دلیل عدم ارسال پرونده پل سوم بشار یاسوج به مراجع قضایی چیست؟/چرا معاون عمرانی ومدیرکل فنی استانداری ازکیسه خلیفه می بخشند/  لزوم ورود مدعی العموم به این پرونده
دلیل عدم ارسال پرونده پل سوم بشار یاسوج به مراجع قضایی چیست؟/چرا معاون عمرانی ومدیرکل فنی استانداری ازکیسه خلیفه می بخشند/  لزوم ورود مدعی العموم به این پرونده

  پایگاه تحلیلی خبری فریاد جنوب faryadejonoob.ir به قلم ؛سید داود موسوی منش ؛مدیر مسئول سایت خبری فریادجنوب در سال ۱۳۸۲جهت روان سازی وضعیت ترافیک شهر یاسوج عملیات اجرایی پل سوم بشار یاسوج در دستور کار مسئولین وقت قرار گرفت و بالاخره بعداز سالها، روز یکشنبه 27 خردادماه 97 با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، […]

 

پایگاه تحلیلی خبری فریاد جنوب faryadejonoob.ir

به قلم ؛سید داود موسوی منش ؛مدیر مسئول سایت خبری فریادجنوب

در سال ۱۳۸۲جهت روان سازی وضعیت ترافیک شهر یاسوج عملیات اجرایی پل سوم بشار یاسوج در دستور کار مسئولین وقت قرار گرفت و بالاخره بعداز سالها، روز یکشنبه 27 خردادماه 97 با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا، فرماندار بویراحمد، معاون عمرانی استاندار، معاون سیاسی استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان استانی وشهرستانی فاز اول این پروژه افتتاح شد.
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در روز افتتاح این پل با چهره ای سرشار از حس غرور وشادی عنوان کرد ،کار را آن کرد که تمام کرد ، سعی می‌کنیم که در سریعترین زمان فاز دوم پل سوم بشار یاسوج نیز به اتمام برسد،چراکه یاسوج مرکز سیاسی این استان است و نباید درون خود محصور باشد و اکنون افتتاح این پل ، مقدمه ای خواهد بود برای افتتاح پل چهارم وان شاءالله هدفگذاری برای ایجاد پل پنجم بشار.
علی احمدی درآن روز از تمام شدن تفریح شبانه خودنیز سخن به میان راند وگفت تفریح شبانه من در شهر یاسوج پایان یافت، چرا که شب ها از روند ساخت این پل بازدید می کردم ،چون به مردم قول داده بودم بایداین پل به سرانجام برسد ،لذا با همه وجودم‌ افتتاح پل سوم بشار را به قلب‌های مهربان مردم این استان تقدیم می نمایم.
ولی متاسفانه هدیه استاندار استان ،دوامی نیاورد
و با گذشت حدود ۵ ماه از افتتاح در اثر بارندگی های اخیر دچار ریزش حفاظ های جانبی شد و نشان داد عوامل مهمی همچون مسایل سیاسی وثبت افتخار افتتاح به نام خود در تقصیروقصورعوامل مرتبط همچون پیمانکار ،کارفرما ،دستگاه ناظرودیگر دستگاههای مرتبط در تکمیل این پل دخیل بوده است و
درشب حادثه ریزش حفاظ های پل سوم بشار همه مسئولان دستگاههای مرتبط آمدند و سعی کردند با انجام مصاحبه های از جزئی بودن حادثه سخن برانند و ازاصحاب رسانه خواستند که این مهم بنا به دلایلی رسانه ای نشود ولی رسانه ها در سطح گسترده ای نسبت به انتشار خبر اقدام و فردای همان روز پل سوم بشار جهت عملیات خاکریزی ،یکطرف آن مسدود گردید .
تخریب پل سوم بشار یاسوج واکنش‌های متعددی را در فضای واقعی و مجازی به همراه داشت به گونه‌ای که این موضوع به یک جک تبدیل شد ، معاونت عمرانی استانداری در همان ساعات اولیه طی بیانه ای اعلام کرد، کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی‌های فنی و یافتن علت ریزش بخشی از این پروژه تشکیل می شود وبا مقصرین وکسانی که در ساخت وتکمیل این پل قصور کرده اند ،برخوردخواهد شد.
