گزارش فریاد جنوب از سرنوشت پروژه لنده – تشان | سرنوشت نامعلوم جاده ارتباطی لنده – تشان | توقف پروژه لنده – تشان حلقه مفقوده توسعه شهرستان لنده است
گزارش فریاد جنوب از سرنوشت پروژه لنده – تشان | سرنوشت نامعلوم جاده ارتباطی لنده – تشان | توقف پروژه لنده – تشان حلقه مفقوده توسعه شهرستان لنده است
پروژه جاده لنده - تشان زمستان سال ۹۸ قبل از کرونا توسط نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه، فاز اول پروژه به طول ۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان آغاز شد اما بعد از یکسال پروژه تعطیل شد و پیگیری‌ها برای آغاز مجدد آن به نتیجه نرسید.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، موضوع پروژه لنده به تشان طی ۴ سال گذشته تاکنون به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی شهرستان لنده و از جمله مطالبات بسیار مهم مردم، بارها از سوی امام جمعه شهرستان لنده از تریبون‌های مختلف بیان شده اما همچنان دلایل عمده توقف این پروژه برای مردم نامعلوم است.

حجت‌الاسلام سید هدایت محمودی، امام جمعه شهرستان لنده در خطبه‌های نماز جمعه امروز شهر لنده با اشاره به اینکه شهرستان لنده یکی از مناطق کم برخوردار و گرمسیری استان است، عنوان کرد: یکی از مشکلات شهرستان لنده، در بن بست قرار گرفتن این شهر است و مسیر مواصلاتی شهرستان به سایر نقاط عملًا برقرار نیست و پروژه لنده به تشان یکی از محورهایی است که می‌تواند لنده را از بن‌بست خارج کند.

خطیب جمعه لنده اظهار کرد: کل مسافت این پروژه ارتباطی ۴۰ کیلومتر است و به لحاظ مقایسه‌ای با سایر نقاط، گشایش عمده‌ای را می‌تواند برای شهرستان به وجود بیاورد.

وی عنوان کرد: زمستان سال ۹۸ قبل از کرونا توسط نماینده وقت در مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر راه، فاز اول پروژه به طول ۵ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان آغاز شد اما بعد از یکسال پروژه تعطیل شد و پیگیری‌ها برای آغاز مجدد آن به نتیجه نرسید. این در حالی است که این مسیر مواصلاتی مجوزهای لازم از جمله ماده ۲۳ را دارد و اسناد آن نیز موجود است.

امام جمعه لنده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور محترم به استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان لنده میزبان وزیر کشور بود که از پروژه بازدید میدانی صورت گرفت و در جلسه شورای اداری به عنوان مهمترین مطالبه مردم مطرح شد. در این جلسه، وزیر کشور برای پیگیری موضوع، قول مساعد دادند.

۱۹ دی ماه سال ۹۸ در دوران نمایندگی عدل هاشمی‌پور نماینده سابق کهگیلویه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی پروژه احداث جاده لنده-تشان به طول ۵۵ کیلومتر و با هدف خروج شهرستان لنده از بن بست ارتباطی آغاز شد اما ادامه عملیات اجرایی این جاده ارتباطی پس از مدتی به بهانه نداشتن مجوز ماده ۲۳ تعطیل شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد برای خروج از محرومیت عمیق، به توسعه زیرساخت‌های مناسب بیشتر از هر چیز دیگری نیاز دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در بین استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و ارتباط موثر با استان چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیازمند توسعه مسیرهای ارتباطی است.

پروژه‌های راه‌سازی نظیر کریدور بابامیدان به سمیرم با گذر از شهرستان‌های بویراحمد و دنا، استان فارس را به اصفهان متصل می‌کند، جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت به عنوان کریدور ارتباطی شمال به جنوب یکی دیگر از پروژه‌های مهم راهسازی است که پس از گذشت ۳ دهه ساخت آن به طول انجامید و در سفر ریاست جمهوری به استان در اواخر تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید تا در مجموع تلاشی برای اتصال جنوب به مرکز و شمال کشور باشد و استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای از بن‌بستی خارج شود.

پروژه جاده ارتباطی لنده-تشان بر اساس آنچه که مسئولان در افتتاحیه این مسیر گفته‌اند باعث برون رفت بیش از ۴۰۰ روستا از بن‌بست ارتباطی و حتی اقتصادی خواهد شد. گذر پروژه پاتاوه به دهدشت و اتصال آن به بهبهان در استان خوزستان و گذر آن از دل شهرستان کهگیلویه باعث خروج این شهرستان از بن‌بست ارتباطی خواهد شد.

علاوه بر آن در کنار شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت و روستاهای اقماری شهرستان‌های لنده، چرام و بهمئی نیز امیدوار به اتصال و خروج از بن‌بست بوده و هستند. اتصال شهرستان لنده به این کریدور ارتباطی یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان است که اکنون و پس از سفر ریاست جمهوری این پروژه مورد توجه قرار گرفته و مطالبه مسئولان و مردم است که در صورت تحقق پروژه ارتباطی لنده به تشان، علاوه بر آن مردم شهرستان بهمئی نیز به خروج از بن‌بست ارتباطی خرسند شده و به رونق و توسعه امیدوار می‌شوند.

پروژه لنده-تشان با اخذ مجوز ماده ۲۳ و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور به عنوان طرح ملی در سال ۹۸ با حضور معاونت وزارت و شهرسازی وقت با تأمین اعتبار اولیه بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان آغاز شد، که به یکباره با توقف دور از انتظار همراه شد.

در چند روز اخیر صحبت‌های نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم مجوز ماده ۲۳ برای این پروژه باعث واکنش‌های زیادی در سطح حوزه انتخابیه شد.

باتوجه به سابقه ۵ ساله تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و مهم تر از آن درج عنوان محور لنده-تشان در قوانین بودجه سنواتی و عملکرد ۸۵۰ میلیارد تومانی ردیف طرح ۱۳۰۳۰۱۶۰۰۳طی پنج سال گذشته لزوم ورود دفتر رسیدگی به شکایت ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور برای رسیدگی به ترک فعل احتمالی و ضعف عملکرد منجر به تعطیلی این پروژه توسط مجری و متولی ملی طرح ضروری است.

ذکر این نکته بسیار مهم ضروری است که حداقل تجربه و اطلاعات کارشناسی از نظامات حقوقی اداری کافی است برای تشخیص اینکه وقتی طرحی در پیوست شماره یک قوانین بودجه سنواتی درج و دارای اعتبار است پس بیان و القای هرگونه شک و تردید در خصوص مجوز قانونی آن مهمل بوده و اظهارات بی پایه در این زمینه مصداق بارز نشر اکاذیب و تحریک افکار عمومی است.

پیش از این بنا به درخواست مردم و معتمدین به منظور دخالت دستگاه قضایی در بحث محور لنده – تشان و پیگیری این مطالبه مردمی، حجت‌الاسلام انصاری پور رئیس دادگستری لنده در جمع اعضای شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفته بود که بدون شک دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به بیت‌المال بی‌تفاوت باشد و در همین راستا از سازمان بازرسی کل کشور دعوت خواهیم کرد تا با ورود به موضوع مشخص شود که هزینه های انجام شده بدون تشریفات قانونی و غیر کارشناسی یا با رعایت تشریفات قانونی بوده است.

انصاری پور همچنین گفته بود اگر بدون رعایت موازین قانونی و فنی و کارشناسی بوده چرا هزینه های کلان در این مسیر صرف شد و در غیر اینصورت چرا عملیات اجرایی آن متوقف شده است.

برپایه این گزارش، شهرستان لنده که از سوی افکار عمومی به عنوان شهر اولین‌ها از آن نام برده می‌شود اهالی این شهرستان به دلیل بن بست بودن، محرومیت بسیار زیاد ناشی از عقب افتادگی، عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات مرکزی و از همه مهمتر به دلیل نبود راه‌های ارتباطی با مشکلات و معضلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند اما با افتتاح مسیر لنده به تشان می‌تواند تا حد زیادی این شهر را از بن بست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد.

تشان نزدیک‌ترین راه مستقیم به لنده را دارد اما برای طی مسیر تشان به لنده باید از مسیری پر پیچ و خم با مسافت یکصد کیلومتری و گذر از تشان به بهبهان، دهدشت و سوق در نهایت به شهر لنده رسید.

اتصال جاده ارتباطی تشان‌ـ‌لنده بخش تشان و شهرستان لنده را از بن بست خارج می کند و همچنین این کریدور مسیر بندر امام خمینی (ره) و آبادان را در کوتاه‌ترین مسیر به اصفهان و مرکز کشور وصل می‌کند.

روند اجرایی این پروژه به دلیل وضعیت صعب‌العبور بودن و کوهستانی بودن منطقه به کندی صورت می‌گیرد و به دلیل اتصال محور ارتباطی جایزان‌ـ لیکک و در ادامه اتصال به جاده پاتاوه-دهدشت علاوه بر توسعه شهرستان لنده باعث سهولت دسترسی شهرستان بهمئی به مرکز استان نیز خواهد شد.

با بهره‌برداری از مسیر تشان-لنده فاصله ۱۰۰ کیلومتری تشان-بهبهان- لنده به ۷۰ کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و همچنین مسیر تردد به خوزستان، شهرستان کهگیلویه و مرکز استان سهولت بیشتری خواهد یافت.

برخی مسولان در حالی مدعی هستند که پروژه لنده -تشان مجوز ماده ۲۳ را ندارد که این پروژه در بودجه ردیف اعتباری دارد و باید گفت پروژه‌ای که ماده ۲۳ ندارد چگونه ممکن است در بودجه گنجانده شده و حتی بخشی از کارهای اجرایی نیز انجام شود و چه کسی باید پاسخگوی هدر رفتن بیت المال باشد.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب