ششمین اهدای عضو از ابتدای امسال تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد
ششمین اهدای عضو از ابتدای امسال تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: با ایثار یک هموطن دیگر، ششمین ایثار ماندگار سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از یاسوج، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، اظهار کرد: با ایثار یک هموطن دیگر، ششمین ایثار ماندگار سالجاری در استان ثبت شد.

محمود شهامت افزود: امیر رضا بویراتی ۱۳ ساله ساکن شهر دهدشت یازده مرداد براثر سانحه تصادف در بیمارستان شهید جلیل بستری بر اثر شدت جراحات وارده دچار مرگ مغزی شد.

شهامت ادامه داد: با تشخیص متخصصان، کلیه ها، کبد و پانکراس آن مرحوم برای بیماران نیازمند به بیمارستان فوق تخصصی بوعلی سینای شیراز منتقل شد.

برپایه این خبر، هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج (بافت‌های سلولی تشکیل دهنده بدن) ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمار‌ها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان‌هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوند‌های متداول است.

قانون پیوند اعضاء فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بدن بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم شده را می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت، ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، اهداء کرد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب