تامل در نحوه ی برگزاری مراسمات ماه محرم
تامل در نحوه ی برگزاری مراسمات ماه محرم
متاسفانه وضعیت عزاداری ها در کشور ما، بگونه ای شده است که امروزه، اطلاع حداقلی از دین در بین جوانان و با استفاده از اِعمال مدیریت افراد نا آگاه و خالی کردن هیات های مذهبی از سخنران های دین پژوه و آگاهی بخش که زمینه ساز تفکر و تعمق در دین و حرکت امام حسین(ع) است و میدان دادن به مداحانی که ترویج کننده نگاه ابزاری به عزاداری های ماه محرم می باشد، کار به جایی رسیده است که کل قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) را به مسائل عاطفی و پررنگ کردن ابعاد احساسی آن و زدودن این حوزه از هرگونه ابعاد عقلانی و منطقی تبدیل گردیده است

فریادجنوب:باز محرمی دیگر از راه رسید و غمی بزرگ در دل تمام عاشقان کوی حسین(ع) خیمه زد ، آری ، دوباره بوی محرم به مشام می رسد و پرچم های مشکی در جای، جای کشور عزیزمان خودنمایی می کند، نام حسین ورد زبانها می شود و قصه ی محرم و عاشورا نقل محافل و مجالس ماست .
در این شرایط بر آن شدم تا با توجه به اهمیت ماه محرم و وقایع آن، با الگوگیری از راه روش سربازی، *(بازی جنگ)، از منظری متفاوت به نقد برخی از رفتارهایی که در این ایام صورت می گیرد؛ بپردازم ،

جلسه فرضی سازمان های اطلاعاتی انگلیس با کارشناسان غربی و اسرائیلی(بازی جنگ) مبنی بر: چگونه مردم را از امام حسین دور کنیم !
به نظر شما این افراد متخصص و صاحب نظر برای رسیدن به این هدف ، چه راهکارهایی ارائه می دهند !!؟
شاید بلافاصله فکر کنید احتمالا چنین پیشنهادهایی ارائه خواهند داد:
با استفاده از رسانه هایمان از اساس منکر واقعه کربلا و نهضت عاشورا شویم !!؟
مقدسات شیعه را به سخره بگیریم !!؟
علیه امام حسین کتاب چاپ کنیم !!؟
با خط دهی افکارعمومی کاری کنیم که فلان سلبریتی ، بازیگر سینما و یا فوتبالیست در صفحه شخصی اینستاگرامش علیه ماه محرم پست منتشرکند !!؟
یا در مجالس ماههای محرم و صفر شیعیان، بمب منفجر کنیم !!؟
خیر عزیزان همراه، روا نیست برنامه های افرادی با این میزان از تخصص و تجربه را اینقدر ساده فرض کنیم.
در واقع هیچ کدام از گزینه های بالا جزو پیشنهادات این افراد خبره نخواهد بود. نه اینکه موارد بالا اتفاق نمی افتد؛ بله اتفاق می افتد، اما نه به سفارش مستقیم آنها، بلکه این اتفاقات اثر ثانویه ، طرح ریزی اولیه آنهاست و ابتدا به ساکن هیچکدام ازاین موارد نتیجه قابل توجهی برایشان به ارمغان نخواهد آورد .

شاید بپرسید پس خروجی جلسه چیست و این افراد از چه راهکارهایی برای دور شدن مردم از امام حسین(ع) و در نهایت ضربه زدن به شیعه بهره می برند !!
پس دعوت میکنم کمی صبور باشید و تا انتهای مطلب ما همراهی فرمایید.
بعد از ساعتها گفتگوی همه جانبه، نقد، بررسی و تبادل نظرات مختلف، همه بر این اصل به توافق میرسند که: هیچ راهی بهتر از وارونه نشان دادن آرمانهای نهضت عاشورا ، استحاله و نیز تبدیل کردن عزاداری ها فقط برای نمایش عزاداری نیست.

مامور ویژه اطلاعاتی انگلستان در امور ایران در جمع بندی پایانی می گوید:*
باید ترتیبی داده شود که در جامعه ایران و سایر جوامع شیعه، مراسم عزاداری با بی نظمی، مزاحمت، آلودگی صوتی، بی قانونی و در یک کلام با پایمال کردن حق الناس گره بخورد و نَفس عزاداری برای امام حسین توجیه کننده هر تضییع حقی باشد .
نتیجه اینکه:
شاهد هستیم که متاسفانه وضعیت عزاداری ها در کشور ما، بگونه ای شده است که امروزه، اطلاع حداقلی از دین در بین جوانان و با استفاده از اِعمال مدیریت افراد نا آگاه و خالی کردن هیات های مذهبی از سخنران های دین پژوه و آگاهی بخش که زمینه ساز تفکر و تعمق در دین و حرکت امام حسین(ع) است و میدان دادن به مداحانی که ترویج کننده نگاه ابزاری به عزاداری های ماه محرم می باشد، کار به جایی رسیده است که کل قیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) را به مسائل عاطفی و پررنگ کردن ابعاد احساسی آن و زدودن این حوزه از هرگونه ابعاد عقلانی و منطقی تبدیل گردیده است .
دستورات اجرایی در جهت رسیدن به هدف جلسه