برهمین اساس ،کمیته حقیقت‌یاب متشکل ازکارگروهی با محوریت دفتر فنی و مشارکت نظام مهندسی، سازمان برنامه و بودجه، سندیکای پیمانکاران، شهرداری یاسوج، راه و شهرسازی، آبفای شهری و…برای بررسی‌های فنی و یافتن علت ریزش بخشی از این پروژه تشکیل شد وپس ازبررسی‌های کارشناسان راه و شهرسازی وبابررسی مستندات ومدارک موجود مشخص گردید که عدم همسان سازی کف پل، عدم پیش بینی زهکش در دیوار، استفاده از مصالح نامرغوب در پشت دیوار، عدم پیش بینی عمق آب شستگی و ارتفاع کم پی را از جمله علل تخریب دیوار حائل پل سوم بشار می باشد ومشاور و پیمانکار طرح به صورت ۹۰ درصد و آبفای شهری ۱۰ درصد در وقوع این حادثه مقصر هستند و
مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کردند که این دو دستگاه اجرایی موظفند از محل منابع داخلی خود این خسارات را جبران کنند
حال از معاونت عمرانی استاندارو مدیر کل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد سوال می شود
۱_تعریف شما از محل منابع داخلی این دو دستگاه اجرایی چیست ؟
۲_ چرا در گزارش ان کمیته میزان سهل انگاری پیمانکار و عوامل اجرایی ونظارتی مشخص نگردیده وبه صورت مبهم ودرصدی میزان قصور دو دستگاه اجرایی رامشخص نمودید؟
۳_به چه دلیل ودلایلی پرونده را به محاکم قضایی ارجاع ندادید تا برخوردی جدی با مسبین این امر صورت گیرد؟
همه ی ما نیک می دانیم یکی از علل ریزش دستک های پل، خطای انسانی در ساخت و سازاین پل وعوامل مشابه درون استانی است. با توجه به اینکه ممکن است نظایر چنین وقایعی در سایر نقاط استان روی دهد، توجه به این حادثه لازم و ضروری است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این خطا از نوعی است که عنصر عمد برای آن مصداق دارد قطعاً از نظر کیفری هم قابل تعقیب است.
به همین دلیل مدعی العموم وظیفه دارد ، ورود کرده و بررسی کند چرا باید پل سوم بشار به این راحتی فرو بریزند و علاوه بر هدر رفت بیت المال و اتلاف وقت در تکمیل پل ،جان مردم را نیزبه خطر بیندازند.
لاجرم باید این مهم توسط دستگاه محترم قضایی که در به سرانجام رسانیدن پرونده های مهم مفاسد اقتصادی و….درسال ۹۷بسیار موفق عمل نموده ، با بررسی این پرونده و اجرای مُرّ قانون در بررسی ،چنانکه مقررات قانونی اجرا نشده باشد یا براثر بی احتیاطی و بی مبالاتی مسئولان و رعایت نکردن مقررات در ساخت وساز پل ، دچار آسیب شده باشد ، هم کارفرما، هم پیمانکار وهم ناظران تحت تعقیب قرار بگیرند وبا عامل یا عاملین این حادثه به شدت برخورد شود تا بار دیگر شاهد غرور آفرینی دستگاه مقتدر قضایی استان در برخورد با کسانی باشیم که به راحتی از مسئولیت ذاتی خود شانه خالی میکنند و این چنین بی محابا به وضعیت زیر ساختی استان ضربه می زنند ونیز به مسئولانی که خود را در مقام صدور رای می دانند و خسارات وارده به پل سوم بشار را مجددا از جیب بیت المال می خواهند پرداخت کنند ،تفهیم شود که شما در جایگاهی نیستید که به دلیل یک سری عواملی این همه خسارت وآبروریزی در ساخت یک پل رامجددا از بیت المال پرداخت کنید وخودرا صاحب این استان بدانید وبخواهید از کیسه ی خلیفه ببخشید و مقصرین این حادثه را در پرداخت خسارات مبری نمایید ،چرا که خسارات وارده باید از جیب اشخاص پرداخت شود نه سازمان