تحلیلی بر فضای انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه
تحلیلی بر فضای انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه
فضای انتخابات در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ برخلاف دو حوزه انتخابیه دیگر،این روزها در شرایطی خنثی سپری می‌شود و ریزش‌ها و رویش‌های سبد آرای نامزدهای انتخاباتی بسیار حساس دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، بعد از اتمام ثبت‌نام‌ها و بررسی صلاحیت نامزدها در هیئت‌های اجرائی تب انتخابات در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد بالا گرفت. جناح‌بندی‌ها و موضع‌گیری‌ها آغاز شده و تنش‌های سیاسی میان هواداران نامزدها، جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها در حال شکل‌گیری است.

در دهه گذشته تبلیغات بسیاری از کاندیدا‌ها به نصب پوستر‌های تبلیغاتی و برپایی ضیافت‌های رنگین در ستاد‌های انتخاباتی محدود می‌شد و فضای تبلیغات کاملاً حقیقی بود و به تبع آن، نظارت بر تخلفات تبلیغاتی کاندیدا‌ها نیز آسان‌تر بود. در سال‌های بعد کاندیدا‌ها فیلم تبلیغاتی خود را به صورت وسیع در شهر توزیع می‌کردند و در دوره‌ای نیز ارسال انبوه پیامک مرسوم شد.

شبکه‌های مجازی از اواخر دهه ۸۰ در ایران رونق گرفت و اکنون نیز در دوره اوج استفاده از شبکه‌های مجازی تلفن‌های همراه هستیم. تلگرام، اینستاگرام، واتس‌آپ و بسیاری شبکه‌های مشابه، به ابزار‌هایی جدید و رایگان در دست کاندیدا‌ها و هواداران آن‌ها تبدیل شده و شاهد استفاده گسترده تبلیغاتی کاندیدا‌ها از این ابزار‌ها برای تبلیغات هستیم؛ آن هم پیش از موعد. حال بماند که افرادی نیز با استفاده سوء از این فضا به سلاخی شخصیت رقبا نیز می‌پردازند.

در سه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد، رقابت نامزدها در حال اوج گرفتن است. فضای مجازی الان مهمترین و اصلی‌ترین بستر رقابت انتخاباتی است. پایگاه خبری فریاد جنوب، در راستای فراهم کردن شور انتخاباتی، تبلیغات نامزدهای انتخاباتی کهگیلویه و بویراحمد را در فضای مجازی رصد کرده و با تحلیل فعالیت آنان، شرایط حاکم بر جو عمومی هر یک از حوزه های انتخابیه را بررسی می‌کند.

در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده سه کاندیدای اصلی یعنی عدل هاشمی‌پور، سید محمد موحد و علی محمدبزرگواری در کنار چهره‌‌های جدید مانند؛ علی مژدهی پور، رضا دهبانی‌پور، اسفندیار صلاحت پور، آیت‌الله سعادتیان، فرزاد نجات‌نیا و تعدادی دیگر نامزدهای کمتر شناخته شده باهم رقابت دارند.

رصد فضای مجازی در حوزه انتخابیه کهگیلویه نشان می‌دهد که تیم‌های تبلیغاتی سید محمدموحد نماینده کنونی کهگیلویه کمتر فعالیتی از خود نشان داده است. حجم بالای انتقادات از عملکرد موحد طی این دوره باعث ریزش بسیار زیاد آرای این نماینده در نقاط مختلف حوزه انتخابیه شده و همین عامل شوق و اشتیاق را از حامیان نماینده کنونی گرفته است.

سید علی محمد بزرگواری دیگر کاندیدای این دوره از انتخابات در مقایسه با موحد، فعالیت بیشتری دارد. بزرگواری تاکنون در شهرستان بهمئی، چرام و شهر سرفاریاب جلسات هم اندیشی مختلفی با حامیان و اقشار مختلف مردمی و طوایف برگزار کرده و دلایل اصلی ورود به انتخابات در این دوره را تشریح کرده است.

مهندس عدل هاشمی‌پور در مقایسه با بزرگواری طی سالهای گذشته تاکنون، همواره در حوزه انتخابیه حضور داشته و هیچگاه ارتباط خود را با مردم و حامیانش قطع نکرده است. هاشمی‌پور با وجود مسئولیت‌های مختلفی که دارد اما همیشه و در مناسبت‌های گوناگون، در منطقه حضور فعال و مستمری داشته و برعکس نماینده فعلی کهگیلویه، ارتباط بیشتری با مردم دارد.

تیم رسانه‌ای هاشمی پور طی مدت ۲ ماه گذشته بصورت هماهنگ و منظم اقدام به انتشار اخبار و تولید محتوا در فضای مجازی کرده و این نشان از قدرت و مدیریت منسجم این طیف سیاسی در انتخابات امسال است. عدل هاشمی‌پور تنها کاندیدای حوزه انتخابیه کهگیلویه است که طی مدت گذشته با اقشار مختلف مردمی از جمله فرهنگیان، ورزشکاران و بانوان جلسات هم اندیشی برگزار کرده و موج استقبال گسترده از این نامزد انتخاباتی در نقاط مختلف حوزه انتخابیه به گوش می‌رسد و هر روز بر تعداد هواداران این کاندیدا افزوده می‌شود.

تیم رسانه‌ای دکتر مژدهی پور هم در هفته‌های گذشته، فعالیت خود را بیشتر و منظم‌تر کرده است و رصد فضای مجازی در حوزه انتخابیه کهگیلویه نشان می‌دهد که میزان فعالیت تیم رسانه‌ای مژدهی پور حتی از طیف بزرگواری و موحد هم بیشتر است.

دکتر مژدهی پور هم از آن دسته کاندیداهایی است که مدام در مسیر تهران به کهگیلویه در رفت و آمد است و رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که این چهره سیاسی برگزاری جلسات هم اندیشی و دیدارهای خود با گروه های مختلفی مردمی را همچنان در برنامه کاری خود دارد.

البته ناگفته نماند که دیگر کاندیداهای حوزه انتخابیه از جمله دهبانی پور، سعادتیان، نجات‌نیا، صلاحت پور هم کم و بیش در فضای مجازی حضور دارند و گهگاهی اخباری از جلسات هر یک از این کاندیدا در فضای مجازی دیده می‌شود اما میزان فعالیت و تبلیغات آنها در مقایسه با سه کاندیدای اصلی خیلی کمتر است.

نکته‌ای که بیشتر از هر چیز دیگری در رصد فضای مجازی حوزه انتخابیه کهگیلویه دیده و شنیده می‌شود، بحث شایعات است. البته از گذشته تاکنون، شایعات همیشه یک پای ثابت محافل انتخاباتی بوده است و هواداران کاندیداهای انتخاباتی از این ابزار برای ناامیدی رقیبان استفاده می‌کنند.

آنچنان که پیشتر هم گفته شده نتایج تایید صلاحیت هیئت‌های اجرایی استانی تا ۱۴ دی‌ماه مشخص می‌شود و هرگونه اخباری در این زمینه تایید نمی‌شود. گر چه شور انتخابات امسال از مدت‌ها پیش شروع شده است اما از نیمه دی‌ماه امسال این شور انتخاباتی وارد فاز جدیدتری می‌شود و تا آن زمان فرصت زیادی باقی نمانده است.