ساسان تاجگردون ماندگار شد/احمد موسوی
ساسان تاجگردون ماندگار شد/احمد موسوی

احمد موسوی کمتر کسی است که نداند روابط دو استان همجوار کهگیلویه و بویراحمد و فارس در سطح مقامات و مراودات اجتماعی سیاسی آنها در چه درجه ای از اهمیت قرار دارد و چه تاریخ پرفراز و نشیبی این دو استان با یکدیگر داشته اند. تا بوده از دوره کریم خان زند – وکیل رعایا، […]

احمد موسوی
کمتر کسی است که نداند روابط دو استان همجوار کهگیلویه و بویراحمد و فارس در سطح مقامات و مراودات اجتماعی سیاسی آنها در چه درجه ای از اهمیت قرار دارد و چه تاریخ پرفراز و نشیبی این دو استان با یکدیگر داشته اند.
تا بوده از دوره کریم خان زند – وکیل رعایا، یا به قول میرزا محمد تقی خان فراهانی ( امیرکبیر ) همان شیر بچه لر که توانسته بود طعم شیرین عدالت را به مردم ایران بفهماند، سردمداران قوم لر و عشایر، فارس را به عنوان مرکز تحولات سیاسی جنوب کشور زیر نظر داشته اند و داشتن جایگاهی موثر برای تاثیر نهادن در حوزه جنوب کشور برای اقوام عشایر اهمیت بسیاری داشته است.
ساسان تاجگردون رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس و غلامرضا تاجگردون نماینده فعلی مجلس و یکی از شاخص ترین نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دو تن از پسران مرحوم کل ظفر تاجگردون از شناخته شده ترین شخصیت های تاریخ معاصر جنوب هستند که در فارس طی دوره های متوالی، مدیریت یکی از مهمترین سازمانهای دولتی را برعهده داشته اند و بی شک حضور آنان در این جایگاه پشتوانه قویی برای رشد اجتماعی سیاسی فرزندان عشایر در خطه جنوب کشور بوده است.
روز شنبه مورخ دوم آذر 1398 به گفته مجری مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، ساسان تاجگردون بعد از 24 سال خدمت در این سازمان با قصد رفتن به پایتخت و نشستن در قامت معاون وزیر گردشگری و داشتن نیم نگاهی به وزارت آینده، سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس را برای همیشه ترک کرد.
خداحافظی تاجگردون اما به این سادگی نبود، حضور کم نظیر جمعیت در جلسه تکریم ایشان از یاسوج تا گچساران و بوشهر ، نشان از عمق وابستگی و علاقه اقوام عشایر و بخصوص قوم لر و ترک به شخصیت کاملا کاریزماتیک ساسان تاجگردون داشت. داشتن روحیه ای عاطفی و تواضع گونه در کنار ساختار مدیریتی وجودی به همراه چهره ای جذاب و خوش پوش بودن، از او شخصیتی ساخته بود که سبب شد از پرفسور ملک حسینی تا سردار حبیبی و ده ها شخصیت برجسته دیگر خود را به جلسه تکریم یکی از مهمترین افراد موثر در ساختار مدیریتی جنوب کشور برسانند.
هر چه بود ثانیه ها گذشت و نوبت به آخرین سخنرانی مرد محبوب سازمان مدیرت فارس رسید تا شروع کند به بیان دستاوردهای خود، او از آمایش سرزمین در فارس تا سند توسعه استان سخن راند و در جای جای این دستاورد نقش همکارانش را مرتبا تکرار میکرد و این پیام همگرایی و داشتن پشتوانه کارشناسی در پس تصمیماتش را به رخ می کشید.
آمار ها به پایان رسید تا ساسان تاجگردون برسد به آنجا که یادی کند به همه نبودن هایش در کنار خانواده؛ حضور برادر بزرگش، خواهران، همسر، فرزندان و سایر اقوام دور و نزدیک کاری کرد تا با کلامی لرزان و شاید غوطه ور در بغض خاطره¬ی مادرش، خیلی کوتاه و عمیقانه بگوید تشکر میکنم از خانواده برای همه محبت هایی که به من داشته اند. همه آنچه گفته شد در کنار ده ها شخصیت اجتماعی سیاسی و مردمان گوهرشناس فارس فضایی ایجاد کرده بود که خاطره این روز با شکوه را در تاریخ عشایر تثبیت کند و کم نبودند کسانی که برای ثبت حضورشان در این روز تاریخی به دنبال تصویر گرفتن در کنار این مرد تاریخ ساز بودند.
اوج داستان تکریم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی جایی بود که ساسان تاجگردون پس از اتمام سخنرانی اش نشان داد هنوز همان مردی هست که حواسش به تک تک حاضرین سالن نهصد نفری هست. حضار طبقه فوقانی که به سبب پر بودن سالن در بخش بالایی نشسته بودند متوجه حضور ناگهانی ساسان تاجگردون در کنار درب ورودی شدند، سالن به یک باره به احترام ایشان از جای برخواسته و ادای احترام از سوی طرفین رد و بدل می شد، اما این همه ماجرا نبود وقتی که حضار متوجه شدند تاجگردون متواضعانه و با ارج نهادن به شخصیت والای پرفسور ملک حسینی نزد ایشان رفته و درخواست کردند که به پایین سالن آمده و در کنارشان بنشینند.
ماجرای تکریم با شکوه فرزند قوم لر و ترک بی تردید یکی از به یادماندنی ترین روزهای تاریخ این اقوام است که شاید بتوان گفت ساسان تاجگردون را برای همیشه ماندگار کرد و دعای عاقبت به خیری و سلامتی بسیاری را برای خود، برادرش غلام دلها و خانواده خوش نامش به همراه داشت.

 

  • نویسنده : احمد موسوی