چه کسانی واقعا به طایفه گرایی در شورا دامن می زنند؟
چه کسانی واقعا به طایفه گرایی در شورا دامن می زنند؟
اولین نشست هفتگی شورای شهر یاسوج در سال 99 تحت تاثیر جلسه سوال از شهردار حواشی بعد از ان با تصمیمات مهم کرونایی در این شهر برگزار شد.

فریاد جنوب؛ اولین نشست هفتگی شورای شهر یاسوج در سال 99 تحت تاثیر جلسه سوال از شهردار حواشی بعد از ان با تصمیمات مهم کرونایی در این شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب اولین جلسه هفتگی شورای شهر یاسوج در سال 99 امروز 31 فروردین با حضور همه اعضا و تحت تاثیر نشست هفته گذشته سوال از شهردار برگزار شد.

در این جلسه ابتدا مسعود خوبانی رئیس شورا گفت: از رسانه‌ها توقع داریم کمتر به حاشیه ها پردازند و روی موضوعات اصلی جلسات تمرکز کنند.مثلا در مورد جمعه بازار سوال عضو شورا و جواب شهردار را انعکاس دهند و حاشیه های قبل و بعد از طرح سوال را زیاد مورد توجه قرار ندهند.

خوبانی ادامه داد: در هفته گذشته بعد از جلسه سوال رسانه ها را که بررسی میکردم هر کدام به نفع شخص یا گروهی مسائل مطرح شده در جلسه را منعکس میکرد و به غیر از فریاد جنوب و برخی پایگاه های خبری و خبرگزاری های دیگر با این رویه قلم زده بودند.بعضی از فیلمهای پخش ده از جلسه فقط از حواشی نشست بوده و مردم با دیدن این فیلم ها فکر می کنند همیشه در شورا بحث و جدل هست و نمایندگانشان به امورات زوزمره شهر رسیدگی نمی کنند.


وی در همین خصوص گفت:مثلا رسانه ای از غیبت های مکرر و بی دلیل اعضای شپرا نوشته بود که چنین چیزی حقیقت ندارد و در طول این مدت هر کدام از همکاران در جلسه یا جلساتی حضور نداشته اند با هماهنگی و مرخصی بوده است و اگر کسی غیبت های مکرر و بی دلیل و بیش از موارد مشخص شده در قانون داشته باشد در صحن شورا مطرح و با وی برخورد خواهد شد. این که کسانی بخواهند با طرح این مسائل ذهن مردم را از مسائل مهم تر دور کنند درست نیست.

در ادامه علی اکبری تبار عضو با سابقه شورا گفت: بعضی از اصناف با ما تماس گرفته اند و می گویند با توجه به مصوبه شورا در خصوص تخفیف و یا بخشودگی دو ماه عوارض شهرداری به علت شیوع بیماری کرونا اما دوستان در شهرداری مراجعه و نسبت به اخذ عوارض و اجاره ها مبادرت کرده اند.بنابراین می خواهیم نتیجه مصوبه و اجرای آن برای ما مشخص شود.

اکبری تبار در خصوص رسانه ها گفت:باید رسانه های استان واقعیت ها را پوشش دهند نه هر کدام فقط از زاویه دید خود و به موضوعات بپردازند. سواد رسانه ای در بین رسانه های استان گمنام است و باید به جای پوشش سلیقه ای فقط واقعیت ها را انعکاس دهند. در همه جلسات از جمله مجلس و دولت بعضی اوقات مباحث تندی مطرح می شوند و این موارد طبیعی هستند.

وی ادامه داد:این حق طبیعی ما هست که در جایگاه شورا از شهردار سوال بپرسیم و سوالات دیکری هم هستند که مطرح خواهیم کرد. چه بسا دوستانی که سوال نداشته اند بخشی از سوالات دغدغه ذهنی آن ها هم بوده است.مثلا احیای تیم فوتبال شهرداری که همه ما به دنبال احیای آن هستیم.

اکبری تبار در مورد بحث اطلاع رسانی شورا گفت: ایرادی که در وورد اطلاع رسانی به شورا می شود وارد کرد این است که ما رسانه مستقل نداریم که بتوانیم خبرهای شورا، گزارش جلسات و مصوبات شورا را به اطلاع عموم مردم برساند.این که هر رسانه ای بر اساس نگاه خود و با توجه به عطوفت تای سیاسی و قومی_قبیله ای بخواهد مسائل شورا را مطرح کند زیبنده شورای شهر یاسوج نیست.

این عضو شورا در مورد پیشنهاد خود در جلسه قبل شورا مبنی بر حرمت گذاشتن به پرستاران خط مقدم مبارزه با کرونا و در نظر گرفتن تخفیفات برای عوارض ساخت و ساز و تسهیل در گرفثن پروانه مسکن قشر مهم جامعه گفت:توقع داریم شورای شهر هر چه سریعتر با این پیشنهاد موافقط کند تا این مژده باعث ایجاد روحیه بیشتر در بین پرستاران شهر یاسوج باشد و انگیزه این جهاد را در آن ها افزایش دهد.

احمدی کیش عضو دیگر شورا گفت:جلسه هفته گذشته دهن کجی به ملت ایران،حوزه علوم پزشکی و عدم لبیک به رهبر معظم انقلاب بود که همه ما را توصیه کرده اند که در خانه بمانیم و اتحادمان را حفظ کنیم.ما با حوزه علوم پزشکی نه تنها همراهی نکردیم بلکه به همین آن اعضایی که بر بالین بیماران هستند دهن کجی کردیم.همانطوری که بنده فاصله خود را با همکارم حفظ میکنم در جلسه گذشته انبوهی از جمعیت خبرنگاران حضور داشتند و میتوانستیم این جلسه را عقب می انداختیم که بخشی از فشار های روحی مردم یاسوج کمتر شود

هدایت اکبری دیگر عضو با سابقه شورا نیز گفت:سال 99با همه تلخی هایی که به وجود آورد شروع شد. و کسانی به دلیل بیماری کرونا فوت کردند که واقعا ضایعه بزرگی برای کشور و استان بوده ولی به دلیل بیماری کزونا متاسفانه در غربت خاکسپاری شدند.ما در حقیقت در جنگ جهانی سوم هستیم.چین و آمریکا با هم رقابت شدید اقتصادی دارند و بقیه جهان هم تاوانش را پس می دهند.

وی ادامه داد:از رئیس شورا آقای خوبانی درخواست دارم حتی المقدپر جلسات حضوری را کمتر کرده و به صورت مجازی برگزار کنند.باید به تصمیمات ستاد کرونا تمکین کنیم.

اکبری گفت:در حال حاضر شهر ما بسیار شلوغ شده و فاصله اجتماعی در آن رعایت نمی شود و نتیجه شلوغی را 15اردیبهشت به بعد خواهیم دید. در صورتی که همانطور که معاون وزیر بهداشت گفتند شهر ما یکی از بهترین شهر و استان ما در زمین پیشکیری از پیشرو ها بوده است.اما با توجه به این شلوغی ها خطر بزرگی در کمین مردم یاسوج هست.

وی در خصوص نامگذاری سال و وظایف شورا در سال جدید گفت: امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده و شهرداری یاسوج هم در راستای خدمت رسانی به مردم و مسائل دیگر به این شعار عمل کرده و با توجه به مشکلات خود و همچنین بخشودگی عوارض و اجاره های این دوماه گذشته حتی اکر بشود از تسهیلات بانکی استفاده کند و در زیرساخت و خدمات شهری به کار ببرد.

اکبری در مورد سوال از شهردار گفت: سوال از شهردار حق هر کدام از اعضای شورا هست. ما نماینده مردم هستیم و وظیفه داریم اگر کوتاهی و ابهامی وجود داشت از شهردار سوال کنیم.

وی ادامه داد: تیتر اکثر رسانه ها در مورد جلسه هفته گذشته استیضاح شهردار بود که این اشتباه و آن نشست جلسه سوال از شهردار بود. انعکاس مسائل حاشیه ای جلسه بیشتر از اصل سوالات و پاسخ ها بود. انتظار داریم با پادرمیانی آقای دهرابپور که پیشکسوت همه ما هستند بتوانیم در مدت زمان باقیمانده این شورا کاری کنیم که هم خداوند و هم مردم از ما راضی باشند.

فرشاد نگین تاجی عضو متخصص و دبیر شورای شهر نیز گفت: در خصوص کرونا و بحرانی که در کشور و دنیا ایجاد کرده همه ما واقف هستیم و میطلبد که ما هم در کنار مردم در جهت حل این مشکل قدم هایی برداریم.در راستای همین امر ضمن مواقت با پیشنهاد آقای اکبری از رئیس شورا میخواهم مقدمات برگزاری برخی جلسات را در قالب های مجازی فراهم کنند تا هم کار مرذم عقب نماند و هم این جلسات در راستای پیشگیری از شیوع بیماری به حداقل برسد.

وی افزود: در مورد طرح سوال ما هرکدام از اعضای شورا موظفیم هر جا اشکالی در نحوه خدمات رسانی و سایر مسائل دیدیم نه فقط از شهردار بلکه از همه رؤسای سازمان های شهرداری سوالات خود را مطرح کنیم. در جلسه گذشته ما 16سوال در مورد خدمات رسانی، مسائل روز شهر و مواردی این دست داشتیم. اما بعضی رسانه ها حاشیه ها را بیشتر از متن پوشش دادند. بعضی از رسانه ها آگاهانه و برخی نیز نا آگاهانه مسائلی را مطرح کردند.

نگین تاجی ادامه داد: بنده به عنوان یک عضو شورا و با عنایت به میزان آراء خود که از تمام اقشار، طوایف و دیدگاه های مختلف بوده است و مربوط به قشر یا منطقه جغرافیایی خاص نبوده است. در نتیجه پرسش هایی که مطرح میکنم در راستای مسائل طایفه ای و جغرافیای نیست. برخی ها که منافع خود را در تقسیمات فکری، طایفه ای و جغرافیایی می دانند و به ما میگویند چون شما دیدگاه منطقه ای و جغرافیایی داریم استیضاح شهردار را مطرح می کنید.در صورتی که اصلا این چنین نیست. در جلسه قبل چهار نفر از اعضا پاسخ های شهردار را قانع کننده ندانستند و قاعدتا در جلسه آینده ما از شهردار مجددا سوال میپرسیم و سوالات جدید را مطرح می کنیم و پاسخ میخواهیم.بعد از آن رای گیری کردت و تکلیف را مشخص می کنیم.

دبیر شورا تصریح کرد:اما کسانی از مساعل پشت پرده سوالات حرف می زنند که باید بگویم هیچ مساله پنهانی نیست و تمام مسائل شفاف مطرح شده است و ما نسبت به نحوه خدمات رسانی درشهر یاسوج نه تنها از شهردار بلکه بر همه مدیران نقد و سوال داریم.

وی گفت: از رسانه ها خواهش میکنیم در جلسات آن چیزی که وجود دارد انعکاس دهند. بخشی از بحث ما تنش، برخی تعاملات و بسیاری نیز بحث های تخصصی بودند که به هیچ کدام از مسائل به جز حاشیه ها پرداخته نشد. بنده همیشه حرف خود را میزنم و سوالات خود را مطرح خواهم کرد و در مورد مسائل مربوط به مردم کوتاهی نخواهم آمد.

در مورد بحث کرونا که آقای احمدی کیش مطرح کردند باید بگویم فرمایشات مقام معظم رهبری برای ما هم مهم هست و باید توجه کنیم اما هیچ جایی گفته نشده که کسی که خطایی می کند نیاز نیست از وی پرسشی شود و مسائل مردم را رها کنیم. در مورد جلسه سوال ما هفت نفر عضو شورا و چند رسانه که با فاصله نشسته بودند.اما آقای شهردار لازم نبود مدیران و معاونین شهرداری را با خود همراه کند که جلسه شلوغ شود و در جلسه ای خلوت میتوانستیم انجام دهیم.

در اینجا احمدی کیش گفت: در این که سوال حق همه اعضا هست شکی نیست.اما سوالات جدید هم می خواهید مطرح کنید که این خلاف قانون است و شهردار باید مجدد پاسخ سوالات گذشته را بدهد بعد اعضا اعلام کنند که قانع شده اند یا خیر.

خوبانی رئیس شورا نیز از قانونی در این زمینه گفت و اعلام کرد که امکان مطرح کردن سوالات جدید در قانون آنده است.

