گفت و گوی اختصاصی فریاد جنوب با بانوی خبرنگار فعال در حوزه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع ”ویروس کرونا”
گفت و گوی اختصاصی فریاد جنوب با بانوی خبرنگار فعال در حوزه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع ”ویروس کرونا”

بانوی خبرنگار فریاد جنوب، سردبیر سایت خبر زاگرس و رئیس انجمن روزنامه نگاران زن استان که از پرسنل آزمایشگاه های استان نیز هست در گفت و گوی اختصاصی با فریاد جنوب از ویروس کرونا گفت و به تشریح اقدامات فعالان حوزه سلامت و رسانه استان در مقابله با شیوع ویروس کرونا و اطلاع رسانی به […]

بانوی خبرنگار فریاد جنوب، سردبیر سایت خبر زاگرس و رئیس انجمن روزنامه نگاران زن استان که از پرسنل آزمایشگاه های استان نیز هست در گفت و گوی اختصاصی با فریاد جنوب از ویروس کرونا گفت و به تشریح اقدامات فعالان حوزه سلامت و رسانه استان در مقابله با شیوع ویروس کرونا و اطلاع رسانی به مردم پرداخت.

اعظم رحمانپور، از فعالان حوزه رسانه و که در عین حال دارای مدرک کارشناسی ارشد میکروبیولوژی هست و در یکی از آزمایشگاه های استان در حال فعالیت است.

خانم رحمانپور علائم ابتلا به کرونا ویرووس چیست؟

علائم کرونا بعد از پایان دوره نهفتگی با گلودرد شدید آبریزش بینی عطسه سرفه خشک ،تنگی نفس بصورت نفس کوتاه و مقطعی و تند ،خستگی مفرط ،کاهش عملکرد کلیه ها و تب طولانی مدت بروز میکند.

علائم و اثرات کرونا ویروس در چه کسانی شدیدتر است؟

کرونا ویروس در بیماران قلبی ،بیماران با مشکلات تنفسی و ریوی افراد مبتلا به دیابت بیماران مبتلا به سرطان بیماران کلیوی افراد دچار نقص سیستم ایمنی بدن و سالمندان و کودکان تشدید بیشتری دارد.

به عنوان یک کارشناس ارشد میکروبیولوژی از شما سوال داریم: چه روشهای کنترل و مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود دارد؟

زمانی‌که یک بیماری در سطح جهان شیوع پیدا می‌کند و پاندمی می‌شود، نوع واکنش‌های مردم نسبت به بیماری با توجه به اطلاعات و شناختی که دارند، متفاوت خواهد بود.فرد اول باید سیستم ایمنی بدن خود را از طریق تغذیه مناسب تقویت کند در این مدت سعی کنید در رژیم غذایی خود انواع سبزیجات میوه و ویتامین ها را قرار دهید، رعایت بهداشت فردی ،شستن مداوم دستها با آب و صابون حداقل ب مدت بیست ثانیه استفاده از محلولهای ضد عفونی کننده،و همچنین اینکه از روبوسی و دست دادن اکیدا خودداری شود

موبایل هندزفری و شارژر همیشه از آلوده ترین وسایل هستند و لازم است مرتب ضدعفونی شوند و در نهایت از مردم عزیز تقاضا میشود تا برای پیشگیری از شیوع کرونا در خانه هایشان بمانند و قرنطینه خانگی بهترین راه قطع زنجیره شیوع کروناست.

نظر شما در مورد اقدامات کادر سلامت استان در مقابله با ویروس کرونا چیست؟

کادر سلامت استان این روز ها در خط مقدم جنگ با این ویروس منحوس هستند ودر این جهاد فی سبیل الله از هیچ تلاشی تا کنون دریغ نکرده اند.از ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و معاونان ایشان تا پزشکان و پرستارانی که مستقیم با بیماران سر و کار دارند و حتی بهیارانی که در روستا های استان وظیفه اطلاع رسانی و آموزش مقابله با شیوع این ویروس را بر عهده دارند از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند و تا آخر نیز برای رفع این مشکل عمومی پای کار هستند.

عملکرد رسانه های استان را در این مدت شیوع ویروس کرونا چطور ارزیابی میکنید؟

در بحران های این چنینی نقش رسانه بسیار مهم و تاثیر گذار است و میتواند در اطلاع رسانی و آموزش برای مقابله با این چنین بیماری هایی بیشنرین اثر گذاری را دارند. کما اینکه در مدت شیوع این ویروس مردم توجه زیادی به خبرها و مقالات آموزشی منتشر شده در سایت های استان دارند و حتی به ساعت های اعلام گزارشات در مورد این بیماری حساسیت دارند.با جرأت می توان گفت فضای رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری استان های دیگر برای اطلاع رسانی و آموزش مردم بهتر عمل کرده و وظایف خود را به نحو احسن و اکمل انجام داده اند.

و سخن آخر:

اجازه بدهید من عرایضم را با ذکر چند نکته به پایان ببرم.

اول اینکه: با توجه به اینکه این یک درد مشترک است بنابراین هم به خود و هم به دیگران کمک کنیم. اگر باورهای درستی در خود ایجاد کنیم و واقعیت شرایط پیش آمده را بپذیریم و نسبت به تغییر سبک زندگی (به خصوص در زمینه بهداشت فردی و پیشگیرانه) اقدام کنیم، آنگاه می بینیم که روبه رو شدن با کرونا راحت تر خواهد بود.

دوم اینکه:پزشکان و پرستاران استان در مدت شیوع این بیماری در حال تجربه شرایط سختی هستند.شاید در خانواده و فامیل هرکدام از ما یک پزشک یا پرستار درگیر در این جنگ تمام عیار داریم. بیایید به خاطر خودمان و عزیزانمان با رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه به نابودی این ویروس و قطع زنجیره شیوع آن کمک کنیم تا این پرستاران و پزشکان به زندگی عادی خود برگردند.

در پایان از تلاش های بی وقفه دکتر یزدانپناه سرپرست ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج،معاونان ایشان و کلیه کادر درمانی استان تقدیر و تشکر میکنم و امیدوارم بزودی با غلبه بر این بیماری مردم به زندگی عادی خود برگردند.

 

  • نویسنده : میر امید عباس پور