پشت پرده اصرار بر آب‌‌گیری سد‌ چم‌شیر ؛ باز هم پای چینی‌ها در میان است!
پشت پرده اصرار بر آب‌‌گیری سد‌ چم‌شیر ؛ باز هم پای چینی‌ها در میان است!
فـــریاد جنوب | به گزارش روزنامه آرمان امروز کشور چین سرمایه‌گذار پروژه سد چم‌شیر است و اصرار به آب‌گیری آن دارند و براساس اخبار تایید نشده به نظر می‌رسد اصرار دولت برای آبگیری پنجمین سد کشور به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اصلی این طرح است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فریاد جنوب، روزنامه آرمان امروز پشت‌پرده اصرار وزارت نیرو بر آب‌گیری هرچه سریع‌تر سد چم‌شیر را با وجود مخالفت فعالان محیط زیست بررسی کرده و از نقش پررنگ چین در این تصمیم خبر داده است. به گزارش این روزنامه چین سرمایه‌گذار پروژه سد چم‌شیر است و اصرار به آب‌گیری آن دارند.

به گزارش آرمان امروز، چرا با وجود تمام مخالفت‌ها و نقدهای مطرح شده، وزارت نیرو اصرار بر افتتاح زودهنگام سد چم‌شیر  دارد؟ سوالی که طی چند روز گذشته پای دولتمردان چینی را به این موضوع باز کرده و  براساس اخبار تایید نشده به نظر می‌رسد اصرار دولت برای آبگیری پنجمین سد کشور به دلیل فشارهای چینی‌ها به عنوان سرمایه‌گذار اصلی این طرح است.

محمد درویش، فعال زیست محیطی می‌گوید: منابع مالی این طرح از طریق ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در چین تامین شده است. در واقع چینی ها طبق یک قرارداد فایناس قبول کرده‌اند تا وامی ۲۳۰ میلیون یورویی را با سود ۱۸ درصد به ایران برای ساخت سد چم‌شیر بپردازند. حالا هم کاری ندارند که این سد چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد، اما موضوع مهم این است که گویا سررسید اقساط این وام از دی‌ماه امسال است. یعنی ایران باید از دی‌ماه امسال اولین قسط وامی که گرفته را پرداخت کند! برای همین هم هست که اصرار دارد این سد از دی‌ماه به بهره‌برداری برسد!

این فعال محیط‌زیستی در ادامه گفته است: در واقع قرار داد این سد مانند قرارداد مربیان فوتبال خارجی است که بعد از مدتی از ما شکایت می‌کنند و تازه پول‌های هنگفتی هم از ما می‌گیرند! در این پروژه نیز به نظر می‌رسد اگر حتی ایران از چین شکایت کند راه به جایی نخواهد برد و حتی خودش محکوم خواهد شد! در حقیقت این قرار داد، یک قرارداد یک‌طرفه است که اگر به قیمت دلار امروز بخواهیم حساب کنیم شاید برای کشور بیش از ۲ میلیارد دلار آب خورده باشد!

شرایط افتتاح سد چم‌شیر آنطور که برخی فعالان محیط زیستی بیش از حد تصور و غیرقابل انتظار با آن مخالفت می‌کنند، به لحاظ زیست محیطی چندان خطرساز نیست و استدلال‌های زیادی می‌شود از آن داشت! اینکه آبگیری و احداث هر سدی در کهگیلویه و بویراحمد چرا تا این اندازه همیشه حاشیه ساز است و فعالان زیست محیطی فریاد وا اسلاما سر می‌دهند اما در مقابل سایر مخاطرات و حوادث تلخ زیست محیطی دیگر نقاط کشور سکوت می‌کنند؟

آنچه برداشت می‌شود اینست که غوغاسالاری و حاشیه‌سازی برخی به اصطلاح فعالان زیست محیطی در برابر سدسازی‌ در استان آبشارها و چشمه‌ها و استفاده صحیح از روان‌آب‌ها برای کشاورزی و اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد چرا به یکباره در این برهه تاریخی گوش فلک را کَر کرده است هر چه هست بی‌دلیل نبوده و نیست و شاید در این شرایط دلایل آن را بدرستی متوجه نباشیم اما این را خوب می‌دانیم این همه داد و بیداد کردن‌ها آن هم از سوی فعالان محیطی زیستی از جمله حسین آخانی و محمد درویش از بهر دلسوزی نیست.

امید که در آینده‌ای نزدیک خورشید حقیقت از پشت ابر بیرون آمده و فلسفه این قبیل مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تحول در حوزه کشاورزی بر همگان روشن و آشکار شود تا سیه روی شود هر چه در او غش باشد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : روزنامه آرمان امروز