کیوان آشنا عضو جوان شورا نیز گفت:آقای نگین تاجی بحث رسانه شورا را مطرح کردند که قائدتا هر سازمان و نهادی رسانه ای برای اطلاع رسانی دارد که تمام اطلاع رسانی ها را فارغ از عملکرد گزینشی انجام می دهد.شورا یک نهاد تماما مردمی است و حق مردم است که از اطلاعات دقیق از عملکرد نماینده های خود در شورا داشته باشند.شورای شهر اصفهان یک شبکه رادیویی به نام رادیو شورا دارند که حتی اگر شوخی کوچکی هم اعضا بکنند در آن پخش می شود.

وی ادامه داد:با وجود این که داشتن یک رسانه مستقل لازم هست اما ما نمیتوانیم سایر رسانه ها را از مدار اطلاع رسانی خود خارج کنیم و حق رسانه است از هر کسی که خود را نماینده مردم یا منتسب به مردم می داند و وظیفه خدمت به مردم دارد باید به همه رسانه ها جوابگو باشد.

وی در مورد تخلفات و افشاگری های رسانه ها گفت:انتظار می رود اگر یک عضو شورا یا کارمند شهرداری اطلاعاتی مبنی بر تخلف در شورا و شهرداری می دهد کاملا شفاف و با اسم اطلاع رسانی شود. اما این که بخواهید بر چسبی بزنید و آبروی کسی را کم و زیاد کنید.

وی در مورد بحث سوال از شهردار نیز گفت:طبق ماده 83قانون شوراها چنانچه یک یا چند تن تز اعضا سوالی از شهردار داشته باشند به رئیس شورا اعلام و ایشان نیز به شهردار اعلام می کند و ظرف 10روز پاسخگو باشد.چنانچه اعضا از پاسخ های شهردار قانع نشوند شورا می تواند استیضاح شهردار را به رای بگذارد و هارشنبه این مورد اتفاق خواهد افتاد.

آشنا اضافه کرد: همه ما نماینده همه مردم این شهر و حتی کسانی که برای یک ساعت از این شهر عبور می کنند هستیم.و موظف به خدمت به تک تک این مردم هستیم.انتظار می رود که حرمت رای مردم حفظ شود و دست از خود راییها و تند ورها و مسائل طیفی و طایفه ای برداریم و در پایان شورای دور پنجم خدمات ارائه شده را منعکس کرده و این مدت باقیمانده را هم به نحو احسن به وظایف خود عمل کنیم.

نگین تاجی نیز گفت: آقای آشنا بحث های خوبی مطرح کرد ولی در آخر از مسائل طیفی و طایفه ای حرف زد. در جلسه اعلام کردم شهردار ناتوان است و چه دلیلی دارد بگویم چون از فلان ایل و طایفه هست این نظر را دارم.

وی در مورد بحث کمیسوین ها گفت: باید بگویم آقای آشنا عضو کمیسیون نیست و طبق یک ضربالمثل لری باید بگویم(اگر گردو و بارت نی پس رک و رک نکو) و اگر می گویند خبری در منتشر شده نباید زود صاحب خبر شویم.

در اینجا صحبت ها به تنش کشیده شد و اعضا با هم درگیری لفظی پیدا کردند.

کیوان آشنا در ادامه در مورد شفاف سازی کمیسیون معاملات و مناقصات گفت:بنده و خانواده ام کارخانه شن و ماسه،هم کارخانه آسفالتو هم کامیون و کشاورزی داریم و نیازی از لحاظ مالی ندارم که بخواهم معامله کنم.بنده نماینده شورا در کمیسیون هستم.

وی افزود: این شخصی که آقایان از وی حمایت می کنند و از گردونه مناقصات خارج شده است شخصی است که 28اسفند ماه یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان حقوق کارگر ها را طی یک چک دریافت کرده اما به حساب کارگر ها واریز نکرده است. برای یک کارگر که حقوق یک میلون و پانصد هزار تومان است خیلی سخت است که دم عید حقوقی دریافت نکند.برای 20میلیون چک را پاس نکرد و کارگر ها دم عید بی پول مانند.و کارفرما با توجه به این کار ایشان را صالح برای شرکت در مناقصه امسال تشخیص نداد و وی را کنار گذاشت.

آشنا گفت:هر سندی هر رسانه ای راجع به مناقصات میخواهد در اختیارشان قرا می دهیم.

خبر در حال تکمیل است…

  • نویسنده : میر امید عباس پور