بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن ایران به مناسبت روز خبرنگار
بیانیه انجمن روزنامه نگاران زن ایران به مناسبت روز خبرنگار

به نام خداوند ن وقلم؛ روز خبرنگار مبارک؛ همکاران عزیز عرصه رسانه؛ دوستان گرانمایه عرصه خبر ؛مردم عزیز میهنمان هم صدا با هم این روز را به یکدیگر تبریک می گوییم ، چراکه   این روز تصویر دو سر طیف پیام و پیام رسان است که یکی تولید کننده و ان دیگری مصرف کننده است و […]

به نام خداوند ن وقلم؛ روز خبرنگار مبارک؛ همکاران عزیز عرصه رسانه؛ دوستان گرانمایه عرصه خبر ؛مردم عزیز میهنمان هم صدا با هم این روز را به یکدیگر تبریک می گوییم ، چراکه   این روز تصویر دو سر طیف پیام و پیام رسان است که یکی تولید کننده و ان دیگری مصرف کننده است و هردو در کنار هم در این روز مبارک هستند .

انتشار اخبار یکی از ویژگی ها دنیای جدید است که هرروز ارتباط انسان با آن را بیشتر  و عمق اثر را گذاری آن را جدی تر می سازد . خبرنگاران که سفیران خبر در جهان امروز هستند تصویری شفاف از دهکده جهانی برای ساکنان کره خاکی ساخته اند که برجسته ترین نماد حضور آنها اگر در گذشته روزنامه ، رادیو و تلویزیون بود امروز جای جای صفحه های مجازی مملو از تلاش بی وقفه آنها برای انتشار اخبار است .

روز خبرنگار نیز فرصتی است که بتوان با دنیای این سفیران  پر تلاش آشنا شد .مردان و زنانی که با ابزار قلم تصویر دنیای بیرون را برای ما به ارمغان می آورند .آنان که دریایی از دانش و مهارت را برای اطلاع رسانی و نشر وقایع به کار می گیرند تا انجه به قلمشان می اید درجهت بهبود شرایط زندگی بشری باشد با دشورای ها ی گوناگونی روبه رو هستند.

این شکارچیان خبر که در تمامی ساعت روز و شب اخبار را پوشش می دهند دغدغه ای جز اطلاع رسانی و کشف حقایق عالم با سر انگشت قلم خویش ندارند !اما همواره در معرض دشوارترین و سخترین مشکلات قرار می گیرند !آننان که از حقوق بیکاران و و کمبود منابع و محدودیت دریافتی های ماهانه سخن می گویند خود در صف اصلی این مشکلات هستند ! آنان که دغدغه اجتماع و جامعه را دارند خود رد معرض بیشترین آسیب ها از سوی نهادهای مختلف اجتماعی اعم از وابسته به قدرت های گوناگون اجتماعی و حتی عامه مردم قرار می گیرند و تحت عناوینی نه چندان زیبا تهدید و تخریب می شودند !
دراین میان زنان خبرنگاربیش از دیگر همکاران در معرض دشواری های و سختی ها ناشی از تدوین و جمع اوری خبر قرار دارند . آنان نه تنها در میدان کار مشکلات جدی دارند بلکه درصحنه داخلی نیز در محدوده و چارچوب رسانه با دشورای روبه رو هستند .کم توجهی مدیران رسانه ها به کار زنان خبرنگار و نا باوری آنهاا ز سوی مدیران بالادست به ویژه ناامنی شغلی که بیش ازهر کس آنان را تهدید میکند !دشواری های جدی را برای زنان در کسوت خبرنگاری ایجاد کرده است اما ! به رغم همه ناملایمات  آنان تصویر دلنشین تولید خبر و انتشار آن به جامعه را باهمه پستی و بلندی در ردای اطلاع رسانی به مردم هدیه می دهند !
ازاین رو انجمن روزنامه نگاران زن ایران ضمن تبریک ۱۷ مرداد به همه خبرنگاران خصوصا زنان خبرنگار و روزنامه نگار یاداور می شود، از آن جا که دموکراسی برای نهادینه شدن و شکل گرفتن نیازمند تلاش خبرنگاران است ، شکل دهی جامعه ای مبتنی بر ارائ مردم بدون توجه به نیازهای صنفی و حقوقی و اجتماعی آنان مطمئنا با دشواری روبه رو خواهد شد .

از این رو انجمن روزنامه نگاران زن (رزا) خواهان آن است که – حقوق صنفی خبرنگاران و روزنامه نگارن از سوی مراکز حقوقی و اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد – انجمن های صنفی از حمایت قانونی و حقوقی و  دولتی برای عملیاتی ساختن نیازهای اهالی خبر و روزنامه قرار گیرند – مدیران مسوول و سردبیران موقعیت و جایگاه زنان روزنامه نگار و خبرنگار را فارغ از رفتارهای کلیشه ای در جامعه تدوین نمایند.. انجمن روزنامه نگاران زن (رزا)
/پایگاه خبری فریاد جنوب