ساماندهی بافت تاریخی بلاد شاپور از سوی مدیران استانی مغفول مانده است | انتقاد امام جمعه دهدشت از ضعف دستگاه‌ ها در جذب اعتبارات | بافت تاریخی بلاد شاپور یک سرمایه عظیم فرهنگی و تاریخی است
ساماندهی بافت تاریخی بلاد شاپور از سوی مدیران استانی مغفول مانده است | انتقاد امام جمعه دهدشت از ضعف دستگاه‌ ها در جذب اعتبارات | بافت تاریخی بلاد شاپور یک سرمایه عظیم فرهنگی و تاریخی است
گزارش تحلیلی فـــریاد جنوب | کاروانسرای بلادشاپور یادگار ارزشمند دوران صفویه هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران کهن است و ساماندهی و بازسازی این ظرفیت عظیم تاریخی فرهنگی طی سالیان متمادی از سوی مدیران و مسئولان استانی در کهگیلویه و بویراحمد مورد غفلت واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فریاد جنوب از دهدشت، کاروانسرای بلادشاپور یادگار ارزشمند دوران صفویه هویت ملی و آینه تمام نمای تمدن ایران در دوران کهن است که می تواند ظرفیتی برای جهانی شدن صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.

دهدشت یکی از شهرهای مهم ایران در دوران صفویه و قاجاریه بود

دهدشت یکی از شهرهای مهم دوره‌ صفویه و قاجاریه در جنوب غربی ایران بود که در برخی متون تاریخی از آن به عنوان حاکم‌نشین کهگیلویه یاد کردند. بافت تاریخی این شهر در بخش شرق و جنوب شرقی شهر قرار دارد. بر اساس متون تاریخی، این شهر، به عنوان مرکز بلاد شاپور، از توابع کوره ارجان حداقل از عصر سلجوقی تا پایان دوره صفوی به شمار می رفت.

موجودیت کاروانسرای بلادشاپور از دوران ایران باستان بوده است

کاروانسرای بلاد شاپور به عنوان یکی از مهمترین یادگارهای معماری نیاکان ایرانی در کهگیلویه و بویراحمد، در بردارنده روح زندگی و سبک معماری کهن ایران زمین محسوب می‌شود که موجودیت آن از ایران باستان آغاز و در قرون متمادی به دلایل مختلفی چون نظامی، تجاری و مذهبی توسعه و تکامل یافته است.

از آنجا که کشورمان ایران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تجارتی شرقی به غربی یعنی چین تا دریای مدیترانه از دیرباز در ایجاد و ساخت راه های نظامی، تجاری و ساختمان های وابسته به آن نقش بارزی ایفا می کرد و سالانه تعداد زیادی از مسافران به این سرزمین سفر می کردند، تعداد زیادی سازه با نام کاروانسرا در ایران احداث شده که کارکردشان خدمت رسانی به مسافران بود و بر همین اساس یکی از این کاروانسراها در شهر تاریخی دهدشت مشهور به بلاد شاپور ساخته شده است.

کاروانسرای بلاد شاپور در ضلع غربی شهر و در کنار حمام کهیار، امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده جابر (ع) قرار دارد، این سازه که در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است امروزه یکی از مهمترین مقاصد گردشگری تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود.

بافت تاریخی بلادشاپور یک ظرفیت عظیم فرهنگی، تاریخی و باستانی در کهگیلویه و بویراحمد است

کاروانسرای بلادشاپور به عنوان یک ظرفیت عظیم فرهنگی، تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال‌های گذشته تاکنون مورد غفلت مسئولان ارشد استان قرار گرفته و مرمت، بازسازی و نیز ساماندهی این بنای بزرگ تاریخی در تمام این سالها با روندی لاک‌پشتی پیش رفته است تا جایی که بارهای بار از سوی حجت‌الاسلام وحدانی‌فر امام جمعه کهگیلویه مورد انتقاد قرار گرفته است.

ساماندهی بافت تاریخی دهدشت مورد غفلت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است

حجت‌الاسلام علی وحدانی فر در بازدید از بافت تاریخی شهر دهدشت، اظهار کرد: آثار تاریخی و بافت قدیمی دهدشت به عنوان یک سرمایه عظیم و ارزشمند فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد.

امام جمعه دهدشت، افزود: چرا وزیر گردشگری به استان کهگیلویه و بویراحمد با این قدمت تاریخی فرهنگی سفر نمی‌کند تا با بازدید از این مکان تاریخی کهن، این ظرفیت عظیم احیا شود.

وحدانی فر تصریح کرد: اگر این بافت تاریخی در یکی از شهرهای شیراز، اصفهان، قم، تبریز و یزد بود، حتی‌الامکان تاکنون یکی از مراکز تجاری و اقتصادی مهمی آن منطقه می‌شد که اقتصاد شهر با آن می‌چرخید.

وی با بیان اینکه نماز جمعه‌ای در تراز انقلاب اسلامی است که مطالبه گر مشکلات مردم باشد، گفت: بارها در خطبه‌های نماز جمعه خواستار توجه به این بافت شدم.

عملیات احیای بافت فرسوده در دو سال گذشته مطلوب بود

امام جمعه دهدشت روند کار احیای بافت را در دو سال اخیر مطلوب دانست و گفت: در طی این مدت پول خوبی به بافت تاریخی دهدشت تزریق شده است.

وی با تاکید بر نگاه فرهنگی به شهر هفت گنبد، عنوان کرد: بافتی که با داشتن هفت امام زاده و ۳ مسجد به فرهنگ آبادانی اسلامی مجهز بوده، باید مورد توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری قرار بگیرد.

انتقاد امام جمعه دهدشت از ضعف دستگاه‌ها در جذب اعتبارات

امام جمعه دهدشت با بیان اینکه برخی از مدیران حقیقتأ فاقد تخصص لازم و برخی دیگر هم فقط بدنبال حفظ صندلی و جایگاه خود هستند، از ضعف جذب اعتبارات کشوری در برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد.

وی قدرت چانه زنی و توان برخی از مدیران در حوزه جذب بودجه استان را ضعیف دانست و تصریح کرد: اگر مدیران ما در وزارت خانه‌ها قدرت چانه زنی بالا داشته باشند و با تخصص و حضور کارشناس مربوطه این چانه زنی را انجام دهند، قطعاً اعتبارات خوبی از سوی وزارت خانه‌ها جذب می‌کنند.

امام جمعه دهدشت، خاطرنشان کرد: اگر متولیان طرحی توجیحی و فنی با نگاه علمی و بلند مدت و از سر دلسوزی و تعهد داشته باشند، می‌توانند از شخص وزیر جذب اعتبار کنند.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب