برگزاری کارگاه توانمند سازی و پیش اجلاسیه نماز در کهگیلویه + تصاویر
برگزاری کارگاه توانمند سازی و پیش اجلاسیه نماز در کهگیلویه + تصاویر
کارگاه توانمندسازی و پیش اجلاسیه نماز همزمان با سراسر کشور در شهرستان کهگیلویه با حضور معاونان، مربیان پرورشی و فعالان نماز در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، حجت الاسلام علی وحدانی فر با اشاره به پیشینه عبادت و نماز در ایران باستان، اظهار کرد: در آیین قدیمی ایران قبل از اسلام نماز وجود داشت و در طول تاریخ ایرانی ها تنها انسان های موحد بودند که هیچ وقت بت پرستی نکردند.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه، افزود: ما حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح نماز می خواندیم و هیچ سندی مبنی بر بی دینی ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نماز فقط مختص دین اسلام نبود و در تمام ادیان مختلف وجود داشت، گفت: ایرانیان بخشی از ساعات شبانه روز را به مسئله نماز و عبادت می پرداختند.

وحدانی فر احکام شریعت و فقهی دین یهودیت را به دین اسلام نزدیک خواند و افزود: ما دین اسلام را قبول داریم و احکام آن را انجام می دهیم که دچار سختی نشویم.

امام جمعه کهگیلویه ضعف در مطالعه نماز را منجر به اهتمام نداشتن در نماز خواند و گفت: خیلی از مباحثی که از آن دفاع می کنیم نشان از عدم آگاهی ما درباره آن موضوع است و در خصوص نماز هم نداشتن مطالعه سبب سبک شمردن نماز می شود.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان به گردن ما حق دارند و ما به عنوان معلم وظیفه داریم احکام دین را بدانیم و به نحو مطلوبی به آن‌ها انتقال دهیم.

حجت‌الاسلام مجید بهادری با اشاره به چیستی، چرایی و چگونگی نماز پرداخت، اظهار کرد: نماز بهترین وسیله برای رشد و احیاء شخصیت انسان است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان کهگیلویه در خصوص چیستی نماز، افزود: نماز رعایت ادب عبودیت است.

وی با اشاره به اینکه اصولأ چرا باید نماز بخوانیم، بیان کرد: خداوند نماز را آفرید تا انسان را از تکبر دور کند و در نماز قرآن بخواند.

وی تصریح کرد: طهارت، قبول و کمال به عنوان سه شرط نماز خواندن هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه با اشاره برخی از خاصیت‌های مهم نماز از منظر قرآن عنوان کرد: بازداشتن انسان از گناه، از بین بردن گناهان، آرامش و تقویت ایمان به عنوان چهار خاصیت بسیار مهم نماز از منظر قرآن هستند.

حجت‌الاسلام بهادری خاطرنشان کرد: خراب شدن زندگی، اتصال به شیطان، ضعف عقل و جهنمی شدن از جمله ضررهای ترک نماز است.

الیاس آذرکمان در این اجلاسیه اظهار کرد: هدف از برگزاری این اجلاسیه توانمندسازی و ارتقاء سطح آگاهی دبیران الهیات شهرستان است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش کهگیلویه با اشاره به اهمیت مسئله نماز در سطح مدارس، تاکید کرد: برپایی نماز و اجرای آن در مدارس موجب رشد و شکوفایی معنوی و نزدیک شدن دانش آموزان با پروردگار می شود.

وی تصریح کرد: ما به عنوان معاون و مربی پرورشی باید الگوهای خوبی برای دانش آموزان باشیم تا بتوانیم دانش آموزان را با خود همراه کنیم‌.

آذرکمان با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات یک پیش نماز خوب، گفت: برقراری ارتباط سازنده، خوش اخلاقی، درک موقعیت دانش آموزان، عطوفت و مهربانی با دانش آموزان از ویژگی های یک پیش نماز خوب است.

معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش کهگیلویه با یادآوری نقش سازنده والدین، بیان کرد: والدین در واقع الگوی خوب و ملموسی برای دانش آموزان هستند و به کیفیت بخشی نماز کمک می کنند.

وی با دعوت از همکاران، دبیران و معلمان جهت اقامه نماز در مدارس، خاطرنشان کرد: دبیران و معلمان الگوهای بسیار خوبی برای دعوت دانش آموزان به نماز هستند.

برپایه این گزارش، در پایان اجلاسیه از فرهنگیان و دانش آموزان دارای مقام‌های کشوری، استانی و شهرستانی در مسابقات قرآن، عترت و نماز تجلیل شد.

 

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی