه ها و نگرانی های باغداران استان به ویژه در زمینه سیب، سازمان در تلاش است تا از طریق بانک کشاورزی زمینه ایجاد سردخانه و دیگر صنایع تبدیلی در استان فراهم شود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به بانک کشاورزی استان پیشنهاد داده شده است و از این میان بانک قول مساعدی در زمینه (چهار طرح) سردخانه داده اما تاکنون کاری انجام نشده است.

داورپناه تصریح کرد: طرح آمایش صنایع و تکمیلی تبدیلی استان به بانک کشاورزی استان و تهران ارسال شده است ولی هنوز بانک کشاورزی اقدامی حتی در خصوص سردخانه ها انجام نداده و نتیجه ای نگرفته ایم.

وی بیان کرد: این ۴۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه گذاران خوب، به بانک کشاورزی استان ارائه شده اما این بانک عنوان می کند طرح های مذکور توجیه اقتصادی ندارند.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اعتبارات این طرح ها در سطح کشور به صورت شناور است به گونه ای که هر استانی بیشتر جذب کند اعتبار بیشتری هم می گیرد.

داورپناه تاکید کرد: در حالی که طرح های خوبی همچون سردخانه کاکان، دنا و حتی مناطق گرمسیری استان ارائه شد اما اذعان دارند طرح ها توجیه اقتصادی ندارند و مکاتبات در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: با در نظر گرفتن محرومیت استان بانک کشاورزی استان باید این موضوع را رفع کند زیرا که باغداران ما گلایه مند از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در واقع یکی از راهکارهای توسعه کشاورزی است که در ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدهای غیر نفتی و کشاورزی و توسعه صادرات موثر است.

داورپناه ابراز داشت: با توجه به ظرفیت های موجود و تولیدات محصولات در استان، ظرفیت های خالی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد زیاد است.

وی افزود: در بحث دام، شیلات و زراعت طرفیت های خالی زیادی وجود دارد البته کارهایی هم در گذشته انجام شده است اما با توجه به تولیدات استان و طرح آمایش صنایع تبدیلی و تکمیلی آماده شده در استان باید توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تعداد ۱۶ سردخانه بزرگ و کوچک از ۱۰۰ تن تا سه هزار و ۵۰۰ تنی در استان با ظرفیت ۱۶ هزار فعال است.

داورپناه بیان کرد: ۳۰۰ هزار تن تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد است که این ظرفیت ۱۶ هزار تن سردخانه استان جوابگوی محصولات نیست.

وی اضافه کرد: تعداد مجوز های صادر شده در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۹۰ بوده و ۲۱۷ پروانه بهره برداری برای تمامی صنایع تبدیلی استان صادر شده است.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد واحدهای خوراک دام و طیور سه مورد با ظرفیت ۷۳ هزار تن، سه کشتارگاه فعال، پنج مورد بسته بندی انواع بذر، ۲ کارخانه کود و موارد دیگر موجود هستند.

داورپناه ادامه داد: طرح های خوبی در سال جدید در دولت سیزدهم شامل خوراک آبزیان در شهرک فرودگاه یاسوج با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی تصویب ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و مجتمع کشتارگاهی طیور و تبدیل ضایعات و دارای سردخانه در گچساران با هفت هزار تن ظرفیت با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام هستند.

وی تصریح کرد: امسال همچنین ایجاد سه سردخانه در کاکان، دهدشت و باشت در دست انجام هستند.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح های خوراک آبزیان، سردخانه و بسته بندی میوه در بویراحمد، کشتارگاه مرغ، توسعه و تجهیز فراورده های لبنی دهدشت، روغن گیری دانه های روغنی گچساران و باشت و چندین سردخانه در دور دوم سفر ریایس جمهور پیشنهاد خواهند شد.

داورپناه ادامه داد: تا دهه فجر پنج هزار تن به ظرفیت سردخانه های استان اضافه خواهد شد.

وی بیان کرد: ایجاد سردخانه، سورتینگ و بسته بندی و همچنین خرید تضمینی سیب از کشاورزان (سیب ضایعاتی) بسیار موثر خواهد بود.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امسال کیلویی یک هزار و ۴۰۶ تومان از کشاورزان خرید تضمینی سیب صنعتی انجام شد.

داورپناه گفت: متاسفانه خرید سیب صنعتی از کشاورزان دیر صورت می گیرد و دلالان سیب زودتر وارد عمل شده اند و سیب ضایعاتی را دپو کرده اند و تعاون روستایی مجبور است سیب را از دلالان خریداری و باز هم نفع آن به کشاورزان و باغداران نمی رسد.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پول خرید تضمینی باید سریع تر در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد تا سریع تر وارد عمل شود و سیب صنعتی را خریداری کند تا نفع آن به کشاورز برسد.

وی ادامه داد: دولت از طریق صندوق توسعه کشاورزی وامی به بخش خصوصی تعاون روستایی بدهد تا بتوانند زودتر وارد عمل بشوند و با کشاورزان طرف قرارداد شوند تا دست طمع دلالان قطع شود.

داورپناه عنوان کرد: هم اینک بخش تعاون روستایی استان از لحاظ بنیه مالی ضعیف است که باعث می شود دلال زودتر وارد عمل شود و پول اش را زودتر به باغدار بدهد.

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دلال ها سیب ها را زودتر خریداری و هنگام برداشت به استان های همجوار انتقال می دهند و ظرفیت اکثر سردخانه های استان خالی می ماند.

وی تاکید کرد: در استان صنایعی از قبیل کنسانتره سیب، ترشی جات و شوری جات و سرکه سیب وجود دارد که برخی از آن ها امسال افتتاح شده اند.

داورپناه ادامه داد: سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید سیب استان است.

کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی های میوه ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال ۸۶ تاکنون تعطیل شده است.

کارخانه شهد ناب در گذشته صادرات به کشورهای مختلف داشته و اینک برگشت این کارخانه به چرخه تولید نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد و در موضوع کنسانتره سیب و صادرات آن نقش مهمی خواهد داشت.

با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

  • نویسنده : مهرشاد سلطانی نژاد