گزارش فریاد جنوب از پیگیری یک مطالبه مهم | سرنوشت بیمارستان تامین اجتماعی دهدشت به سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد گِره خورده است
گزارش فریاد جنوب از پیگیری یک مطالبه مهم | سرنوشت بیمارستان تامین اجتماعی دهدشت به سفر دور دوم هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد گِره خورده است
باتوجه به اینکه احداث بیمارستان یکصد تختخوابی دهدشت یک نیاز اساسی و ضروری بوده اما هنوز هیچ خبر دقیقی مبنی بر احداث بیمارستان دوم و تحقق وعده دولت نیست و باید منتظر باشیم تا سرنوشت این پروژه مهم و مطالبه به حق مردم کهگیلویه در دور دوم سفر هییت دولت به استان روشن شود.

به گزارش پایگاه خبری فریاد جنوب از دهدشت، بیش از ۳۵ سال از افتتاح بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت می‌گذرد و این بیمارستان به عنوان تنها مرکز درمانی ۴ شهرستان‌ و ۷ بخش‌ طی بیش از ۳ دهه و نیم به جمعیتی بیش از ۲۵۰ هزار نفر خدمات درمانی ارائه می‌دهد.

شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده و بخش‌های بزرگ دیشموک، چاروسا، سوق و سرفاریاب در حالی بیش از ۳۵ سال با یک بیمارستان سپری کردند که در کنار آنها و در گچساران بیش از ۳ بیمارستان و مرکز درمانی مجهز وجود دارد.

براساس نتایج یک پژوهش، بالاترین سطح بالای توسعه یافتگی در مسایل بهداشتی و درمانی مربوط به استان های سمنان، یزد، مازندران، چهارمحال بختیاری و گیلان است و پایین ترین درجه توسعه یافتگی هم به استان های قزوین، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تعلق دارد.

توزیع امکانات هتلینگ بیمارستانی و درمانی در تمام این سالها در استان کهگیلویه و بویراحمد به شکلی ناعادلانه توزیع شده و نمایندگان ادوار مختلف حوزه انتخابیه در تمام این سالها حتی به خود زحمت پیگیری این حق مسلم را هم به خود نداده‌اند و همین عامل باعث شده که حوزه انتخابیه کهگیلویه با ۴ شهرستان و ۷ بخش بزرگ آن بیش از ۳۵ سال تنها به یک بیمارستان اکتفا کنند.

بیمارستان امام خمینی دهدشت سال ۱۳۷۶ با ۱۶۰ تخت افتتاح شد اما با رشد جمعیت و افزایش میزان تقاضا در حوزه بهداشتی درمانی و کمبود فضای هتلینگ بیمارستانی باعث شد تا مسئولان شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه در همین فضای موجود، تعداد تخت‌ها را افزایش دهند و با افزایش ۲۲۰ تخت، تعداد تخت‌های بیمارستان دهدشت اکنون به ۳۸۰ تخت برسد اما این وضعیت دیگر جوابگوی این میزان جمعیت نیست.

باتوجه به رشد میزان جمعیت و کمبود تجهیزات بیمارستانی، طی سال‌های گذشته توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء یک اورژانس در محوطه بیمارستان دهدشت احداث و افتتاح شد اما با افزایش میزان رشد جمعیت، این اورژانس دیگر جوابگو نبوده و اورژانس قدیم بازسازی و تجهیز شد و به فضای درمانی بیمارستان دهدشت اضافه شد تا شاید جوابگوی بخشی از مراجعین باشد.

باتوجه به زمان افتتاح بیمارستان امام‌خمینی دهدشت، این بیمارستان نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارد و بیشتر تجهیزات آن فرسوده است و تا به امروز بیشتر بخش‌های آن را نوسازی و تجهیز کردند و چنانچه قرار باشد همچنان با ظرفیت این بیمارستان ادامه دهند معلوم نیست در آینده چه مشکلاتی برای آن ایجاد شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به قدمت تنها بیمارستان کهگیلویه گفته است بیمارستان امام خمینی دهدشت با عمری قریب به ۴٠ سال، سال‌های سال پوشش خدماتی چند شهرستان گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد را انجام داده است.

سید منصور تقوی گفت: علیرغم اورهال بخش‌هایی از بیمارستان، فرسودگی ساختمان زنگ خطری برای بیماران است و بیشتر سیستم‌های این بیمارستان فرسوده و قدیمی است.

با اینهمه، پیشنهاد احداث یک بیمارستان یکصد تختخوابی چندسالی است که از سوی مسئولان استانی و شهرستانی در رسانه‌ها مطرح شده تا بلکه با احداث بیمارستان دوم، کمی از حجم بسیار زیاد خدمات درمانی از بیمارستان امام خمینی کاسته شود. اما تاکنون این موضوع در حد یک پیشنهاد بوده و هنوز رنگ واقعیت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور امروز چهارشنبه ۱۷ خرداد به شهرستان کهگیلویه سفر کرد و از درمانگاه تخصصی تامین اجتماعی دهدشت نیز بازدید کرد.

میرهاشم موسوی در جلسه شورای اداری شهرستان کهگیلویه، گفت: در راستای پیگیری مصوبه دولت در احداث بیمارستان تامین اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت در شهر دهدشت، سهم ۳۰درصدی سازمان در کمترین زمان ممکن با اجرایی شدن این طرح تامین می‌شود.

صحبت‌های مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در جلسه شورای اداری کهگیلویه در خصوص قطعی بودن احداث بیمارستان یکصد تختخوابی تامین اجتماعی نبوده است و میرهاشم موسوی تنها در راستای پیگیری مصوبه دولت صحبت کرد.

سید علی احمدزاده روز یکشنبه ۱۴ خردادماه یعنی سه روز پیش با سفر به شهرستان کهگیلویه در دیدار با امام‌جمعه کهگیلویه در خصوص احداث بیمارستان دوم شهر دهدشت گفته بود که هنوز وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی برای احداث بیمارستان در شهر دهدشت به توافق نرسیدند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اصرار داریم که بیمارستان مستقل تامین اجتماعی احداث شود و دلایل زیادی مبنی بر ساخت این بیمارستان در دهدشت داریم.

وی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی معتقد است که منطقه استعداد بیمارستان را ندارد اما این موضوع صحت ندارد و منطقه استعداد ساخت بیمارستان را دارد.

احمدزاده تصریح کرد: تلاش می‌کنیم این پروژه در دور دوم سفر دولت به استان مصوب و سازمان تامین اجتماعی در دهدشت بیمارستان احداث کرده و وزارت بهداشت نسبت به تکمیل آن اقدام کند.

برپایه این گزارش، باتوجه به اینکه احداث بیمارستان یکصد تختخوابی دهدشت یک نیاز اساسی و ضروری بوده اما هنوز هیچ خبر دقیقی مبنی بر احداث بیمارستان دوم و تحقق وعده دولت نیست و باید منتظر باشیم ببینیم سرانجام این مطالبه به حق مردم ۴ شهرستان و ‌۷ بخش از سوی دولت سیزدهم پیگیری و عملی می‌شود.

  • نویسنده : سید مصطفی گنجی
  • منبع خبر : فریاد جنوب