حفاظت و صیانت از اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ نیروی جنگلبان
حفاظت و صیانت از اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ نیروی جنگلبان
فـــریاد جنوب | مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حفاظت و صیانت از اراضی ملی، جنگل‌ها و مراتع این استان کمبود نیرو داریم.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از یاسوج، سعید جاویدبخت، اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است که از این میزان ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار آن جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار دیگر مرتع است که در مجموع این میزان مساحت اراضی ملی توسط ۴۶ نیروی گشت مراقبت حفاظت و صیانت می‌شوند.

وی عنوان کرد: مطابق استاندارد جهانی از هر ۸۰۰ هکتار باید یک جنگلبان حفاظت کند اما در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر ۱۷ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد که شرایط سختی را برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیازی واقعی منابع طبیعی به نیروی گشت مراقبت را ۱۷۰ نفر عنوان کرد و افزود: حقوق ناچیز همین تعداد کم نیرو نیز دوماه پرداخت نشده که با این شرایط برای حفاظت از اراضی ملی نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

جاویدبخت با تاکید بر اینکه نیروهای گشت مراقبت برای حفظ اراضی ملی که امانت آیندگان است از خود گذشتگی می‌کنند، بیان کرد: انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها برای صدور مجوز به‌کارگیری نیروهای مورد نیاز گشت مراقبت مساعدت ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح استان تعداد ۲۵ پاسگاه و ایست بازرسی داریم که باید ۷۵ نیروی فعال داشته باشند اما در واقع تنها ۱۲ نفر نیرو داریم و در دو سال گذشته تعداد ۴۳ نفر بازنشسته داشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سرانه جنگل در این استان به ازای هر نفر ۶٫۱ هکتار بوده و به دلیل کمبود اعتبار قادر به به‌کارگیری جنگلبان جدید نیستیم که رفع این مشکل نیازمند حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان جنگل‌ها است.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب