کم کاری تیروئید نهضت ملی مسکن در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد/ همه منتظر استاندارند
کم کاری تیروئید نهضت ملی مسکن در بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد/ همه منتظر استاندارند
آقای استاندار؛ بانکی که کمبود زمین را بهانه می کرد ، حالا زمین هم تامین شد. بانکی که پروانه صلاحیت پیمانکاران باسابقه را تایید نمی کرد، سازمان برنامه و بودجه آن را هم تایید کرد.  از طرفی بر همه عیان شد که سقف سهمیه ۲۰ درصدی دروعی بیش نبود و شرط پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برای تسهیلات ۵۵۰ میلیونی هم  اساسی نداشت.

مردم در کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر جای دیگری چشم بر دستورالعمل‌ها، شیوه نامه ها، مصوبات و البته نظارت ها و پیگیری های رییس جمهور دوختند تا شاید از دل این ها سرپناهی برای خود بیابند اما گزارش ها در این استان حاکی از آن است که بانک ها به ویژه بانک تخصصی مسکن فعلا در حال مقاومت برای عدم تحقق این امیدواری هستند.

به گزارش  فریاد جنوب ،همین هفته پیش بود که پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، خبر از برگزاری نشست مشترک دکتر علی عسکری سرپرست بانک مسکن و محسن افشارچی استاندار زنجان داد.
بر اساس آن گزارش این نشست در ساختمان مرکزی بانک مسکن  در حالی برگزار شد که به گفته افشارچی، استاندار زنجان این استان رتبه اول نهضت ملی مسکن در کشور را در اختیار دارد.

علی عسکری سرپرست بانک مسکن دراین‌باره گفت: بانک مسکن به‌تنهایی در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ پروژه در قالب ۵۰۰ هزار واحد مسکونی پیش می‌برد و این در حالی است که بقیه بانک‌ها روی‌هم‌رفته ۵۰ هزار پروژه را عملیاتی کرده‌اند.

نسبت ارائه شده در این نشست آن قدر قالب تامل است که اگر مورد توجه مسوولین ارشد استان ما به ویژه استاندار و معاون عمرانی وی قرار نگیرد کلاه مردم برای مسکن در کهگیلویه و بویراحمد پس معرکه است.

نسبت تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن در بانک مسکن کشور به سایر بانک ها و نسبت پرداختی بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد از کل پرداختی های بانک مسکن کشور!

از مجموع ۵۰۰ هزار واحدی که بانک مسکن در کل کشور انعقاد قرارداد داشته است بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد تنها با ۱۸۰۰ واحد یعنی چیزی کمتر از ۰.۴ (چهاردهم) درصد قرارداد منعقد نموده است که در این میان رتبه آخر را در میان بانکهای مسکن کشور کسب نموده است.

از نگاهی دیگر  اگر  جلسه سرپرست بانک مسکن با استاندار رتبه آخر برای برطرف نمودن مشکلات نهضت ملی مسکن برگزار می‌شد قطعا منطقی تر به نظر می رسید تا اینکه با مسولان استان رتبه اول یعنی زنجان جلسه برای برطرف نمودن مشکلات برگزار شود.
البته طبیعی است که زنجان با چنین مسولان پیگیر و متعهدی باید رتبه اول باشد. ایراد کار از مدیرانی است که در آخر جدول طرحهای ملی قرار دارند و ککشان هم نمیگزد.

از این گذشته در سایه عدم اشراف مقامات ارشد استان به قوانین بانکی و شاید سایر مصلحت اندیشیها ، بانک مسکن در جلسات مختلف شورای مسکن ، هر بار از یک ترفند برای دست به سر کردن مردم و مسوولین ، رونمایی می کند.

در آمارهای اعلامی، پرداخت وام های معمول و همیشگی در بخش مسکن که یک روال عادی است و همیشه پرداخت میشده را در یک دوباره شماری هوشمندانه به عنوان اقدامات خود در نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم مطرح می نمایند. البته این موضوع در این اواخر مورد توجه عیسی شهامت سرپرست سابق عمرانی استانداری قرار گرفت و اتفاقا با درک عمیقی که از مطالعه بخشنامه های دولت و بانک مرکزی و رفتار بانکها در کل کشور برایش حاصل شد ، دست روی همین نقطه گذاشت.
معاون عمرانی سابق در شورای مسکن مصوب کرد که بانکها باید فهرستی شفاف از تسهیلات پرداختی خود در نهضت ملی مسکن را به همراه نام و تاریخ و … به شورا تحویل دهند. مصوبه ای که انجام نشد و اکنون انتطار می‌رود که شورای مسکن استان باید همچنان پیگیری نموده و بر آن اصرار ورزد.

سهمیه ۲۰ درصد بانک مسکن در طرح نهضت ملی نیز شگرد دوم برای اغوا و فریب مسولین استانی ما بود. جایی که در خراسان شمالی بیش از ۸۰ درصد تسهیلات نهضت ملی توسط بانک مسکن آن استان پرداخت شده و یا در یزد بانک مسکن استان با عملکرد قابل قبول خود شگفتی می سازد.

در حالی که بانک مسکن تسهیلات ۵۰۰,۰۰۰ واحد در کشور را پرداخت نموده ، سهم  بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد با رتبه آخر تنها ۰.۳۶ درصد بوده است.
بانک مسکن در این استان سهم خود از نهضت ملی مسکن را ۲۰۰۰ واحد اعلام کرده در حالی که هیچ جا و در هیچ استلنی سهم مشخصی اعلام نشده و جذب این تسهیلات شناور و به پیگیری و دلسوزی مدیر مربوط ایت.

کارشکنی بعدی بانک مسکن به عنوان محور اصلی طرح خانه‌دار شدن مردم، شرط ساختگی و من در آوردی پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه ها برای افزایش وام ۳۰۰ و ۳۵۰ میلیونی به ۵۵۰ میلیون تومان است.
در آن شورای مسکن نیز رییس انجمن انبوه سازان استان با انتقاد از بانک مسکن کهگیلویه و بویراحمد از این موضوع ابراز نگرانی کرده و مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز صحبتهای ایشان را تایید کرد.
راه و شهرسازی دیگر باید چکار کند؟ متقاضیان را به بانک معرفی کرد ، آورده های مردمی را جمع کرد، پیمانکاران را پای کار آورد، تامین زمین را پیگیری کرد و فقط مانده که تسهیلات را به جای بانک ها هم پرداخت نماید!

با تکیه بر این نکات می توان واژه جدیدی وارد ادبیات نهضت ملی مسکن استان کرد: « مسکن کاری » به جای «کم کاری »،این کم کاری از جنس تیرویید در نهضت ملی مسکن استان شاید با اهتمام استاندار و عمل به وعده هایش درمان شود و بیش از این کارنامه عملکرد شخص استاندار قربانی کم‌کاری یا کارشکنی یک مدیر خاص نشود.

عمل به وعده‌های استاندار دقیقا آنجا که سید علی احمدزاده می گوید ناچارم با مدیران کم‌کار بانکی برخورد کنم و اگر من هم برخورد نکنم، خود ریاست‌جمهوری برخورد می‌کند و از همین ایام تیم‌هایی برای ارزیابی عملکرد بانک‌ها در استان مستقر هستند؛ اینجا همانجاست که استاندار دیت به کار شود و نه همسهری بودن و نه هیچ ملاحظه دیگری را لحاظ نکند.
استاندار به بانکها فرصت داد ، مدارا کرد ولی پشیمان شد یا بهتر بگوییم پشیمانش کردند.

خود می گوید باید خانه‌تکانی اساسی انجام دهیم تا این فرصت طلایی تامین زمین با کم‌کاری و سخت‌گیری و بهانه‌تراشی مدیران بانکی از دست نرود.

این تحلیل هرگز به معنای دفاع از عملکرد سایر بانک ها نیست که انصافا جای دفاعی ندارند اما بانک های غیرتخصصی مسکن یعنی همه بانک های دیگر در تهران و همان بیخ گوش رییس جمهور هم به هر دلیلی کاری نکردند و حالا که طبق آمارها، بانک مسکن در سطح کشور و در سرجمع، طلایه دار پرداخت نهضت ملی در کشور است هیچ توجیهی برای کم کاری مدیر استانی این بانک آن هم در جایی
که مردمش از همه جای دیگر کشور مستحق ترند، وجود ندارد و مردم مماشات با این تنها مدیر باقیمانده از دولت قبل را نه بر مسوولان کشوری بانک و نه بر مسوولان استانی کهگیلویه و بویراحمد هرگز نخواهند بخشید.

آقای استاندار؛ بانکی که کمبود زمین را بهانه می کرد ، حالا زمین هم تامین شد. بانکی که پروانه صلاحیت پیمانکاران باسابقه را تایید نمی کرد، سازمان برنامه و بودجه آن را هم تایید کرد.  از طرفی بر همه عیان شد که سقف سهمیه ۲۰ درصدی دروعی بیش نبود و شرط پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی برای تسهیلات ۵۵۰ میلیونی هم  اساسی نداشت.
از طرفی این کم کاریها و کارشکنیها را مردم ، پیمانکاران و رسانه ها در چند ماه گذشته مرتبا بیان کردند و اکنون همه منتظر عمل به وعده هایتان هستند.

  • نویسنده : سید داود موسوی منش