باید کوشید تا مجالس عزاداری با این شیوه ها برگزار و کلیت آن به این سمت و سو سوق پیدا کند.
۱) برگزاری هیات در خانه های آپارتمانی بدون کسب رضایت و هماهنگی با سایر طبقات و عزاداری تا پاسی از شب همراه با صدای زیاد بلندگو ،بنحویکه نه تنها ساکنان دیگر طبقات آپارتمان بلکه همسایه های نزدیک هم تا صبح نتوانند لحظه ای، پلک روی هم بگذارند .
۲) پارک ماشین جلوی درب همسایه های هیات به طوریکه امکان ورود و خروج ماشین از پارکینگ و حتی رفت و آمد به هیچ وجه فراهم نباشد تا تمام کارهای ضروریشان مثل آوردن فرزندان از مدرسه ، رفتن به دکتر ، سرکار ، خرید خانه و … مختل شود .
۳) نصب بیرق های عریض و طویل هیات در خیابانها به گونه ای که حداقل نصف خیابان و دو سوم راه مردم در پیاده روها را بگیرد و هرشب ، حداقل سر دهها نفر از عابرین پیاده براثر برخورد با چوب بیرق منجر به شکستگی شده و راهی بیمارستان جهت بخیه و پانسمان شوند .
۴) نصب پرچم بین دو تیر چراغ برق، همانطور که در سالهای قبل در مشهد ، نصب این پرچم ها به سر ستون ها همراه با وزش باد شدید منجر به سقوط نگهدارنده عظیم الجثه لامپ ستون چراغ برق گردید .
۵) استفاده از مداح بی سواد و عشق بلندگو که نوحه هایش را از سبک ترانه خواننده های نامتعارف داخلی و یا لس آنجلسی استخراج می کند ، تا برای مدت های طولانی کلیپ هایش باعث خنده افراد در کافه ها و جمع های دوستانه ، و نیز نَقل شب نشینی های خانواده های ایرانی گردیده و هم سوژه و دستاویزی شود برای شبکه های اسلام ستیز و تکفیری.
۶) برپایی خیمه های صلواتی در محل های نامناسب با صدای زیاد بلندگو ، به همراه اشغال تمام پیاده رو بدون رعایت نکات ایمنی و با عدم مهار بیرون زدگی فلزات و پیچ های سرتیز بنحویکه در هرشبانه روز شکم چندین نفر از عابرین با برخورد با این اجسام تیز پاره شود
۷) توزیع شربت در سطح شهر به گونه ای که ترافیکی ۳ کیلومتری ایجاد کند تا هم حجم تصادفات افزایش پیدا کرده و هم مردم از معطل شدن در هوای گرم اعصابشان به هم ریخته و کلافه شوند .
۸) برپایی مراسم آتش زدن خیمه در روز عاشورا ، بدون در نظر گرفتن همه جوانب ضروری و رعایت حداکثری اصول ایمنی ، عدم حضور ماشین آتش نشانی ، نبود هرگونه امکانات حداقلی برای اتفاء حریق و حتی یک کپسول آتش نشانی . مانند مراسم خیمه سوزانی سال ۹۵ در رشت که باعث سوختن یک پسر ۷ ساله و یک زن ۳۷ ساله شد و نیز چندین مراسم دیگر در سال های گذشته و در چند نقطه ایران ، عدم استقرار سطل زباله هنگام توزیع چای و شربت، تا لیوان های یکبار مصرف کف خیابان ، در جوب آب و فضای سبز اطراف آن ریخته شود. با اینکار مهم هم چهره شهر نازیبا خواهد شد و هم منجر با زحمت زیاد پاکبانان می شود.
۹) برپایی مجالس خنده و شوخی آخر شب اعضای هیات ، بعد از اتمام جلسه جلوی درب هیات و بعد هم روشن کردن موتورها و اقدام به گاز دادن آنها به منظور گرم شدن و صاف شدن صدای اگزوز .
۱۰) بوق زدن های ممتد شبانه جهت چاق سلامتی و خداحافظی و اذیت کردن همسایه ها.
۱۱) بلند کردن صدای مداحی در ماشین در آخر شبها ، به نحویکه با عبور از هر کوچه ای ، اهالی محل وحشت زده از خواب بیدار شوند.
۱۲) ذبح گاو ، گوسفند و شتر در خیابان های اصلی همراه با ازدحام جمعیت بویژه جلوی چشم کودکان خردسال، مراسم ((ذبح)) شتر در اصفهان، وسط انبوه جمعیت،با شیوه ای که گویی شتر فَلک زده جزو لشگر شمرابن ذی الجوشن است ،که در نهایت باعث رَم کردن حیوان شد و عده ای از مردم،آسیب دیده ، راهی بیمارستان شدند و نیز به تعدادی از ماشین ها خسارت وارد شد .
۱۳) استفاده از چوب و کُنده ی درخت برای پخت و پز بجای گاز شهری و سیلندری ، بگونه ای که تعداد زیادی از ساکنین محل، دچار مسمومیت با گاز دی اکسید کربن شده و زندگیشان را بوی دود بردارد .
۱۴) بیرون کردن بچه ها در پایان مراسم و هنگام نهار و شام از مجلس . اینکار تاثیر بسزایی در فاصله گرفتن این بچه ها از ماه محرم و هیات در بزرگسالی خواهد گذاشت .
۱۵) سنگین تر کردن علم ها و علامت ها برای عَلم کشی و علامت کشی در ایام محرم و روز عاشورا ، با انواع و اقسام اشیای قدیمی مثل مجسمه شیر ، اژدها ، اسب ، فرش دستباف، گُرز، ترازو، زنجیر، عصا، ظروف مسی و … تا در هر هیات حداقل چند جوان و نوجوان علم کش ، دچار بیرون زدگی دیسک کمر ، پارگی رباط صلیبی ، مینیسک زانو و باد فتق شوند .
۱۶) برگزاری مراسم قمه زنی و زنجیر تیغی، سینه زنی با پای لخت روی خار، زغال و درون آتش در ظهر عاشورا ، بویژه قمه زنی کودکان و نوجوانان، فیلمبرداری از آنها و بلافاصله اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و صفحه شخصی اینستاگرام .
۱۷) مجاز جلوه دادن رد شدن از چراغ قرمز، سد معبر، پارک غیر مجاز، سوار کردن دهها نفر بر روی یک وانت و … هر کار خلاف قانون دیگر در ماه محرم .
۱۸) مهترین و نهایی ترین ضربه آنجاست که وقتی کسی بخاطر عدم رعایت حق الناس و سلب آسایش مردم اعتراض به حقی کرد، سریع و بدون فوت وقت باید او را از لشگریان یزید معرفی کرده و به او انگ دشمنی با امام حسین چسباند .

حال به نظر شما، این متخصصین جنگ نرم ، برای دور شدن و فاصله گرفتن مردم از امام حسین (ع) ، پیشنهادهایی غیر از موارد بالا مطرح می کنند !!؟
و سوال اینکه ما خودمان چقدر از رفتارهای توصیه شده این معاندین را به صورت تماما ناآگاهانه و کاملا داوطلبانه، هر سال و هر محرم انجام می دهیم !!؟ و یا بارها با آن مواجهه شده ایم، اما بی تفاوت و حتی بدون یک تذکر کوچک از کنار آن گذشته ایم !!؟*
رفتارهایی که با ارائه تصویر مخدوش و سراسر تناقض از نهضت عاشورا، رفته رفته ماه محرم را تبدیل به ماه آلودگی صوتی، بی نظمی، بی قانونی و تضییع حقوق سایرین تبدیل کرده و منجر به دلزدگی نسل جدید از این ماه خواهد شد .
پس اگر ادعای محبت اهل بیت را داریم و خود را شیعه میدانیم ، با پیروی از منش و سیره آن بزرگواران، *نگذاریم زمینه تحقق اهداف مورد نظر این کارشناسان فراهم گردد .
چراکه پیروان حقیقی اهلبیت(ع) خود را ملزم به رعایت حق الله و حق الناس دانسته که خود مهترین معیار و مرزبندی بین شیعه حقیقی از شیعه تقلبی است .
جابرابن عبدالله انصاری در روایتی نقل می کند که امام باقر «س» به من فرمودند:
اى جابر! آیا کسى که ادعای تشیّع دارد، دم زدن از محبّت ما خاندان برایش کافی است !!؟
سپس فرمودند:
به خدا قسم شیعۀ ما نیست ، مگر آن کسی که تقوا داشته باشد و خدا را اطاعت نماید .
اى جابر !! شیعیان ما با فروتنى، تواضع، امانت‌داری، مداومت بر یاد خدا، روزه، نماز ، نیکى به پدر و مادر، مراعات حقوق همسایه، رسیدگی به فقرا، ادای قرض بدهکاران، کمک به یتیمان، صداقت، تلاوت قرآن، خوش زبانی و رفتار نیکو شناخته میشوند .
بعد فرمودند:
اى جابر! اگر کسی بگوید، من علی را و بالاتر از آن رسول خدا را دوست دارم، ولی از سیرۀ ایشان پیروی نکند ؛ این محبّت ، به او هیچ سودى نخواهد بخشید .
پس تقوا پیشه کنید که خداوند با هیچکس خویشاوندی ندارد ، محبوب‌ترین و گرامی ترین بندگان نزد خداوند ، کسی است که بیشتر تقوا داشته باشد و بیشتر او را اطاعت کند.
به خدا قسم، جز با اطاعت خداى تبارک و تعالى، تقرّب به او امکان ندارد .
و در آخر نیز فرمودند:
هر که مطیع خدا باشد، دوست و شیعۀ ماست و هرکه نافرمانى خدا کند، دشمن ما خواهد بود و
ولایت ما به جز با عمل کردن و پرهیزکاری به دست نمی آید .
(الکافی، ج‏۲، ص۷۵)
*لتماس دعا