حمله آتش به مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد | ۹۵ هکتار از مزارع و مراتع بهمئی دچار آتش‌سوزی شد | آتش سوزی در مزارع و مراتع دارشاهی دنا
حمله آتش به مزارع و مراتع کهگیلویه و بویراحمد | ۹۵ هکتار از مزارع و مراتع بهمئی دچار آتش‌سوزی شد | آتش سوزی در مزارع و مراتع دارشاهی دنا
آتش سوزی این روزها رویِ دیگر خودش را نشان داده و مزارع کشاورزی و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد را هدف گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از یاسوج، با شروع فصل گرما و طلایی‌شدن رنگ مزارع در استان کهگیلویه و بویراحمد، مدتی است که آتش به جان مزارع و مراتع دشت‌های مختلف افتاده است.

براساس تحقیقات بدست آمده، بیش از ۹۰ درصد عامل اصلی آتش‌سوزی‌ها خطای انسانی است و بر اثر غفلت و اشتباهات سهوی، بخشی زیادی از دسترنج کشاورزان طی سال‌های گذشته تاکنون در آتش سوخت و به جز حسرت چیزی برداشت نکرده‌اند.

در تازه‌ترین خبرها، ۹۵ هکتار از مزارع و مراتع شهرستان بهمئی و نیز بخشی از مراتع و مزارع منطقه دارشاهی در شهرستان دنا طعمه حریق شده است.

علی محمدی با ابراز نگرانی از ادامه روند آتش سوزی‌ها در مراتع و زمین‌های کشاورزی دشت آهو کارند در شهرستان بهمئی و با تقدیر از زحمات گروه‌های مختلفی که برای مهار آتش سنگ تمام گذاشتند، اظهار کرد: این آتش سوزی از حدود ساعت ۱۱ صبح دیروز شروع و ساعت شانزده و سی دقیقه عصر مهار شد.

فرماندار بهمئی با اشاره به حضور نیرو‌های مردمی، محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر و شرکت نفت در منطقه برای کنترل و مهار این آتش سوزی، گفت: وسعت زیاد آتش و پرپشت بودن بافت گیاهی و گرمای هوا عملیات کنترل و مهار آتش را با مشکل مواجه کرد.

وی با اشاره به اینکه در این آتش سوزی خساراتی به کشاورزان مناطق دشت آهو و کارند وارد شد، گفت: میزان و علت دقیق آتش سوزی بررسی و اعلام می‌شود.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهمئی نیز در این باره اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ۴ فقره آتش سوزی در مناطق مختلف شهرستان بهمئی از جمله علفزار‌های حومه شهر و اراضی کشاورزی و مناطق تپه‌ای رخ داد.

نصیری افزود: بر اثر این آتش سوزی‌ها تاکنون ۱۲۰ هکتار از مزارع کشاورزی، مراتع و حومه شهر‌ها و روستا‌ها در آتش سوخت.

وی عمده‌ترین علت این آتش سوزی‌ها را خطای انسانی دانست و افزود: برخی افراد برای پاکسازی محل زندگی خود علفزار‌ها را آتش می‌زنند و برخی دیگر هم با رها کردن بقایای آتش در مناطق مختلف موجب ایجاد آتش سوزی در منابع طبیعی و مراتع می شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره اظهار کرد: آتش سوزی مزارع و مراتع منطقه دارشاهی شهرستان دنا مهار شد.

سعید جاویدبخت، افزود: این حادثه که ساعت ۱۴ امروز و بر اثر آتش زدن بقایای پسماند مزارع کشاورزی رخ داده بود در ادامه به مراتع کشیده شد اما با همکاری امدادگران منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد و نیروهای ستاد بحران شهرستان دنا ساعتی پیش مهار شد.

وی عنوان کرد: کارشناسان منابع طبیعی اکنون در حال پایش منطقه برای پیشگیری از روشن شدن دوباره شعله‌های آتش در این منطقه هستند.

جاویدبخت گفت: وسعت این آتش سوزی پس از اطفای کامل حریق اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جنگل و مراتع میراث همگانی هستند، بیان کرد: امسال تعداد یک صد دستگاه دمنده تهیه و بین امدادگران توزیع شد تا با استفاده از آن خسارت های آتش سوزی به حداقل کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این استان یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد، خاطرنشان کرد: با احتساب تجهیزات قبلی، اکنون تعداد ۲۰۰ دستگاه دمنده در اختیار امدادگران برای اطفای حریق قرار دارد که البته با توجه به گستره جنگل ها و مراتع نیاز است شمار این تجهیزات افزایش یابد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب