سریال ناهماهنگی های ادامه دار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
سریال ناهماهنگی های ادامه دار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
سرپرست معاونت استانداری کهگیلویه بویراحمد از عملکرد ضعیف بانک ها و ناهماهنگی‌های سریالی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از یاسوج، عیسی شهامت در جلسه شورای مسکن کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دلایل متعدد کندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: سامانه ضعیف راه و شهرسازی کشور، ناهماهنگی کاربران بانکی استانی با کاربران کشوری، عدم ارتباط تشکیل جلسات بانک ها و راه و شهرسازی، زمان‌بر بودن فرایند تشکیل پرونده و منابع نداشتن بانک های کشوری از مهم ترین دلایل کندی این طرح در استان است.

سرپرست معاونت استانداری با اشاره به اینکه بیشتر بانک ها در استان برای اجرایی شدن این طرح بسیار ضعیف عمل کردند که لطمه بزرگی به پیشرفت عملیات این طرح وارد کرده است، عنوان کرد: در حال حاضر بخاطر مشکلات پیش رو به ویژه در شهر یاسوج ۱۰ هزار واحد، از دیگر شهرهای کشور عقب هستیم.

وی افزود: در برخی شهرستان های استان زمین تهیه و تحویل شده اما اقدامی در زمینه عملیاتی شدن این طرح انجام نشده است.

رئیس امور هماهنگی بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه افزود: همه کم کاری ها در رابطه با عملکرد بانک ها را می پذیریم.

منصور دانش آموز دلیل عملکرد ضعیف بانک‌ها را نداشتن پرداخت مجوز در سال گذشته از طریق بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: امسال این مجوز به بانک‌ها داده شده است.

سرپرست راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه با بیان اینکه در شهرهای کوچک زیر ۲۵ هزار نفر بیش از ۸۳ هکتار زمین به متقاضیان تحویل داده شده است، گفت: همچنین هفته گذشته برای ساخت واحدهای مسکن ملی هزار و ۱۹۴ متقاضی به بانک معرفی شد.

راستا از آغاز به کار طرح ملی مسکن در منطقه ارم یاسوج خبرداد و افزود: عملیات اجرای این طرح مدت ها تعطیل شده بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: نهضت ملی مسکن موضوع بسیار مهمی برای دولت و کشور است و ما هم باید حساسیت زیادی در این رابطه داشته باشیم.

احمد زاده وضعیت کنونی نهضت ملی مسکن در استان را یک نوع سردرگمی عنوان کرد و افزود: این نحوه کار کردن باعث تاسف است و باید برنامه ریزی دقیقی براساس الزامات کاری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مسکن و شهرسازی باید شرکت هایی را برای کار انتخاب کنند که در زمینه اعتبارسنجی مشکل نداشته باشند، ادامه داد: همچنین باید هر چه سریعتر مشکلات سامانه رفع شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به بانکها تاکید کرد: سهمیه پرداختی در حوزه تسهیلات مسکن را مشخص و نسبت به پرداخت آنها اقدام شود و مسئولیت این موضوع نیز بر عهده مسکن و شهرسازی است.
احمد زاده خطاب به متولیان مسکن استان گفت: اگر بخش دولتی برای اجرایی شدن طرح ملی مسکن کوتاهی کند، طرح به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

دهقان رئیس انجمن انبوه سازان استان هم در این جلسه گفت: استفاده از انبوه سازان در اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن موضوع بسیار مهمی است، اما تاکنون از هیچ انبوه سازی برای این طرح در استان استفاده نشده است.

احسانی رئیس سازمان نظام مهندسی استان هم با اشاره به اینکه یکی از مهمترین موضوعات در طرح ملی مسکن اصولی ساخته شدن ساختمان ها و ایمنی آنها است گفت: این موضوع به عهده نظام مهندسی است اما نظام مهندسی در این طرح حذف شده که سوال برانگیز است.

استاندار در واکنش به صحبت های رئیس سازمان نظام مهندسی استان گفت: بیان این موضوع بسیار تاسف بار است که چرا تاکنون راه و شهرسازی از این مسئله مهم چشم پوشی کرده است و باید به زودی آن را در دستور کار خود قرار دهد.

مرادی رئیس شرکت توزیع نیروی برق استان هم در این جلسه گفت: برای برق رسانی به واحدهای طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
در پایان جلسه مصوب شد هر چه زودتر روند اجرایی ساخت نهضت ملی مسکن در استان شتاب گیرد و مشکلات پیش رو هر چه زودتر رفع شود.
طرح نهضت ملی مسکن از مهم‌ترین و اولویت دار‌ترین طرح های عملیاتی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که باید در مدت چهار سال چهار میلیون مسکن در کشور ساخته شود که تعهد چهارساله استان کهگیلویه و بویراحمد هم ۴۰ هزار واحد در مدت یاد شده است.
۵۹ هزار و ۵۷۸ متقاضی نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب