گام بلند شورای شهر و شهرداری یاسوج برای شفاف سازی قرارداد ها و جذب سرمایه گذاران/قرارداد های ترکمانچای در شهرداری یاسوج و خیانت بزرگ به مردم این شهر
گام بلند شورای شهر و شهرداری یاسوج برای شفاف سازی قرارداد ها و جذب سرمایه گذاران/قرارداد های ترکمانچای در شهرداری یاسوج و خیانت بزرگ به مردم این شهر
وی در ادامه گفت: دوستانی به عنوان مدیران شهرداری حضور دارند وقتی می گوید ما کسانی را می شناسیم که آشکارا تخلف می کنند اما نمی توانیم بگوییم باید به فکر مردم نیز باشید. کسانی که در قراردادها حق شهرداری را ضایع کرده‌اند و پای قراردادها را امضا کرده اند باید پاسخگو باشند.

فریاد جنوب: جلسه فوق العاده شورای شهر یاسوج با حضور چند تن از مسعولین شهرداری این شهر در محل شورا برکزار شد.

به گزارش پایکاه خبری فریاد جنوب،امروز (۱۲اسفند) جلسه مشترک شورای شهر و شهرداری یاسوج با محوریت ساماندهی قرارداد ها و تصمیم گیری برای املاک و اموال شهرداری و نیز چگونگی سرمایه گذاری افراد در شهر یاسوج تشکیل شد.

در این جلسه ابتدا مسعود خوبانی رئیس شورا در مورد قرارداد های گذشته شهرداری گفت: همانطوری که مستحضرید چند نامه دیروز قرائت شد در رابطه با بحث اجاره قراردادهای بود که در آن ها ابهام بود به همچنین بحث نانوایی بهارستان در خیابان جمهوری و پارکینگ سرابتاوه دوستان در بحث قراردادها ابهام داشتند که به چه شکلی این قراردادها بسته شده است.

در ادامه سید هدایت اکبری عضو دیگر شورا گفت: ابتدا جا دارد از بی شائبه نیروهای شهرداری ضدعفونی کردن شهر یاسوج داشته کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم. بحث بهارستان دور چهارم هم که تازه به شورای شهر آمده بودیم این بحث نانوایی بهارستان وجود داشت پرونده این نانوایی را دوستان بررسی کنند. ایشان ادعا دارد که برای ساختمان سوله شهرداری هزینه کرده است و تمام کرایه اش را نیز پرداخت کرده است. دوستان از صفر تا صد پرونده توضیح بدهند تا ما به یک جمع بندی برسیم. ۶۰ تا ۷۰ نفر در آنجا مشغول به کار هستند و نان سالم و بهداشتی دست شهروندان میدهند.

حسینیان رئیس حراست شهرداری یاسوج در ادامه گفت: در خصوص بحث مجتمع نان بهارستان چند جلسه متفاوت هم داخل شهرداری و هم با خود مستاجر گرفتیم و در کمیسیون املاک این موضوع مطرح شد که در باب این مجتمع چند مورد وجود داشت. اول میزان پرداختی های مستاجر و میزان بدهی وی به شهرداری مشخص شود.دوم مستندات ایشان برای پرداختی های گذشته که باید ارائه می‌داد در اینجا دو بحث وجود داشت یکی ادعای ایشان مبنی بر انجام پروژه عمرانی در این مجتمع که کاملاً رد شد.

وی ادامه داد: این مجتمع چند ماهی بدون قرارداد به کار خود ادامه می داد و سال ۹۸ بدهی های خود را به شهرداری پرداخت کرده است و شاید مبلغی نیز از ایشان طلب داشته باشیم.در جلسه آخری که داشتیم قرار بر این شد که این فرصتی که اعلام می‌شود یا باید تخلیه شود و یا به نرخ کارشناسی روز قرارداد ایشان را تمدید خواهیم کرد.کارشناس رسمی دادگستری برای ما تعیین می کند. همچنین اظهار داشته است که جدیدی را در حال احداث است بعد از تکمیل آن مجتمع ملک شهرداری را تحویل خواهد داد.

حسینیان افزود: در بحث ادعای وی در باب هزینه‌ای که خود این شخص در این مجتمع انجام داده است ما این ادعا را نپذیرفتیم کسانی که از زمان شهرداران قبلی برای ایشان این هزینه را تایید کرده بودند بیایند در این مورد توضیح دهند بعضی از آنها امضای خود را پس گرفتند یا هنوز تایید نکرده بودند.۲٠روز پیش جلسه ای داشتیم و تصمیم بر این شد که فرصتی به ایشان دادیم تا حق و حقوق شهرداری را تمام و کمال پرداخت کند و اگر امتناع کرد این مجتمع پلمب شود.

در ادامه تیربند از مسئولین بخش مالی شهرداری گفت: ما املاک زیادی غیر از این مجتمع داریم مثلا پارکینگی در شهرک ولایت داریم که قرارداد ندارد همچنین تابلوهای تبلیغاتی یا کارخانه یخ سازی.

فرشید احمدی کیش دیگر عضو شورا نیز گفت: جهت استحضار مردم باید عرض کنیم که این قراردادها همه از دوره های قبل بوده و هیچ کدام از آنها به این دوره مربوط نیستند. در حال حاضر نیز اگر نقص وجود دارد از خود مسئولین شهرداری است و شهردار نیز فقط یک هماهنگ کننده است پس این مسئولین شهرداری هستند که باید تکلیف این قراردادها را مشخص کنند.

وی تصرح کرد: طبق قانون در شهرداری یاسوج فلسفه کمیسیون سرمایه گذاری هنوز مشخص نیست از این جهت کمیسیون سرمایه گذاری وظیفه اش این است ظرفیت شناسی کند و به مردم این ظرفیت ها را معرفی کند. هیچ قراردادی نباید در کمیسیون سرمایه گذاری مطرح شود. تمام قراردادها باید زیر نظر معاونت مالی و در امور قراردادها تنظیم شوند. اگر کسی کاری غیر از انجام داده باید جوابگوی قانون باشد. همه شما مدیر و مسئول هستید ولی از ما در شورای شهر گلایه می کنید. در صورتی که ما باید از شما سوال کنیم و هرجا ایراد و نقصانی هست پاسخگو باشید.

در ادامه خوبانی گفت : ما سال قبل و ۲ سال قبل کمیسیون سرمایه‌گذاری را تشکیل دادیم و تمام موارد را شفاف سازی کردیم. برخی قراردادهای گذشته ترکمانچایی منعقد شدند. شوراها سالهای گذشته در این جریان دخیل هستند. در حال حاضر چند نفر پیشنهاد سرمایه گذاری مختلف شهر را ارائه کردند و می خواهند از امکانات شهرداری به صورت اجاره ای استفاده کنند. این پیشنهاد ها می تواند باعث ایجاد منبع درآمد برای شهرداری شود و بخشی از مشکلات شهر را حل کنند.

حسینیان نیز گفت : در مورد نان بهارستان هیچ کدام از اسناد ارائه شده از طرف مستاجر پذیرفتی نیست و طبق قانون ما دوباره قرارداد این مجتمع را با هر کسی که منافع شهرداری را رعایت کند می بندیم و تمام شرایط را در این قرار داد در نظر خواهیم گرفت.

محمد رحیم دهرابپور نائب رئیس شورا گفت: مشکلاتی که ما روی آن بحث داریم بخشی از بخشی از گذشته و بخشی از آن نیز در زمان حال برای تصمیم گیری است. باید همه بپذیریم در گذشته از جمع هفت نفره سه نفر در شوراهای قبل حضور داشتند. همه هم کم و بیش به مشکلات شهر واقف هستیم. در بحث منابع شهرداری بالاخص منابع پایدار که همین بحث سرمایه گذاری هست متاسفانه بنا به شرایطی توجهی نشده که در آینده در این شهر خواهد آمد. دوستانی که در کمیسیون حقوقی و املاک هستند که ما وقتی به این موارد بپردازیم مثل این است که وارد یک دریایی طوفانی می شویم. در گذشته یا اصلاً مستنداتی نداشتیم یا اگر داشتیم اکنون در دسترس نیست.

دهرابپور ادامه داد: پیشنهاد من مبنی بر این است که مواردی که مربوط به گذشته است مثلاً همین خیانتی که در زمان شورای دور سوم که خود بنده حضور داشتم در زمینه بیلبوردها شد و جر و بحثی پیش امد و حتی به دادگاه کشیده شد. ولی باز در غیاب ما مصوبه اش را گذراندند و این حاتم بخشی صورت گرفت.و نیز کسی که در شیراز و یا کشورهای خلیج برای خود عیش و نوش میکند و از سرمایه‌های ما استفاده می‌کند. پیشنهاد می کنم چند موردی که در گذشته دانسته یا ندانسته حاتم بخشی کردیم شش ماه یا یک سال مهلت ادامه کار دهیم و در این مدت به آسیب شناسی این قراردادها بپردازیم.

وی افزود: ما در شهر یاسوج املاک بدون استفاده زیادی داریم که می توانیم با جذب سرمایه گذار هم درآمدی پایدار برای شهرداری ایجاد کنیم و هم برخی مشکلات شهر را برطرف کنیم. مشکل دیگری که هست این است که در شهرداری هر فردی خلاف می کند شهرداری گذاشته می شود نه به حساب فرد خاطی. مثلاً فردی به صورت عمدی یا سهوی خلافی انجام داده به تبع آن شهرداری متضرر شده است کاملاً مشخص است که آن شخص باعث بروز مشکل شده است اما می گویند شهرداری جبران کند. بخشی از احکام میلیاردی که علیه شهرداری صادر شده است خلاف افرادی است که به عمد کارشکنی کردند.

نائب رئیس شورا ادامه داد: در حال حاضر اراده قوی برای پرداختن به این موارد را در شهرداری نمی بینم عده‌ای شهردار عده ای کارکنان و عده ای نیز شورا را مقصر این قضایا می‌دانیم اما باید بگویم همه ما در به وجود آمدن شرایط کنونی مقصریم.

دهرابپور در اظهار نظری جالب گفت: بنده همه جا گفته ام مشکلات این استان و این شهر دو چیز بیشتر نیست یکی مسائل قومیتی و دیگری باند بازی های شبه سیاسی است. آدمهای پاک زیادی در شهرداری هستند اما جرأت نمی کنند گویند چه کسی متخلف است و چه اتفاقاتی افتاده است. علت این محافظه کاری این است که اراده ای نمی بینند که اگر بگویند برخورد شود.

وی ادامه داد: در مورد در مورد مکان هایی که ما میخواهیم واگذار کنیم وجود دارد یکی آنکه ما مکان های شهرداری را اجاره که این فقط محدود به گرفتن اجاره می شود. ولی اگر می خواهیم سرمایه گذار جذب کنیم شرایط این کار فرق می کند و ما باید قرارداد را طوری تنظیم کنیم ما قراردادش نتواند هیچگونه ادعایی به شهرداری داشته باشد.

عبدی پور رئیس بخش بازرسی شهرداری در این جلسه گفت: دو نفر از اعضای شورا چند نفر از شهرداری کمیته تشکیل دهند تمام قراردادها و سرمایه گذاری ها را بررسی و گزارش کاملی از این موارد ارائه دهند.

در ادامه علی اکبری تبار دیگر عضو شورا گفت: همه متوجه شده ایم در قراردادها تخلفاتی رخ داده است اگر کسی این را انکار کند قطعاً شریک همان متخلین است. قرارداد یکی از آنها سال ۹۴ تمام شده و بعد از آن هیچ نظرخواهی از شورا نشده است تا سال ۹۶ که به ما ارائه شد شورا با توجه به شرایط اشتغالزایی در این مجموعه با ادامه فعالیت شخص سرمایه گذار موافقت کرد. این در حالی است که چند نفر از بانوان سرپرست خانوار که در آن مرکز فعالیت می کنند به ما کرده و گفتند حقوق پایینی به ما می‌دهند و بیمه نیز برای ما در نظر نمیگیرند. مستنداتی داریم که هفت نفر از این این مجموعه در اداره کار و امور اجتماعی از این سرمایه گذار شکایت کرده‌اند.

وی افزود: پیشنهاد من این است که مسئولین شهرداری با جناب آقای شهردار جلسه بگذارند نظرات کارشناسی خود را به وی متولی شهرداری است ارائه دهند. و اگر گزارشی در این زمینه دارند به صورت مکتوب به شورا ارائه دهند بر اساس ‏ آن مکاتبات تصمیمات لازم را بگیریم.

فرشاد نگین تاجی دبیر شورا گفت: از کمیسیون حقوقی تشکر می کنم که این موارد را واکاوی کرده و به صحن شورا آورده اند. در مورد دو قرارداد که از ادوار قبل مورد بحث بوده اند الان نیز ما را برای همین موارد ماخذه می‌کنند. این دو مورد یکی نان بهارستان است و دیگری بیلبوردهای شهرداری. در مورد قرار داد بیلبورد ها باید بگویم یک قرارداد ترکمانچای علیه شهرداری بسته شده. در مورد نان بهارستان نیز باید بگویم تخلف بسیار واضح صورت گرفته است و بنده به عنوان یک عضو شورا بر خلاف نظر آقای دهراب پور مخالف تمدید قرارداد ایشان هستم و باید دیگر را نیز بررسی کنیم و بهترین تصمیم را بگیریم.

وی در ادامه گفت: دوستانی به عنوان مدیران شهرداری حضور دارند وقتی می گوید ما کسانی را می شناسیم که آشکارا تخلف می کنند اما نمی توانیم بگوییم باید به فکر مردم نیز باشید. کسانی که در قراردادها حق شهرداری را ضایع کرده‌اند و پای قراردادها را امضا کرده اند باید پاسخگو باشند.

بنده اعلام می‌کنم در این دو قرار داد بزرگترین خیانت به مردم شهر یاسوج شده است.

نگین تاجی افزود: در خصوص آقای شهردار از ایشان توقع دارم بیاید و در مورد عمل کرد این سه سال توضیح دهد و اینکه می دانیم این قراردادها در زمان ایشان بسته نشده است. آقای شهردار باید شخصاً به این قضایا ورود کند و شاکی باشد. اگر الان جلوی تخلف را نگیریم بعدها چندین برابر خواهد شد

در ادامه با پیشنهاد اکبری تبار شورا مصوب کرد کلیه قرار داد ها در تمام مدیریت ها و سازمان های تابعه مربوط به پروژه ها،املاک و دارایی های شهرداری باید غیر از واحد مربوطه توسط امور قرار داد ها و حقوقی، حراست و بازرسی شهرداری بررسی تایید گردد.