گزارش فریاد جنوب از رسم غلط تیراندازی و عزا شدن جشن عروسی در لنده
گزارش فریاد جنوب از رسم غلط تیراندازی و عزا شدن جشن عروسی در لنده
مرد ۴۲ ساله ساکن شهر لنده از توابع کهگیلویه و بویراحمد بر اثر سنت غلط تیراندازی در عروسی جان خود را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، ابوالقاسم مهربان دهیار روستای سرآسیاب از توابع شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد پنجشنبه شب بیست یکم دی‌ماه در آیین عروسی برادر زن خود به دلیل شلیک گلوله کُشته شد.

تیراندازی در آیین های شادی و سوگ از سنت های ناپسندی است که هر از چندگاهی برخی شهروندان کهگیلویه و بویراحمد را در گوشه ای از این استان به کام مرگ می‌برد اما این تجربیات تلخ همچنان برای مردم درس عبرتی نشده و با وجود تمام حوادث ناگوار و جان باختن افراد زیادی به دلیل انجام رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف همچنان این رسم در استان پا برجا است.

رسم تیراندازی در آیین های عروسی و ختم همچنان به عنوان یک رسم قدیمی در برخی از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد مرسوم است. اقدامی که نه تنها جان شرکت کنندگان در این محافل را نشانه گرفته بلکه پیامدهای اجتماعی مختلفی دارد و اثرات زیانبار آن تا سال‌ها دامن شهروندان را می‌گیرد.

البته طی چندسال اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد به مدد رسانه‌های الکترونیک و سایت های خبری و ورود فضای مجازی به محافل خانوادگی و آگاهی رسانی تا حدودی از فراگیر شدن چنین رسوماتی کاسته شده اما هنوز بطور کامل برچیده نشده و نیازمند کار کارشناسی و فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه هستیم.

بارها شاهد بودیم با اجرای این رسم عروس، داماد و یا مهمانان جان خود را از دست داده‌اند و این موضوع باعث ترس، وحشت، احساس نا امنی و از بین رفتن آرامش مردم شده است. برای حذف این رسم در استان باید به شکل جدی پیگیری و قدم‌های موثر و اثربخشی در این خصوص برداشته شود.

وجود آداب، سنت‌های خطرناک و ناشایست تیراندازی در میان اقوام مختلف، تاکنون مشکلات زیادی را به همراه داشته است و سران عشایر و اقوام نباید اجازه دهند افرادی با انجام رفتارهای نابخردانه باعث غم و اندوه خانواده‌ها و مردم شوند.

نقش موثر و تاثیرگذار رسانه‌ها، نخبگان و چهره‌های صاحب نفوذ در عشایر و اقوام مختلف در آگاهی بخشی این مسئله بسیار اثر گذار است که در صورت عملی شدن، مانع بسیاری از اتفاقات ناخواسته و تلخ خواهد بود.

امنیت و آرامش مردم وظیفه دولت، دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی است که امید داریم با همکاری مردم، بزرگان و معتمدین در آینده شاهد استفاده نکردن از سلاح و تیراندازی در مراسم باشیم.

کارشناسان علوم اجتماعی اعتقاد دارند که شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل پیامدهای اجتماعی مختلف این اقدام از نزاع های دسته جمعی و اختلافات خانوادگی گرفته تا بهم خوردن پیوند زوج (عروس و داماد) باید این رسم نامیمون را کنار بگذارند.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی