بازدید معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های اقتصادی+تصاویر/تامین آب پایدار پتروشیمی از سد کوثر
بازدید معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های اقتصادی+تصاویر/تامین آب پایدار پتروشیمی از سد کوثر
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد از طرح‌های اقتصادی شهرستان‌های استان بازدید می‌کند.

به گزارش فریاد جنوب سید احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت؛ براساس برنامه‌های انجام پذیرفته و در راستای بازدیدهای دوره‌ای از طرح های اقتصادی در حال ساخت با هدف شناخت و احصاء نقاط قوت و ضعف و میزان پیشرفت فیزیکی از طرح های اقتصادی بازدید می‌شود.

وی بیان کرد: این برنامه‌های بازدید امروز یکشنبه و فردا دوشنبه خواهد آمد.

معاون اقتصادی استاندار، اظهار داشت؛ در این برنامه از تعداد ۱۱ طرح مهم اقتصادی و صنعتی در شهرستانهای باشت، گچساران، دهدشت و چرام بازدید و یک طرح نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

رفع مشکل تأمین آب پایدار پتروشیمی گچساران از سد کوثر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تأمین آب پایدار پتروشیمی گچساران از سد کوثر به زودی انجام می‌شود.

به گزارش فریاد جنوب  از گچساران رسول فرهادی در جلسه تأمین آب پایدار پتروشیمی گچساران از سد کوثر اظهار کرد: برای راه اندازی و بهره برداری مجموعه پتروشیمی خلیج فارس و تأمین آب این مجموعه ازسد کوثرهماهنگی هایی انجام شد و در سالهای گذشته نیز تخصیص های لازم از طریق سد کوثر پیش بینی شده بود.

وی بیان کرد: بخش عمده‌ای ازعملیات خاکی و لوله گذاری مسیر توسط شرکت پتروشیمی خلیج فارس و آب منطقه ای صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این اقدام به طور مشترک توسط آب منطقه‌ای و پتروشیمی صورت گرفته، تصریح کرد: دراین کار مشترک استفاده از خط لوله پیش بینی و اتصال شرکت پتروشیمی و خط آبیاری دشت مور همزمان هم به طور مشترک انجام خواهد شد.

فرهادی عنوان کرد: جلسه ای برای نهایی شدن این اقدام ظرف یک هفته آینده برگزار وتیمی متشکل از آب منطقه ای، سازمان صمت استان، پتروشیمی و مشاور طرح جهت هماهنگی بازدید ها و محاسبات طرح به صورت سریع بحث فرایندهای فنی و اجرایی در قالب کار مشترک را انجام خواهند داد.

وی گفت: انتظارمی‌رود تا با این اقدامات شاهد اتصال خط لوله پتروشیمی گچساران به سد کوثر باشیم و تامین آب این طرح موثر و مهم در گچساران انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به حضورموثر معاون اقتصادی استاندار ، خاطرنشان کرد: باید این طرح هر چه سریع تر بهره برداری و مصوبات این جلسه نیز اجرایی و با تعهدات طرفین نیز وارد مدار گردد.

فرهادی بیان کرد: در سال ۹۶ به اینطرح تأمین آب پتروشیمی و پلیمر افزون بر ۱۷ میلیون متر مکعب آب از سد کوثر تخصیص داده شده بود، که خطوط لوله برای انجام این اقدام به صورت مشترک هم درطرح آبرسانی به دشت مور و تأمین آب پلیمروپتروشیمی گچساران همزمان انجام خواهد شد.

فرهادی بیان کرد: در صورت رعایت مسائل فنی وضوابط تا پایان سال شاهد اجرای این طرح مهم خواهیم بود.

وی افزود: در بخش شرب آب سد کوثربر اساس تخصیص ابلاغ شده از طرف وزارت نیرو حدود ۱۷ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهرهای دهدشت سوق، چرام، لنده و 8.5 میلیون متر مکعب برای آبرسانی به لیکک و روستاهای شهرستان بهمئی پیش بینی شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: افزون بر2.5 میلیون نفراز جمعیت استانهای جنوبی از طریق خط محرم به طول ۷۷۰ کیلومتر که انتهای آن در استان هرمزگان می باشد از آب سد کوثر بهره مند می شوندهمچنین بخشی ازآب شرب گچساران از سد کوثر تأمین می شود.

فرهادی اضافه کرد:سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران در کهگیلویه و بویراحمد وبر روی رودخانه خیرآباد احداث ودر سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است که نقش مهمی در رونق کشاورزی این استان دارد.

وی افزود: این سد بزرگ و مهم چندمنظوره می باشد که در کنار تامین آب صنعتی و کشاورزی آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفراز جمعیت استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس بخشی از آب کشاورزی و صنعتی شهرستان گچساران را نیز تامین می‌کند.

اکبر خدری مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است، تصریح کرد:عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است. تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

وی با اشاره به گنجایش مخزن سد کوثر ۵۴۷ میلیون متر مکعب می باشد، بیان کرد: در حال حاضر 86 درصد معادل 469 میلیون متر مکعب آب در مخزن وجود دارد.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران ادامه داد: سد کوثر یکی از شاهرگ های اصلی تأمین آب جنوب کشور می باشد که از زمان بهره برداری تا کنون یک لحظه نیز از حرکت نه ایستاده است.

احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز عنوان کرد: تامین آب پایدار پتروشیمی گچساران از سد کوثر یک امر بسیارمهم می باشد.

وی بیان کرد: با تعامل و تلاش بسیار خوب شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد این‌مشکل پس از مدتها برطرف و این اقدام به بهره برداری می رسد.

جلسه ای با حضور عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل آب منطقه‌ای استان، مدیرکل صمت، مدیر عامل پتروشیمی و برخی از مسئولان در محل سد کوثر گچساران برگزار شد.

به گزارش فریاد جنوب سالار حسین پور در حاشیه بازدید از پتروشیمی گچساران در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ نفر در این طرح اقتصادی مشغول به اشتغال هستند که پس از بهره برداری از این طرح این تعداد به بیش از یکهزارو نفر به صورت مستقیم به اشتغال مشغول خواهند شد.
وی تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های بسیار مهم در صنعت پتروشیمی به شمار می رود که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۰ کیلومتر تامین می کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: کارخانه های پتروشیمی دهدشت و پلیمر گچساران از محصول این مجتمع به عنوان خوراک استفاده خواهند کرد.
حسین پور گفت: تصریح کرد: امید است این طرح با تلاش و پیگیری شرکت صنایع پترو شیمی خلیج فارس و متولیان امر تا پایان ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
وی عنوان کرد:گاز متان مورد نیاز پتروشیمی گچساران به میزان ۵۳ هزارو ۹۰۰ متر مکعب در ساعت از خط سراسری تامین و همچنین برق آن به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد:مجتمع پتروشیمی گچساران در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در حال ساخت است.
انتهای پیام/

 

  • نویسنده : ندا نعمتی