رتبه اول بیمه سلامت کهگیلویه وبویراحمد در نسخه پیچی الکترونیکی
رتبه اول بیمه سلامت کهگیلویه وبویراحمد در نسخه پیچی الکترونیکی
دکتر غلامرضا کاظمی گفت: بیمه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمدموفق شد رتبه یک کشور در نسخه پیچی الکترونیک و رتبه ۲ در نسخه نویسی الکترونیکی را به دست آورد

سالانه مبالغ زیادی از درآمد هر خانواده صرف خرید داروهایی می شود که یا به صورت کامل مصرف نمی شوند و یا با پیشرفت و تغییر در علایم بیماری دور ریخته می شوند. اگر هزینه هایی مانند سونوگرافی، ام آر آی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و غیره نیز به آن  اضافه شود آنگاه سهم قابل توجهی از  سبد هزینه خانواده را به خود اختصاص می دهد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب ،مدیر کل بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد بر این باور است نسخه نویسی و نسخی پیچی الکترونیکی می تواند بخشی از این هزینه ها را کاهش دهد. هزینه هایی که هم باری به دوش خانواده ها و هم دولت ها و نظام سلامت  است.

دکتر غلامرضا کاظمی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه یک کشور در نسخه پیچی الکترونیک و رتبه ۲ در نسخه نویسی الکترونیکی را دارد می گوید: الکترونیکی شدن نسخه و دفترچه ها تحول بزرگی در بخش سلامت محسوب می شود.

وی گریزی به اثرات الکترونیکی شدن دفترچه های درمانی می زند و یادآوری می کند سالانه حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تنها صرف تامین کاغذ دفترچه های درمانی در کشور می شود که با الکترونیکی شدن دفترچه ها این منابع صرف مسائل مربوط به سلامت می شود.

کاظمی می گوید: نسخه های الکترونیکی علاوه بر دقتی که دارند زمان و مکان را نیز حذف می کنند. آنچنان که بیمار می تواند با ارایه کد ملی و کد رهگیری به پزشک معالج خود، پرونده پزشکی خود را در اختیار وی قرار دهد.

یکی از مشکلاتی که همواره در زمینه نسخه نویسی وجود داشته بد خطی برخی پزشکان است که گاهی همین خطوط ناخوانا باعث نسخه پیچی های اشتباه در داروخانه ها نیز شده است. که مدیر کل بیمه سلامت  تاکید می کند: نسخه الکترونیکی این مشکل را نیز برطرف می کندو اشتباهات این چنینی را کم می کند.

وی می گوید: برخی افراد همزمان از چندین دقترچه بیمه استفاده می کنند که با الکترونیکی شدن دفترچه ها این همپوشانی  بیمه ای هم حذف می شود.

یکی از مشکلات حوزه دارو و درمان این است که برخی افراد سودجو داروهای حساس و خاص را در داروخانه ها با نرخ دولتی خریداری کرده و در بازار آزاد می فروختند. کاظمی یادآوری می کند: خدمات الکترونیکی درمانی مبتنی بر کد ملی امکان سو استفاده از دفترچه های بیماران و از سویی اتلاف منابع ملی را می گیرد.

وی می گوید وقتی پرونده پزشکی بیمار در اختیار داروخانه است هر پزشکی نمی تواند هر دارویی تجویز کند و از سویی هر دارویی را نمی توان در دفترچه هر فردی نوشت و جلوی سوء استفاده ها گرفته می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان اضافه می کند: با نسخه الکترونیکی اگر دارویی برای کد ملی تجویز شود تا زمانی که دوز تعیین شده برای آن دارو را پشت سر نگذارد اگر پزشک دیگری باز هم آن دارو را تجویز کند داروخانه در زمان نسخه پیچی آن را آزاد محاسبه می کند. ضمن آنکه خود پزشکان هم  با بررسی پرونده بیمار متوجه می شوند چه دارویی را نباید تجویز کنند.

به گفته کاظمی نسخه الکترونیکی نه تنها برای دارو بلکه برای سنجش عملکرد پزشکان نیز کاربرد دارد. وی می گوید: برخی پزشکان برای اینکه رضایت بیمار را جلب کنند مطابق با میل و خواست وی انواع و اقسام دارو را برای وی تجویز می کنند که وقتی همه داروها در پرونده پزشک و بیمار ثبت شود پزشکانی که داروی زیادی تجویز می کنند شناسایی می شوند.

کاظمی در خصوص مطالبات موسسات و مراکز درمانی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونا  تا کنون مطالبات مراکز خصوصی استان را تا خرداد ماه پرداخت کرده ایم.

وی ادامه داد: مطالبات مراکز درمانی دولتی دانشگاهی تا بهمن ماه ۹۸ پرداخت شده که ۷۰ درصد بهمن ماه پرداخت شد و در سال ۹۹ مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه کامل پرداخت شده و خرداد ماه نیز ۷۰ درصد پرداخت کرده ایم.