مهریه را کی داده کی گرفته /بررسی و تعین میزان مهریه در شهرهای استان کهگیلویه وبویراحمد /گچساران در صدر بیشترین میزان مهریه
مهریه را کی داده کی گرفته /بررسی و تعین میزان مهریه در شهرهای استان کهگیلویه وبویراحمد /گچساران در صدر بیشترین میزان مهریه

فریاد جنوب ،  مینو آریانفر – (مهریه را کی داده و کی گرفته ) وقتی صحبت از مهریه در محافل و مجالس می شود خصوصا مجالس عقد و عروسی ، شاید اولین جمله ای  که در ذهن خیلی از اشخاص خطور می کند. البته سنت پرداخت مهریه همانطور که در اسلام هم به این موضوع […]

فریاد جنوب ،  مینو آریانفر – (مهریه را کی داده و کی گرفته ) وقتی صحبت از مهریه در محافل و مجالس می شود خصوصا مجالس عقد و عروسی ، شاید اولین جمله ای  که در ذهن خیلی از اشخاص خطور می کند.

البته سنت پرداخت مهریه همانطور که در اسلام هم به این موضوع تاکید شده و به عنوان  یک سنت از زمانهای کهن رواج داشته است . و در واقع یک نوع هدیه دادن داماد به عروس در هنگام عقد محسوب می شود. هر چند که همیشه بزرگان هم به میزان مهریه و سبک بودن آن تاکید داشته اند. اما با گذشت زمان وتحولات و نوع نگرشها میزان مهریه هم دربین خانواده ها به طور بی رویه ای افزایش پیدا کرده و به یک معزل بزرگ اجتماعی در آداب و سنتها تبدیل شده است . که متاسفانه اخیرا این معزل دامن گیر استان عشیره ای و سنتی کهگیلویه وبویراحمد هم شده است و سطح توقعات را در افزایش مهریه کاملا تغییر یافته است.البته هر چند طبق قانون تعیین مقدار مهر منوط به رضایت طرفین است. و قانون گقته  طبق ماده ۱۰۸۲ به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد.

اما جزئیات قانون جدید مهریه 110عدد سکه و مراحل پرداخت آن هم توضیحاتی داده که ، در اینجا سه حالت می توان متصور شد:

حالت اول- مهریه کمتر از 110 سکه است: که در اینصورت باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (مطابق ماده 2 قانون محکومیت های مالی)

حالت دوم- مهریه دقیقاً 110 سکه است: که مانند حالت اول باید تمامی مهریه پرداخت شود، درغیراین صورت برابر قانون رفتار خواهد شد. (طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی کسانی که برای پرداخت 110 سکه اقدام نکنند، راهی زندان می‌شوند.)

حالت سوم- مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده است: که در این وضعیت، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت گردد. (و درصورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده2 محکومیت های مالی زندان در انتظار فرد خاطی است.)

سپس دادگاه تمکن مالی فرد را بررسی کرده و مطابق وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد کرد. ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی: هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن و یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه ننماید دادگاه او را الزام به تادیه کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌کند و در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم له ، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد تا زمان تادیه حبس خواهد کرد. (ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای طلبکار در بازداشت کردن بدهکار تا زمان پرداخت و حصول برائت ذمه را به رسمیت شناخته است.

.و اما طبق تحقیقات انجام شده از بررسی و تعیین میزان مهریه ثبت شده در دفاتر ازدواج شهرهای یاسوج، دهدشت و گچساران در اردیبهشت 98 و 97

با توجه به اینکه هدف از برگزاری این تحقیق تعیین میزان مهریه در شهرهای یاسوج و دهدشت و گچساران بوده،از هر شهر یکی از شلوغترین دفترهای  ازدواج را به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده و به همین ترتیب با توجه به اینکه اردیبهشت ماه بیشترین آمار ثبت ازدواج در این دفاتر صورت گرفته بود، آمار آنها به ترتیب زیر به ثبت رسیده.

در شهر یاسوج از بین تعداد 45 ازدواج ثبت شده در دفترخانه شماره 1 بیشترین میزان مهریه 1364 عدد سکه تمام بهار آزادی و کمترین آن تعداد 72 سکه به ثبت رسیده.همچنین در شهر دهدشت از 57 ازدواج ثبت شده در دفترخانه شماره 8 در اردیبهشت 98 بیشترین میزان مهریه ثبت شده 314 و کمترین آن 5 سکه ثبت گردیده، همجنین در شهر گچساران از تعداد 14 ازدواج ثبت شده، بیشترین میزان مهریه 1001سکه و کمترین آن 12 سکه به ثبت رسیده.

با مقایسه ای که در این مقاله بین سه شهر یاسوج و دهدشت و گچساران صورت گرفته می توان به این نتیجه رسید که میانگین مهریه ثبت شده در شهر گچساران 288سکه وشهر یاسوج 235سکه و شهر دهدشت 183سکه می باشد با این ترتیب میتوان اینگونه بیان کرد که میزان مهریه در گچساران 19 درصد نسبت به یاسوج و 36درصد نسبت به دهدشت بیشتر است و همچنین میزان مهریه در شهر یاسوج 32درصد بیشتر از دهدشت به ثبت رسیده. با یک برسی دیگه به این نتیجه رسیدیم که میزان مهریه در دهدشت در سال 98 نسبت به سال 97 بیست و یک در صد و همچنین در شهر یاسوج  12درصد کاهش داشته.

گفتنی است تحقیق انجام شده در رابطه با میزان مهریه  در استان از سوی  امید کمال اصل- رحمت الله شاکری- زلیخا التیامی- آناهیتا خردمند- و با همکاری  موسسه علمی پژوهشی تخیل، تجربه، علم در استان تهیه شده است.

گزارش : مینو آریانفر