مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد : بیش از یک هزار مورد اشیاء تاریخی اصلی و بدلی از حفاری‌های غیرقانونی در استان کشف شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد : بیش از یک هزار مورد اشیاء تاریخی اصلی و بدلی از حفاری‌های غیرقانونی در استان کشف شد

  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از مرمت و ساماندهی 770 شیی موزه ای طی سال گذشته در این استان خبرداد. به گزارش فریاد جنوب ، محمود باقری در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از مهم‌ترین وظایف حوزه میراث فرهنگی حفاظت از آثار، تعیین حریم آثار تاریخی، کاووش های […]

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از مرمت و ساماندهی 770 شیی موزه ای طی سال گذشته در این استان خبرداد.

به گزارش فریاد جنوب ، محمود باقری در نشست خبری با خبرنگاران افزود: از مهم‌ترین وظایف حوزه میراث فرهنگی حفاظت از آثار، تعیین حریم آثار تاریخی، کاووش های باستان شناسی و مرمت آثار و اشیای تاریخی و ایجاد و راه‌اندازی موزه‌های دولتی و خصوصی و تملک، احیا و واگذاری است .

وی به حفاری‌هایی که در طول سال گذشته انجام شده و همچنین تعداد پرونده‌هایی که از این رهگذر تشکیل شده و همچنین تعداد دستگیری‌ها اظهارکرد: طی سال گذشته 6 پرونده حفاری به دستگاه قضایی فرستاده شد و 35 دستگاه فلزیاب توقیف و در اواخر سال 97 تعداد 12 نفر دستگیری داشتیم که 6 نفر آن‌ها غیر بومی بودند .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل انجمن میراث فرهنگی را از سایر اقدامات برشمرد و خاطرنشان کرد: برای تعداد 700نفر کارت انجمن صادر شد .

باقری با اشاره به برخی از اقدامات دیگر این اداره کل در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: مرمت 70قلم شیء موزه‌ای و ساماندهی 700 قلم شی‌ء موزه‌ای از اقدامات سال گذشته بوده است .

وی هزینه 1.5میلیارد تومانی در موزه استان که شامل تجهیز آزمایشگاه و سالن آمفی‌تئاتر و کارهای دیگر است را از جمله اقدامات برشمرد و ادامه داد: یکی از دلایل تاخیر در افتتاح موزه استان کمبود نقدینگی بود که 800 میلیون تومان برای این کار اوراق بهادار در نظر گرفته شد و 9 ماه آن را به فراخوان گذاشتیم اما کسی از آن استقبال نکرد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از کارها را مربوط به تملک دانست و عنوان کرد: طی سال گذشته 115 میلیون تومان نقدی و 50 میلیون تومان اوراق بهادار برای احیاء و تملک هزینه کردیم که زمین هایی را در محوطه آثار تاریخی خریداری کردیم .

باقری با اشاره به مهم‌ترین کارهایی که در سال 98 در حوزه میراث فرهنگی در دستور کار قرار گرفته تصریح کرد: در این سال 22 اثر تاریخی، 5 میراث معنوی، 5 اثر منقول و 3 اثر طبیعی و 4 مورد تعیین حریم را در دستور کار داریم در حوزه مرمت هم 40 شی‌ء موزه‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم .

وی با بیان این که امسال در 6 ماهه اول موزه میراث تاریخی به سرانجام می‌رسد، بیان کرد: برنامه مطالعاتی موزه نفت گچساران را با اعتبارات چهار میلیارد تومانی خواهیم داشت و همچنین دو موزه بخش خصوصی داریم که مجوز یکی اخذ شده و مجوز دیگری در حال پی‌گیری است که در سال جاری یکی از آن‌ها افتتاح می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط اشیاء تاریخی با سوء‌استفاده از عناوین مذهبی خبرداد و گفت: متاسفانه برخی سودجویان با سوء‌استفاده از عناوین مذهبی در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به حفاری و قاچاق اشیاء تاریخی و قدمت‌دار می‌کنند .

باقری با بیان اینکه این سودجویان حتی اقدام به نصب پارچه به نام هیئت امام حسین (ع) کردند، افزود: در این سرقت بیشترین اشیاء قدیمی نیز کشف و ضبط شد .

وی اظهارکرد: در کشف و ضبط بزرگترین کشف اشیاء تاریخی در این استان نیروهای امنیتی سپاه پاسداران و اطلاعات نیز مشارکت فعال داشتند .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن ابراز تاسف از کلاهبرداری‌های صورت گرفته با عنوان پیدا شدن گنج خاطرنشان کرد: شگردها و ترفندهای کلاهبرداران برای سرقت اشیاء تاریخی و قدمت‌دار در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت و متاسفانه برخی مردم نیز فریب کلاهبرداران و سودجویان را می‌خورند .

باقری با اشاره به شایعه ارتباط قاتلان طلافروشی یاسوج با موضوع “گنج” تصریح کرد: ارتباط قاتلان با مقتول این پرونده هیچ ارتباطی با موضوع”گنج” نداشته و آنچه مطرح شد شایعه‌ای بی اساس بود .

وی به وضعیت کنونی بلادشاپور دهدشت در شهرستان کهگیلویه هم پرداخت و ادامه داد: متاسفانه در گذشته بخشی مصالح ساختمانی این بافت توسط ساکنان نزدیک بافت تخریب و در منازل مسکونی آنان استفاده شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد از تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تعمیر، مرمت، تملک و برخی امورات دیگر در بافت بلاد شاپور دهدشت هم خبرداد و بیان کرد: متاسفانه در گذشته توجه چندانی به این بافت نشده اما طی دو ساله اخیر تلاش های خوبی برای احیای آن انجام گرفته و درحال انجام است .

باقری با تشریح برنامه ریزی صورت گرفته برای احیای بلاد شاپور دهدشت، بیشترین اعتبار پیش بینی شده را مربوط به تملک بخش زیادی از بافت این اثر تاریخی برشمرد .

وی به موضوع حفاری‌های غیرقانونی در شهرستان‌های هشتگانه استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و تصریح کرد: سهم کشفیات اشیاء تاریخی اصلی و بدلی از حفاری‌های غیرقانونی طی دو ساله اخیر یک هزار و ۲۱۵ مورد بوده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ نفر در تعطیلات نوروزی امسال در شهرستان‌های چرام و باشت این استان در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز دستگیر که 6 نفر از آنان غیربومی بوده است .

باقری از کشف و ضبط ۴۰ دستگاه فلزیاب طی دو ساله اخیر خبرداد و عنوان کرد: ۲۶۱ نفر در این مدت در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز در این استان دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند که پنج نفر از این افراد زنان بودند .

وی اضافه کرد: مجازات قانونی برای حفاری‌های غیرمجاز از 6‌ماه تا سه سال زندانی پیش‌بینی شده و اکنون تعدادی از عوامل حفاریهای غیرمجاز در زندان بسر می‌برند.

منبع /ایسنا