بیم و امیدهای صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
بیم و امیدهای صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد
فریاد جنوب-صنعت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اگرچه از ویروس عالمگیر کرونا خسارت های زیادی متحمل شده است اما مسئولان استان در تلاش هستند تا با تکمیل طرح های نیمه تمام و حمایت از سرمایه گذاران برای تحقق جهش تولید در این حوزه استفاده کنند.

فریاد جنوب/مهمان ناخوانده ویروس کرونا درست در بزنگاه نوروز و اوج بازار گردشگری استان با آمدنش کاسه کوزه فعالان این حوزه را در هم شکست.

صنعت گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به باور متخصصان امر بیشترین ظرفیت توسعه اقتصادی و فضای کسب و کار را نسبت به دیگر بخش ها از جمله کشاورزی ،صنعت و معدن را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن ۲۸۰جاذبه طبیعی،۷۷۰ منطقه تاریخی و جلوه های مردم شناسی سالیانه میزبان سه میلیون نفر گردشگر است.

مسئولان و سرمایه گذاران گردشگری کهگیلویه و بویراحمد امید دارند تا با توسعه زیرساخت های این صنعت در روزگار پساکرونایی شاهد بازگشت دوباره رونق به این حوزه باشند.

طبیعت کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه‌ سارها ، آبشارهای زیبا، رودخانه‌های خروشان همراه با مناظر بدیع .دریاچه‌های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش گل بوته‌ها، کوهساران جلوه گاهی بی نظیر برای آرامش روح انسان در چهار فصل سال است.

تپه ماهورهای شلالدون، تفرجگاه رود رونه، دشت های دیل،گناوه،آبریگون، چشمه بلقیس،سواحل سد کوثر از مهمترین مناطق گردشگری طبیعی این استان در فصل بهار است که سرمایه گذاران را در حسرت رونق سال های گذشته قرار داد.

آبشار یاسوج، چشمه میشی،کوه گل،تنگ مهریان،تنگ تامرادی نیز از جاذبه های گردشگری طبیعی فصل تابستان است که این روزها بر خلاف سال های پیش رونق ندارد.

ظرفیت های گردشگری

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این استان با داشتن جاذبه های طبیعی،تاریخی،مردم شناسی،صنایع دستی و تنوع آب و هوایی ظرفیت های پیدا و پنهان زیادی در حوزه گردشگری دارد که نیازمند تلاش بیشتری برای درآمدزایی و اشتغال است.

حسین کلانتری افزود: در صورت رونق صنعت گردشگری می توان به توسعه اقتصادی سایر حوزه ها نظیر صنایع دستی،کشاورزی و حمل و نقل نیز امیدوار بود.

وی بیان کرد: توجه به جاذبه های مردم شناسی و گردشگری در فضای مجازی از ظرفیت های بکر حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.

سهم گردشگری از طرح های جهش تولید

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۳۲ پروژه عمرانی و اقتصادی تصویب شده در استان برای تحقق جهش تولید ۹ طرح مربوط به حوزه گردشگری است.

محمد حسین زاده افزود: ۱۸ پروژه گردشگری برای تصویب در شورای برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ارسال شد.

وی بیان کرد:ایجاد مجتمع های گردشگری در منطقه چمشیر گچساران، برم الوان،آبشار کمردوغ،سد شاه قاسم،تکابین و مجتمع آبی بویراحمد از مهمترین این طرح هاست.

پیش بینی اعتبار برای طرح های عمرانی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۸۰ میلیارد ریال امسال به طرح های عمرانی استان در سال جاری اختصاص یافته است.

مجید صفایی اظهار داشت: از این میزان اعتبار در نظر گرفته شده ۳۰ درصد در زمینه مرمت و احیا ، ۳۰ درصد صنایع دستی و ۶۰ درصد برای بخش گردشگری هزینه خواهد شد.

وی بیان کرد: این میزان اعتبار برای اجرای ۱۲ طرح عمرانی در بخش گردشگری در نظر گرفته شده است.

صفایی ادامه داد: ۱۰۰میلیارد ریال از این میزان اعتبارات  برای بازسازی و مرمت طرح بلادشاپور در نظر گرفته شده که هم اکنون ۲۰ میلیارد ریال جذب شده است.

وی ادامه داد: پارک جنگلی و خاک دون  بویراحمد، چشمه بلقیس چرام، برم الوان بهمئی، اقامتگاه بندان، بیژن یک سی سخت و بلاد شاپور از مهمترین طرح های عمرانی گردشگری در دست اجراست.

صفایی ابراز کرد: اعتبارات عمرانی تملک دارایی گردشگری این استان ۴۰درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال شهرستان های هشتگانه استان موظف شده اند تا پایان سال جاری، هر شهرستان پنج واحد بوم گردی ایجاد کنند.

وی افزود: واحد های بوم گردی زود بازده هستند و ایجاد آن ها راهکاری مناسب برای توسعه گردشگری و معرفی بهتر استان به گردشگران در ایران و خارج از کشور است.

تلاش برای بقای بناهای تاریخی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون پنج طرح مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی در استان با ۶ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

مسعود شفیعی افزود:مرمت و ساماندهی ۲ بنای تاریخی بافت تاریخی دهدشت و قلعه تاریخی چرام از مهمترین این طرح هاست.

وی ابراز داشت: طرح های مرمت پل پاتاوه،مطالعه بافت تاریخی دهدشت و پل بریم در این استان از دیگر طرح های مرمت بناهای تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اختصاص ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت قلعه عزیزی خبر داد و افزود: عملیات اجرایی این طرح نیز به زودی شروع می شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: مطالعه احداث موزه نفت گچساران با ۴۰ میلیارد ریال از دیگر برنامه های میراث فرهنگی برای حفظ آثار تاریخی گذشتگان است.

خسارت های کرونا بر صنعت گردشگری

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد: ۸۰ واحد گردشگری استان شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، رستوران های سنتی،اردوگاه های تفریحی و مجتمع های اقامتی از انتشار ویروس کرونا در استان خسارت دیده اند.

محمد حسین‌زاده اظهار داشت:میزان خسارت وارد شده سرمایه گذاران حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی بیان کرد: پرداخت سه ماه بیمه بیکاری،معافیت های مالیاتی و اعطای تسهیلات  از جمله حمایت های دولت برای رونق صنعت گردشگری در استان است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همه واحدهای خدماتی گردشگری استان به جز هتل ها آن با رعایت دستورالعمل های بهداشتی تعطیل است.

حسین زاده تاکید کرد: در زمان حاضر هشت واحد هتل در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارد.

وی گفت: برای تحقق پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همه نیروهای شاغل این حوزه در دوره های آموزشی شرکت کردند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:۲۰ نفر از بازرسان میراث فرهنگی با مشارکت دستگاه های متولی در حال رصد مراکز گردشگری در دوران کرونایی هستند.

حسین زاده افزود: با مراکز گردشگری که به صورت غیرمجاز فعالیت کنند و مراکز مجازی که دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را رعایت نکنند برخورد قانونی می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد مشهور به دیار آریوبرزن در جنوب غربی ایران قرار دارد.

  • نویسنده : علیرضا یزدان دوست
  • منبع خبر : ایرنا