حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مهمترین مسئله امروز کشور است
حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مهمترین مسئله امروز کشور است
نارضایتی از مدیریت اقتصادی و وضع معیشتی که قدرت خرید را به شکل بی سابقه ای کاهش داده است، بی لیاقتی ها، ناکارآمدی ها و فساد داخل کشور بسترها و گسل های زیادی را برای برنامه‌ریزی دشمن ایجاد کرده است.

«فـــریاد جنوب» یادداشت مخاطبین: با گذر از یک سال پر تلاطم و طوفان های سهمگین سیاسی اجتماعی، اکنون که آرامش نسبی بر فضای جامعه حاکم شده می‌توان به گذشته نگاه کرد و مسیر طی شده را بر اساس داده ها مورد تحلیل و بررسی قرار داد. مانند هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، که تمام دنیا کمر همت به نابودی ایران بسته بودند، بار دیگر یک سال دفاع مقدس و یک سال پیچیده‌ترین جنگ شناختی و ترکیبی تاریخ بر ایران تحمیل شد.

دستگاه استکبار و استعمار هر آنچه از علوم نوین و فناوری در اختیار داشت بکار گرفت و شبانه روز ایران را آماج حملات خود قرار داد. اما اینبار گلوله ها نامرئی بودند و این ذهن افراد بود که مورد هدف قرار می‌ گرفت و ادراک انسان قربانی اصلی این نبرد بود. سال ها زمان می‌برد تا ابعاد مختلف این نبرد نمایان شود و میزان خسارت وارد شده مشخص شود اما مسئله ی مهم این است که ایران توانست از پیچیده ترین پروژه جنگ های تاریخ جان سالم به در ببرد.

تجربه های به دست آمده قطعا از مولفه‌های قدرت کشور در سال های آینده خواهد بود. اما ذکر یک مسئله در جریان رخدادها و حوادثی که بر کشور گذشت ضروریست؛ هیچ چیز برای مردم به اندازه معیشت اولویت ندارد. مردم رفاه نمی خواهند، مردم صرفا می‌خواهند چرخ زندگی شان بچرخد.

بخشی از مردم نسبت به عملکرد مجموعه حاکمیت در بخش اقتصاد و عدالت اجتماعی معترض هستند، این همان واقعیت انکار ناپذیری است که نمی توان به دشمن نسبت داد. ما شاهد یک جنگ ترکیبی بی سابقه ای هستیم، این جنگ عمیق‌تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.

شاید این جنگ، تعیین کننده ترین مصاف تاریخ انقلاب اسلامی باشد. اما مردم این جنگ را باور ندارند و آن را تایید نمی کنند، این دقیقا همان پیچیدگی هایی است که شاهد آن هستیم و دقیقا یکی از اِلمان های جنگ ترکیبی بشمار می آید چرا مردم باور ندارند که در جنگ هستند؟ و چرا نمی‌خواهند حرف مسئولین را بپذیرند؟

پاسخ روشن است، نارضایتی از مدیریت اقتصادی و وضع معیشتی که قدرت خرید را به شکل بی سابقه ای کاهش داده است، بی لیاقتی ها، ناکارآمدی ها و فساد داخل کشور بسترها و گسل های زیادی را برای برنامه ریزی دشمن ایجاد کرده و الا نه تحریم علت تامه این وضع است و نه دشمنی دشمن.

متاسفانه مسئولین مساله ای به نام دشمن پیدا کردند، می‌خواهند ناکارآمدی خود را هم به دشمن نسبت دهند، اینهاست که جگر مردم را می سوزاند. وقتی مردم جنگ را باور ندارند خطر بسیار عمیق تر از بیخیالی مقامات و مسئولین کشور است که شاهد آن هستیم. حل مسائل اقتصادی و معیشت مردم مقدم بر هر مسئله ای است.

سیدعلی کشاورز