تحلیلی بر وضعیت انتخابات کهگیلویه بزرگ|برنده انتخابات کیست!!
تحلیلی بر وضعیت انتخابات کهگیلویه بزرگ|برنده انتخابات کیست!!
در واقع می‌توان گفت که ۹۰ درصد آرایی که به صندوق مژدهی و سعادتیان ریخته می‌شود از سبد رأی موحد برداشته می‌شود و اگر این نکته را در کنار رویش‌های بزرگواری در مناطقی مانند مناطق تامرادی‌نشین، دهدشت غربی، چاروسا و بهمئی بگذاریم و به این نکته نیز توجه کنیم که طرفداران عدل هاشمی بهترین گزینه را برای رسیدن به مطالباتشان، بزرگواری می‌دانند، می‌توان با خطای کمتری، پیروز انتخابات ۱۱ اسفند را سید علی‌محمد بزرگواری دانست.

فریادجنوب : این دوره از انتخابات کهگیلویه پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد؛ از یک سو اولین دوره‌ای است که بعد از چندین دهه دو رقیب جدی یعنی بزرگواری و موحد با هم در صحنه هستند؛ از طرفی بزرگواری در دل مناطقی همایش‌های هزاران نفری برگزار می‌کند که قبلاً در آن مناطق رأیی نداشت؛ موحد نیز اگر چه ریزش‌های زیادی داشته اما نباید حربه همیشگی موحدهراسی او را دست کم گرفت؛ مژدهی و سعادتیان دست کم ۳۰ هزار رأی را عمدتا از سبد موحد برداشت می‌کنند و طرفداران هاشمی نیز عمدتا به خانه اول خود یعنی اردوگاه بزرگواری پیوستند؛ در این گزارش زوایای مهم رقابت دو رقیب سنتی را در کهگیلویه بزرگ بررسی می‌کنیم.
رصد و بررسی آرای تجمیعی سید علی‌محمد بزرگواری در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که او در مناطقی همانند چاروسا، بهمئی، دهدشت غربی و مناطق تامرادی‌نشین کمترین آرا را داشته است.
اگر چه بزرگواری در مجموع در مناطق ثلاث‌نشین آرایی نزدیک به آرای مناطق بویراحمد‌نشین کهگیلویه داشت اما در دوره‌های گذشته و در مناطقی که نام برده شد، آقای بزرگواری رتبه‌های آخر را در میان رقبایش داشت و این در حالیست که در این دوره ورق برگشته و شرایط متفاوتی رقم خورده است.

تحلیل کارشناسان سیاسی و رصد همایش‌های اخیر بزرگواری در این مناطق نشان می‌دهد که در این ایام، رویش قابل توجهی در اردوگاه بزرگواری وجود داشته که زنگ خطر جدی را برای رقبا به ویژه سید محمد موحد در پی داشته است.

وجود دو رقیب قدرتمند برای موحد یعنی آقایان مژدهی و سعادتیان و همچنین عدم تایید عدل هاشمی به طرز محسوسی کفه ترازو را به سمت بزرگواری سنگین کرده است.

در واقع می‌توان گفت که ۹۰ درصد آرایی که به صندوق مژدهی و سعادتیان ریخته می‌شود از سبد رأی موحد برداشته می‌شود و اگر این نکته را در کنار رویش‌های بزرگواری در مناطقی مانند مناطق تامرادی‌نشین، دهدشت غربی، چاروسا و بهمئی بگذاریم و به این نکته نیز توجه کنیم که طرفداران عدل هاشمی بهترین گزینه را برای رسیدن به مطالباتشان، بزرگواری می‌دانند، می‌توان با خطای کمتری، پیروز انتخابات ۱۱ اسفند را سید علی‌محمد بزرگواری دانست.

باید گفت که عمده طرفداران عدل هاشمی در هشت سالی که بزرگواری صحنه قدرت را کنار گذاشت، در واقع همان طرفداران سید علی محمد بزرگواری بودند که آشکار و پنهان از طرفدارانش خواست تا به عدل هاشمی رأی دهند و همین‌گونه هم شد؛ طبیعی است که اکنون با عدم حضور عدل هاشمی، این طرفداران او به اردوگاه اصلی خود برمی‌گردند و کفه ترازو را به نفع بزرگواری، سنگین و سنگین‌تر می‌کنند.

این تحلیل در حالیست که اگر عدل هاشمی‌پور به صراحت بخواهد از بزرگواری حمایت کند، شرایط با اطمینان بسیار بیشتری به نفع بزرگواری تمام می‌شود؛ در واقع عدل هاشمی با حمایت از بزرگواری هم حمایت دوره‌های قبل بزرگواری را جبران می‌کند و هم به هدف اصلی‌اش یعنی شکست رقیب دیرینه‌اش، سید محمد موحد می‌رسد.

از سوی دیگر بزرگواری مطمئن‌ترین شخصی است که در دور بعد می‌تواند از عدل هاشمی حمایت کند بنابراین عدل هاشمی به احتمال فراوان در روزهای آتی بیانیه‌ای به نفع بزرگواری صادر خواهد کرد.

این نکته نیز حائز اهمیت است که بزرگواری هم توانسته آن بخش از طرفداران سنتی‌ و طایفه‌ای‌اش را حفظ کند و هم با شرایط تایید صلاحیت‌ها توانسته آن بخش از طرفدارانش که در این هشت سال به عدل پیوسته بودند را برگرداند اما در جریان رقیب او آقای موحد هم آرای فراوانی از طرفداران سنتی‌اش در ایل بزرگ طیبی و دشمن‌زیاری را از دست داده که به مژدهی و سعادتیان پیوستند و همچنین به دلیل عملکرد ضعیفش و عمل نکردن به وعده‌هایش نه تنها رویشی نداشته بلکه ریزش قابل توجهی داشته است.

از این واقعیت نیز نباید گذشت که دست کم حدود ۲۰ هزار نفر در کهگیلویه بزرگ جزو آن دسته هستند که در روزهای پایانی و با اطمینان از پیروز شدن یک نامزد به او می‌پیوندند که این آرا نیز تعیین کننده هستند و همایش‌های شلوغ و موج مردمی راه افتاده برای تغییر در کهگیلویه و پایان دادن به نیم قرن حضور موحد در رأس سیاست و قدرت در کهگیلویه بزرگ، شانس بزرگواری را برای جذب این آرای سرگردان نیز بیشتر از رقبا کرده است.

نکته پایانی و مهم این تحلیل نیز این است که آن تابو و ابهت شکست‌ناپذیری سید محمد موحد را عدل هاشمی در دوره دهم شکست؛ موحد در همه ۲۸ سالی که نماینده بود (یک دوره در خوزستان)، یک سیاست خاص داشت و آن این بود که القا کند اگر فقط خودش و خانمش رای دهند او پیروز انتخابات است و این تابو به وسیله عدل هاشمی شکست و این حربه نیز خنثی شده است.

به تازگی نیز در منطقه کهگیلویه بزرگ به صورت هدفمند شایعاتی را پخش کردند که هزاران شناسنامه و کد ملی از خوزستان برای موحد وارد منطقه شده و او به هر صورت پیروز است در صورتی که این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد و مردم باید در کمال آرامش و منطق رأی دهند.

فرمانده ارشد سپاه پاسداران، اطلاعات سپاه و سربازان گمنام امام زمان در استان به مردم اطمینان دادند که همه تحرکات را زیر ذره‌بین دارند و اجازه خیانت به رأی مردم را نمی‌دهند./ریواس جنوب