تلاش نجاتگران هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد در اطفای حریق ارتفاعات کوه خامی
تلاش نجاتگران هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد در اطفای حریق ارتفاعات کوه خامی
با پرواز بالگرد هلال احمراستان فارس و همکاری نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستانهای باشت وگچساران ارسال آذوقه وامدادرسانی به نیروهای امدادی واطفای حریق در ارتفاعات کوه خامی ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه وبویراحمد کاظم فلاحی دوست سرپرست این جمعیت از همکاری و ادامه تلاش نجاتگران هلال احمر این استان در اطفای حریق ارتفاعات کوه خامی خبر داد

فلاحی دوست افزود:در آتش سوزی منطقه حفاظت شده خامی بین دو شهرستان گچساران و باشت از ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده که همچنان تلاش‌ها برای مهار این آتش سوزی ادامه دارد و در حال حاضر پنج تیم امدادونجات به محل آتش سوزی برای کمک به مهار آتش و اطفای حریق و انجام اقدامات امدادی وپشتیبانی اعزام شده اند ودر صحنه حضور دارند.

وی افزود: آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی بنا به گزارشات نیروهای امدادی این جمعیت تحت کنترل است و ابراز امیدواری کرد در ساعات آتی پایان عملیات اطفای حریق اعلام شود .

سرپرست جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه وبویراحمد بیان داشت : متاسفانه با توجه به اینکه شاهد وزش باد شدید در ارتفاعات هستیم علیرغم تحت کنترل بودن آتش سوزی و باتوجه به صعب العبور بودن بخش هایی از کوه خامی و دور از دسترسی بودن و وجود دره های ژرف و غیر قابل پایش هر لحظه امکان فعال شدن حریق ها وجود دارد .

فلاحی دوست ادامه داد: جمعیت هلال احمر نیز در این حادثه در کنار همه نهادهای امدادی و خدمت رسان فعالیت هایی انجام داده است ازقبیل اعزام بالگرد جمعیت هلال احمر استان فارس به منطقه و انتقال نیروها به ارتفاعات ، برپایی چادر های امدادی و ایجاد اردوگاه جهت اسکان، استراحت و تغذیه نیروهای اطفای حریق ، ارسال آذوقه(کنسروجات،نان و آب) به ارتفاعات وهمچنین ارائه کمک های اولیه وامدادرسانی به چهار مصدوم عملیات اطفا در چند روز گذشته و انتقال آنها به منطقه امن . باتوجه به شرایط آب وهوایی و گرمای شدید تابستانی این چند روز مزید بر گرمای حریق و صعب العبور بودن منطقه آتش سوزی و لزوم تحمل سختی ها و تلاش های جهادی امدادگران ونجاتگران این جمعیت از تک تک آنها کمال تشکر وقدردانی را داریم

وی تصریح کرد: هم اکنون نجاتگران درکنار نیروهای خدوم محیط زیست و منابع طبیعی ،دستگاههای خدمت رسان و عضو کارگروه امدادونجات،بسیج ونیرهای مردمی و اهالی غیور روستاهای اطراف در منطقه حضور دارند و در حال پایش منطقه ودر تکاپویند تا از شعله ور شدن مجدد آتش کنده های باقی مانده جلوگیری کنند.

گفتنی است که منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت. کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، کیکم و زالزالک است. کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

  • نویسنده : ندا نعمتی