نقد  شیرزن فرهنگی یاسوجی به ساختار آموزش وپرورش/معاون کهگیلویه وبویراحمدی وزیرشفاف سازی کند/بدون سند حرف نزنیم/ورزش کارکنان کجا ودانش آموزی کجا؟/
نقد  شیرزن فرهنگی یاسوجی به ساختار آموزش وپرورش/معاون کهگیلویه وبویراحمدی وزیرشفاف سازی کند/بدون سند حرف نزنیم/ورزش کارکنان کجا ودانش آموزی کجا؟/
آقای کرمی درگفته های خود نیز ورزش کارکنان از جمله کوهنوردی و اهدای جوایز به آنان را انگیزه برای تلاش بیشتر می دانند ضمن اینکه باور دارم که نیاز است به ورزش کارکنان توجه ویژه‌ای شود، لکن صرف هرگونه اعتبارات دانش آموزی برای این کار خلاف مقررات بوده و در آینده نیز اگر اعتبار مشخص و معینی درردیف خاص، برای این موضوع از جانب معاون وزیر( آقای ستاری فرد) اختصاص نیابد و بخواهند از اعتبارات مدارس برای این موضوع استفاده نمایند، تضییع حق دانش آموزان خواهد بود

فریادجنوب :درهفته دولت وبه پاسداشت اخلاص معلمان الگو شهیدان رجایی و باهنرو تعیین معاون تربیت بدنی اداره کل پس از جهار ماه، وظیفه دارم خیرخواهانه و برای ادای دین به آموزش و پرورش مواردی را که به ذهنم می‌رسد به عنوان هشدار یادآور شوم چرا که تجربه‌ی چند ساله خدمتم در پستهای اداری و وظیفه‌ی ملی و معلمی، مرا به بیان صریح و صادقانه‌ی این هشدارها متعهد می‌ نماید‌.
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند:
شأن معلّمی بایستی شناخته بشود؛ معلّمی یک کار بسیار بزرگ، کار بسیار مهم و کار بسیار باارزشی است. خود آموزش و پرورش باید نقش ایفا کند، رسانه‌ها باید نقش ایفا کنند؛ دستگاه‌های فرهنگی، دستگاه‌های تبلیغی باید نقش ایفا کنند و هدف همه‌ی اینها این باشد که جایگاه والای معلّم را به مردم معرفی کنند. البتّه گشودن گره‌های معیشتی هم یک کار بسیار لازم و مهمّی است که بایستی انجام بگیرد، که این عمدتاً بر عهده‌ی دولت و بر عهده‌ی مجلس شورای اسلامی است. (۱۴۰۰/۰۲/۱۲)

در ابتدا از لغو ابلاغم توسط مدیرکل محترم آموزش و پرورش سپاسگزارم، زیرا ادامه کار با توجه به شرایط فعلی مدیریت آموزش و‌پرورش استان، به دلیل عدم سازگاری با روحیه اینحانب مقدور نبود.
من بنا ندارم مثل خداحافظی‌های مرسوم و متعارف که مشحون از تعریف و تمجید *این دو بلای ویرانگر فرهنگ ایرانی* است، با دوستان همکاران خداحافظی کنم و مهاجرت نمایم ، بلکه می‌خواهم در وداع با پست اداری که بعضأ با سیاست زدگی آماسیده است ، پیشنهاداتی ارائه دهم تا شاید در حجم متراکم غفلت و خودخواهی، افرادی تلنگری بخورند و خواب خفتگان را در این گذرگاه کمی آشفته کنند تا ره گم‌کردگان را راهی نشان بدهند.
آموزش و پرورش هر کشوری مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه‌ی آن کشور محسوب می‌شود ، اما در آموزش و پرورش ما اگر برخی متولیان آن همچنان سرگرم ملاعبه و معاشقه با پست، پول، شهرت، بی‌مایگی و حقارت باشند دیگر امیدی به نجات از ورطه‌ی بی‌فضیلتی و کم‌خردی و افسردگی نمی‌ماند. آموزش و پرورش ما زمانی می‌تواند بسترساز توسعه باشد که:
۱)افراد آزاده، محکم، شجاع و اهل درد و وفادار به کشور،باسواد وفارغ از تنگ نظری‌های سیاسی و منطقه ای زمام امور را به دست گیرند. پست‌های اداری محملی شده است برای کسب نانی و نامی. طبیعی است که در این صورت افراد، توان بیان حقایق و نظرات خود را ندارند و باید آن بگویند که….
۲)آموزش و پرورش باید از نفوذ عوامل غیر رسمی خارج از سازمان به دور باشد نه این که بازار بورس عده ای قرار گیرد به گونه‌ای که مدیر کل و یا حتی وزیر برای انتصاب یا برکناری یک مدیر مدرسه تحت فشار قرار گیرد.
۳) مسائل معیشتی و اجتماعی معلم به گونه ای باشد که معلمان ما باسوادترین، کتابخوان‌ترین، متشخص‌ترین، رهاترین و صادق‌ترین افراد جامعه باشند و قادر به تربیت شهروندانی قانونمند، باشخصیت، شجاع، متعهد به کشور، اهل شفقت، مدارا، نوع‌دوست و فداکار باشند تا رشد و پیشرفتی نیز حاصل گردد.
.
۴)استخدام افراد براساس توان، علاقه، سواد و انگیزه برای امر خطیر و بی‌بدیل معلمی صورت گیرد چرا که در غیر اینصورت خیانت بزرگی به ایران و آیندگان خواهد بود.
هنر معلمی باید آن قدر جاذبه داشته باشد که نخبه‌ترین و با شخصیت‌ترین تحصیل کردگان رشته‌های مختلف عهده‌دار آن باشند تا بتوانند نسلی فرهیخته تربیت کنند و جامعه‌ای بسازند تا مبادا تمدن اسلامی دچار انحطاط شود.
در چنین شرایطی، شایستگان و نخبگان را جز انزوا گرفتن و کناره رفتن چاره‌ای نیست. پس باید صاحبان خرد و اندیشه میدان‌دار تعلیم و تربیت بشوند.

اما درخصوص مدیریت فعلی بر آموزش و پرورش دراین مدت کوتاه ذکر چند نکته ضروری است:
از آنجایی که مقام معظم رهبری بر نقد صواب و سازنده تاکید فرمودند، اینحانب همواره بر قانومندی ، ضابطه گرایی ، شایسته سالاری و عدالت تاکید ورزیده. و شفافیت را در طول دوران خدمتم مبنای کاری قرار داده و بدون محافظه کاری موارد خلاف را گوشزد نموده ام که این موضوع را مدیرکل محترم برنتافت به همین خاطر بر عملکرد چندماهه ایشان نقدهایی داشته که دلسوزانه به ایشان انتقال دادم. و اما در پاسخ به مدیرکل محترم در جلسه با خبرنگاران گرامی، قبل از لغو ابلاغ اینجانب، نقدها صورت گرفته بود
که بدلیل بی توجهی ایشان از طریق رسانه انجام گرفت، اگر چنین نیست پس دلیل عزل شبانه بدون تعیین جایگزین و بدون تشریفات قانونی چه می تواند باشد؟؟!!!
_برخورد با نیروهای انقلابی، قانونمند و باسابقه و جایگزین نمودن سرپرست هم طایفه ای چه دلیل قانونی دارد؟؟!!
_آنچه در گفتار و ظاهر گفته می شود با آنچه درعمل اتفاق می افتد تباین دارد ازجمله:
_تاکید بر قانونمندی وخلاف ان عمل کردن
_اصرار بر استفاده از ظرفیت مدیران توانمند و تخصصی ولی تغییر آنان

زیر سوال بردن استقلال آموزش و پرورش در عدم توانایی جایگزین مناسب نیروهای اداری زیرمجموعه

_منطقه گرایی و…..

برای همه موارد فوق مصداق وجود دارد که بدلیل اطاله کلام صرف نظر میکنم.
و اما در خصوص بیانات مدیرکل و معاون جدید تربیت بدنی و سلامت در جلسه معارفه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ با استناد به مطلب یکی ازسایت های محلی استان، لازم به ذکر موارد زیر می باشد:
نمی‌دانیم منظور از جمله معترضه مدیرکل به عنوان معاون جدید مبنی بر *برگرداندن ورزش به ریل اصلی خود، چیست*؟!!
تا آن جایی که اطلاع دارم تربیت بدنی آموزش و پرورش استان بر اساس روال منطقی و قانونی قرار داشت که ایشان به خاطر سیاست های خلاف قانون خود, آن را از مسیر خارج نمودند و چه زود متوجه شدند که از معاون جدید بخواهند آن را به روال خود برگرداند.
در پاسخ به آقای کرمی که بیان کردند:
ورزش استان به کما رفته است . به نظر میرسد ایشان اطلاع کامل از برنامه های تربیت بدنی ندارند به دلیل اینکه مدتی در آموزش و پرورش حضور نداشتتد، بارز این گفته این است که فرق بین معلم تربیت بدنی و معلم ورزش را نمی‌دانند .
رتبه بندی استان ها بر اساس شاخص ها و معیارهای کشوری و اعلامی به استانها، مشخص و به استان‌ها ابلاغ می‌گردد ، تا آنجایی که اطلاع دارم استان ما همانطور که آقای جمالی نیز در گفته هایشان در جلسه تودیع به صراحت اعلام نمودند در همین فاصله کم در بعضی رشته ها رتبه برتر را داشتیم، چگونه آقای ستاری فرد، معاون وزیر که خود نیز تربیت بدنی و سلامت را با توجه به مشغله های دیگر در اولویت های بعدی خود قرار داده است به معاون جدید اعلام می‌نمایند که استان رتبه سی و یکم است. اینجانب این جمله ایشان را خلاف واقع دانسته و زیر سوال بردن زحمات همکاران پرتلاش خود می دانم.
علاوه بر این مجموعه برنامه ها و سیاست های وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی، تقویت، توسعه و کیفیت بخشی درس تربیت بدنی در «مدارس» می باشد و این از اولویت های مهم سازمانی است .
آقای کرمی درگفته های خود نیز ورزش کارکنان از جمله کوهنوردی و اهدای جوایز به آنان را انگیزه برای تلاش بیشتر می دانند ضمن اینکه باور دارم که نیاز است به ورزش کارکنان توجه ویژه‌ای شود، لکن صرف هرگونه اعتبارات دانش آموزی برای این کار خلاف مقررات بوده و در آینده نیز اگر اعتبار مشخص و معینی درردیف خاص، برای این موضوع از جانب معاون وزیر( آقای ستاری فرد) اختصاص نیابد و بخواهند از اعتبارات مدارس برای این موضوع استفاده نمایند، تضییع حق دانش آموزان خواهد بود، چرا که ورزش کارکنان در حیطه وظایف حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش نمی باشد و به حوزه رفاه معلم ارتباط دارد
از آقای کرمی انتظار می‌رود از آقای ستاری فرد شاخص ها را به صورت مکتوب اخذ نموده و در رسانه ها اعلام نماید، در غیر این صورت توصیه میشود , بدون مستند گزارشی ارائه ننمابند
امیدوارم در جهت پاسداشت شأن و جایگاه معلم، مسئولان امر بر روی آموزش و پرورش که همه جامعه به نوعی به آن وابسته است ،متمرکز شوند و کمک کنند تا بر روی ریل اصلی خود آنگونه که خواست مقام معظم رهبری در سند تحول بنیادین است قرار گیرد.و افرادی که به سودای خدمت به آموزش و پرورش و گرفتن پست، شبانه روز در تلاشند، مشتاقانه و از سر اخلاص به کار بپردازند، و نگوییم یاد پارسال بخیر.
در پایان، از تمامی همکاران ارجمند سپاسگزاری کرده، حلالیت می‌طلبم و برای جملگی آنان روزهایی خوش، دل‌هایی خرم و عمری با عزت آرزومندم.

ومن الله التوفیق
سیده فریبا حسینی

  • منبع خبر : فریادجنوب