هشدار درباره تاثیر گرمازدگی در سالمندان
هشدار درباره تاثیر گرمازدگی در سالمندان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تاثیر گرمازدگی در سالمندان در روز‌های آینده هشدار داد.
به گزارش پایگاه خبری «فــــریاد جــــنوب» به نقل از وبدا، علیرضا نمازی شبستری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره راهکار‌های حفظ سلامتی در سالمندان در گرمای تابستان، گفت: گرمازدگی بیشتر به دلیل کمبود آب در بدن اتفاق می‌افتد و در صورت بی توجهی، گاهی می‌تواند برای افراد خطرات جانی به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سالمندان خواست در روز‌های گرم تابستان حدامکان از منزل خارج نشوند، زیرا این افراد با آغاز فصل گرما، معمولا بر اثر عوارض ناشی از کمبود آب بدن و گرمازدگی دچار اختلالات اساسی می‌شوند.

این متخصص طب سالمندی، با توصیه به مصرف حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب در روز، گفت: بدن انسان زمانی که به تدریج به سنین سالمندی نزدیک‌تر می‌شود، دچار تغییراتی می‌شود؛ در سالمندان توان پردازش و سیستم هشدار تضعیف می‌شود و ممکن است مثلا افراد متوجه تشنگی و کمبود آب در بدنشان نشوند؛ به عبارتی، توانایی تنظیم درجه حرارت در افراد سالمند به دنبال قرارگیری در معرض گرمای شدید، کاهش می‌یابد.

علیرضا نمازی شبستری با بیان اینکه بیشتر سالمندان به دلیل بالا رفتن سن دچار مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای هستند که خطرات گرمازدگی را افزایش می‌دهد، گفت: به طور معمول زمانی که آب بدن کاهش می‌یابد، مغز با افزایش حس تشنگی و همچنین جذب بیشتر آب، می‌کوشد مقدار آب بدن را در حد طبیعی حفظ کند، بخشی از قشر مغز که با حس تشنگی ارتباط دارد در افراد سالمند دچار اختلال می‌شود و در نتیجه فرد احساس تشنگی و ضرورت مصرف آب را در خود حس نمی‌کند.

این متخصص طب سالمندی، گفت: بدن افراد جوان وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، از مکانیسم فیزیولوژیک عرق کردن برای خنک نگه داشتن دمای بدن استفاده می‌کند، اما در سالمندان خونرسانی در پوست کاهش می‌یابد و در نتیجه تعریق نیز کمتر اتفاق می‌افتد، بنابراین گرما در بدن ماندگار می‌شود و ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی بیانجامد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هنگامی که سالمندان پیامد‌های شدید گرما را تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی خواهند داشت، بنابراین بهتر است افراد سالمند به طور دائم تحت نظر باشند تا در صورت وجود علائم اولیه گرمازدگی، پیش از وخیم شدن اوضاع، خدمات پیشگیرانه پزشکی را دریافت کنند.

علیرضا نمازی شبستری درباره مهمترین علائم و نشانه‌های “گرمازدگی”گفت: افزایش دمای هسته مرکزی بدن به ۴۰ درجه سانتی گراد و بیشتر، تغییر حالت‌های روحی مانند آشفتگی، بی قراری، گیجی، تحریک پذیری، تشنج و کما، تغییر در عادت عرق کردن پوست، خشک شدن پوست، تهوع و استفراغ، قرمزی پوست، تنفس سریع (نفس نفس زدن)، افزایش ضربان قلب و سردرد، از جمله شاخص‌ترین علائم گرمازدگی است.

گرمازدگی (Heatstroke) به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن بر اثر گرما به ۴۰ درجه سانتی گراد یا بیشتر افزایش یابد؛ گرمازدگی حالتی اورژانسی است و باید به سرعت درمان شود؛ زیرا منجر به آسیب‌های جبران ناپذیر به مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات می‌شود. گرمازدگی در صورت درمان نشدن و کاهش دمای بدن می‌تواند به مرگ منجر شود.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب