گلایه از شهرداری یاسوج و ابراز نگرانی از گسترش فروشگاه های زنجیره ای/ارشدی:در هیچ دوره ای اتاق اصناف به این اندازه با تعزیرات و اداره کل صمت همکاری نداشته است
گلایه از شهرداری یاسوج و ابراز نگرانی از گسترش فروشگاه های زنجیره ای/ارشدی:در هیچ دوره ای اتاق اصناف به این اندازه با تعزیرات و اداره کل صمت همکاری نداشته است
رئیس اتاق اصناف در ادامه بشدت از عملکرد و گسترش فروشگاههای زنجیره ای انتقاد کرد و افزود بنظر میرسد این فروشگاه هاوابسته با مافیای قدرتمندی هستند که نه تنها سودی برای مردم و بازار ندارند بلکه پاسخگو و مطع قوانین اتاق اصناف نیستند.

فریاد جنوب_نشست خبری اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش فریاد جنوب علی ارشدی رئیس اتاق اصناف کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا با تشکر ازهمکاری و همراهی رسانه ها در ایام مبارزه با کرونا و تنظیم بازار بیان کرد بی شک بدون همکاری و تعامل رسانه ها با ما موفق به کنترل شیوع کرونا و همچنین تنظیم بازار نمی شدیم.

رئیس اتاق اصناف بیان کرد: این اولین جلسه و نشست خبری اتاق با خبرنگاران است و امید است روند و اطلاع رسانی به مردم ادامه داشته باشد و ما از چنین جلساتی میکنیم و از پاسخگویی و ارائه عملکردهای اتاق اصناف استقبال میکنیم.

ارشدی گفت:در مرکز استان تعداد ١٠٣٠٠ واحد صنفی دارای پروانه کسب داریم و تعدادی هم واحد صنفی بدون پروانه داریم. در ایام کرونا چهار رده صنفی خواروبار فروشان ,میوه فروشان,مرغ و ماهی و نانوایان فعال بودند و حدود ٨٠٠٠ واحد صنفی در ایام کرونا تعطیل بودند و برخی واحدها هنوز هم بازگشایی نشدند که این اقدامات برای کنترل شیوع و مبارزه با کرونا انجام گرفت.

وی افزود: بر اساس بررسی روئسای اتحادیه و بررسی و کارشناسی ما ١٧٨۵ میلیارد تومان خسارت با بازاریان ما وارد شده است و متاسفانه از طرف دولت تاکنون هیچ گونه کمک و حمایتی عملی و علملیاتی نشده است.

ارشدی در خصوص بخشودگی های کرونایی نیز گفت:کمک هایی چون بخشودگی بیمه ,مالیات و مهلت بازپرداخت وام ها هنوز عملی نشده است و این موضوع میتواند عوارض و مشکلات زیادی در زمان پسا کرونا برای اصناف ایجاد کند.

رییس اتاق اصناف کهگیلویه وبویراحمد در ادامه تصریح کرد: تمام مکاتبات و اطلاعات میزان خسارات واحدهای اسیب دیده به استانداری ,فرمانداری و اداره صمت نیز ارسال شده و ما حتی در زمان تعطیلی ادارات این اطلاعات تکمیلی و تفکیک شده را ارسال کردیم.

وی افزود: گلایه ای هم از شهردار یاسوج داریم که حدود سه ماه است علیرغم دعوتهای متعدد ایشان دعوت مارا نپذیرفتند و پاسخی ندادند و میزان عوارضی حدود دومیلیارد وششصد میلیون تومانی برای اتاق اصناف صادر کردند در حالی که این عوارض در سالهای ٩۵ و٩۶ فقط حدود ٧٠ میلیون بوده است که ما این مسائل را با استانداری نیز مطرح کردیم که با همراهی استانداری این مقدار را به یک میلیارد و پانصد میلیون تقلیل دادند حال آنکه بودجه اتاق اصناف در یک سال حدودیک میلیارد تومان است.

پس از حضور ما و وکیل اتاق اصناف در جلسه استانداری واعلام نظر کارشناسان با توجه به محاسبه معیارها ودرصدها و شیوه محاسبه خود شهرداری مجموع عوارض ۵۴٠ میلیون میشد و این موضوع برای ما سوال بود که از ابتدا مبلغ دومیلیارد وششصد میلیون وسپس یک میلیارد و پانصد میلیون طبق چه معیاری محاسبه و به ما اعلام شده است و به دلیل همین اختلاف نظرها و عدم شفافیت و همراهی شهرداری این موضوع همچنان حل نشده باقی مانده و شهردای که ما در این شراط انتظار کمک داشتیم کمکی که نکرده ,حسابهای اتاق را نیز مسدود کرده است.

رئیس اتاق اصناف در ادامه بشدت از عملکرد و گسترش فروشگاههای زنجیره ای انتقاد کرد و افزود بنظر میرسد این فروشگاه هاوابسته با مافیای قدرتمندی هستند که نه تنها سودی برای مردم و بازار ندارند بلکه پاسخگو و مطع قوانین اتاق اصناف نیستند.

ارشدی افزود:در سراسر کشود این فروشگاهها طبق معیارها واستانداردهای خاصی احداث میشوند ولی در استان ومرکز استان به هیچ وجه رعایت نمیشود و اگر ما از فروشگاه کوچک حمایت کنیم از یک خانواده حمایت کردیم ولی اگر از یک فروشگاه بزرگ حمایت کنیم گویا فقط به احداث یک ویلا برای یک ثروتمند کمک کردیم.ما در ایام کرونا چندین بار اقدام به تعطیلی این فروشگاه ها میکردیم ولی هربار مافیای پشت این فروشگاه ها بدون توجه با ما اقدام با بازگشایی و فعالیت مجدد میکردند.

ارشدی در ادامه انتقاد از فروشگاههای زنجیره ای به نداشتن پروانه کسب و ندادن عوارض و مالیات و همچنین طرح های فروش وحراج های غیره شفاف با درصدهای تخفیف ظاهری بالا اشاره کرد واز مردم خواست فریب تبلیغات پررنگ وظاهری برخی فروشگاهها را نخورند و با اطلاع و اگاهی خرید کنند وقیمتها را در نظر بگیرید.

چطور است که فروشگاهی که نهایتا ١۵ درصد سود باید اخذ کند اعلام میکند ۴٠ درصد تخفیف زیر قیمت ارائه میدهد؟

علی ارشدی رئیس اتاق اصناف در بخش دیگری از صحبتهای خود از همکاری و همراهی سازمان تعزیرات حکومتی اداره صمت ناظران و بازرسان مرکز بهداشت و دامپزشکی تشکر کرد وگفت در ایام کرونا همراهی و همکاری بسیار مفیدی بین ما برقرار بود.

ارشدی همچنین افزود بازاریان و اصناف در ایام کرونا کمک هایی بسیار خوب وخداپسندانه زیادی داشتند که لازم است از اصنافی چون خیاطان, عمده فروشان ,اهن فروشان,و نانوایان در تهیه بسته های معیشتی و تهیه و تولید ماسک نیز تشکر ویژه کرد.

رئیس اتاق اصناف در پایان گفت: بازاریان می توانند از بیمه سامان مستمری بازنشستگی ١٠ ساله برای بازنشستگی دریافت کنند و درصورت استفاده از این مستمری هزینه های پرداختی زمان کرونا برای انها مجانی خواهد بود میتوانند و تا سقف ٣٠ میلیون پوشش بیمه ای برای انها در نظر گرفته می شود.

اسماعیل رحمانی نیا رییس اتحادیه نانوایان و عضو هیئت رئیسه اصناف نیز گفت: سه سال است افزایش قیمت نان نداشته ایم و نان در استان ما علیرغم اینکه وزن نان در استان ما نیز بیشتر است ٨٠ درصد نسبت به سایر استانها و کل کشور ارزان تر است.

سرتیپ هرمزپور رئیس صنف تعمیرکاران نیز گفت:تعمیرکاران ومکانیک ها در این ایام بسیار متضرر شدند وعلیزغم ضرر و زیان و نداشت درامد در این مدت تاکنون کمک و حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده اند.

در پایان نیکزاد رییس صنف لوازم یدکی نیز گفت: هیچ گونه احتکار گرانفروشی یا افزایش قیمت بی رویه در این صنف نداشتیم. علیرغم اعلام سود ١۵ درصدی در لوازم یدکی برخی فروشگاه ها سود ١٠ درصد می گیرند و حامی و همراه مردم هستند.