خبر فریاد جنوب:حجت الاسلام شیخ اسلام ایمانی تبار،خطیب موقت جمعه،ظهرامروز«۵خردادماه»درخطبه های نمازجمعه شهرپاتاوه،باتوصیه خودونمازگزاران به رعایت تقوای الهی،به موضوع حقوق سه گانه«حق الله_حق النفس وحق الناس اشاره و بیان داشت: بعضی کارها را ما انسان ها برای این انجام می دهیم که دستور خداوند را اطاعت کنیم؛ به این کارها «حق الله« گفته می شود […]

خبر فریاد جنوب:حجت الاسلام شیخ اسلام ایمانی تبار،خطیب موقت جمعه،ظهرامروز«۵خردادماه»درخطبه های نمازجمعه شهرپاتاوه،باتوصیه خودونمازگزاران به رعایت تقوای الهی،به موضوع حقوق سه گانه«حق الله_حق النفس وحق الناس اشاره و بیان داشت:

بعضی کارها را ما انسان ها برای این انجام می دهیم که دستور خداوند را اطاعت کنیم؛ به این کارها «حق الله« گفته می شود نماز خواندن، امر به معروف و نهی از منکر، انجام واجبات و دوری از گناهان از این گروه اند.

حق النفس:بعضی کارهای دیگر را ما هر روز و شب انجام می دهیم برای اینکه خودمان سالم بمانیم و بتوانیم از هر نظر رشد خوبی داشته باشیم؛ به این کارها «حق النفس» گفته می شود.استراحت کردن،مطالعه کردن از این کارهاست.

حق الناس:بخش دیگری از کارها وظیفه های ما نسبت به دیگران است؛ به این وظایف «حق الناس» گفته می شود. ما موظفیم به نیازمندان کمک کنیم، دیگران را آزار ندهیم، حق دیگران را رعایت کنیم و به کسی ظلم نکنیم.

و در میان حقوق سه گانه جبران از همه مشکل تر است چون خداوند در صورتی حق الناس را می بخشد که صاحب آن حق یعنی کسی که در حق او ظلم کرده ایم ببخشد.

خطیب موقت بابیان اینکه حق الناس فقط در حقوق مال مردم نیست افزود:

 حفظ آبرو، اسرار و شخصیت آنان جزء حق الناس است. دروغ گفتن، غیبت کردن و ناسزا گفتن از گناهانی است که انسان نسبت به دیگران انجام می دهد و در واقع با این کار به آنها ظلم می کند. با دروغ گفتن سخن غیر واقعی درباره ی کسی گفته می شود، با غیبت کردن چهره ی یک انسان پیش دیگران تخریب می شود و همه ی این ها نمونه های ظلم در حق سایر مردم است.

وی مصادیق مختلف حقّ الناس رابرشمردوگفت:حق‌النّاس مالى، صرفاً با دزدى از اموال دیگران محقّق نمى‌شود، بلکه تضییع حقّ دیگران، ابعاد گوناگونى دارد که تشریح آن در این مجال نمى‌گنجد؛ ولى براى نمونه مى‌توان به مواردى نظیر:

کم‌کارى، بى‌کارى و بدکارى توسّط افراد در اداره‌ها، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، دوایر دولتى و غیردولتى اشاره کرد که خود نوعى دزدى تلقى مى‌شود. کارمندان و کارگران باید به بهترین وجه به‌ انجام وظیفه بپردازند و کوتاهى در خدمت‌رسانى به ارباب رجوع، ‌حق‌النّاس است. از دیگر مواردى که موجب وجوب ‌حق‌النّاس مالى مى‌شود، ارائۀ کالا و خدمات بى‌کیفیت است که ضمان‌آور نیز هست. گاه مشاهده مى‌شود به دلیل این‌که پیمانکار ساختمان در کار خود عجله کرده و کار را ناقص رها کرده، خسارات فراوانى به صاحب خانه وارد مى‌شود.

امروزه یکى از مصیبت‌هایى که در جامعۀ مسلمین وجود دارد و نقص بزرگى براى آنان محسوب مى‌شود، فساد ادارى است. عدم رسیدگى به مشکلات ادارى مردم، معطّل کردن پرونده‌ها، رشوه‌خوارى، پارتى‌بازى و حیف و میل، در اداره‌ها وجود دارد و این امور، علاوه بر این که براى جامعه و مردم مضر است، درآمد برخى کارمندان را حرام مى‌کند و دنیا و آخرت آنان و فرزندان آنان را تباه مى‌سازد.

از دیگر موارد ‌حق‌النّاس، تضییع حقوق همسایگان است؛ نظیر برخى از مجتمع‌هاى ساختمانى که به سایر خانه‌ها اشراف دارد، یا جلویِ نور آفتابِ خانه‌هاى اطراف را مى‌گیرد، یا خسارات دیگرى به صاحبان آن املاک وارد مى‌سازد.

عدم پرداخت دیون شرعى نظیر خمس و زکات نیز ‌حق‌النّاس است که آدمى را مدیون اهل‌بیت‌(عهم) و گروه زیادى از مردم مى‌کند. کسى که خمس مال خود را پرداخت نمى‌کند، مال حرام خورده و به فرمودۀ قرآن کریم آتش مى‌خورد:

«إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً»؛‌ (در حقیقت، کسانى که اموال یتیمان را به ستم مى‌خورند، جز این نیست که آتشى در شکم خود فرو مى‌برند‌ و به زودى در آتشى فروزان درآیند.)

حجت الاسلام ایمانی تباردرخطبه سیاسی نمازبه مناسبت های هفته،ازجمله با تبریک دهه کرامت و ورود کاروان زیر سایه خورشید به بخش اشاره و اظهار کرد:

این روزها که مصادف با دهه کرامت است ،استان ما میزبان خادمان آقا امام علی بن موسی الرضا علیه السلام که حامل پرچم متبرک و نسیمی که مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد و عطر و طراوتش جاودانی است هستند ومنشا ملکوتی دارد و همه ارادتمندان و عاشقان را به سوی کانون نورو هشتمین ستاره آسمان ولایت فرامی‌خواهد می باشند و با استقبال گرم مردم مومن و ولایت دار همراه شده واستان ما معطر به عطر رضوی است لذا لازم می دانم مراتب قدردانی خودم را از شما مردم عزیز بعمل آورم.

ایمانی تبار در بخش دیگری از خطبه سیاسی باتبریک «سوم خرداد»روزفتح وآزادی خرمشهربااشاره آیه«۱۰آل عمران» وسخنی از امام «ره»تصریح کرد:

إِن یَنصُرْکُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَکُمْ…»اگر خداوند شما را یاری کند، هیچ کس بر شما پیروز نخواهد شد “فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.”

آزادی خرمشهر در روز سوم خرداد نمادی از وحدت و همبستگی ملی بود. سوم خرداد تبلورغیرت ملی در برابر اشغال خاک عزیزمان توسط دشمنان است.سوم خرداد تبلور پیروزی اراده رزمندگان اسلام بر دشمن است. سوم خرداد برای همیشه این پیام را به همه جهانیان می دهد که مردم ایران مردم مبارز و خستگی ناپذیر ، انقلابی و پیرو خط اسلام ناب محمدی هستند.

به راستی در مقابل استحکامات نفوذناپذیر دشمن شکست خورده که از سوی استکبار جهانی و قدرت های شرق و غرب که به لحاظ توان مالی، تجهیزات نظامی و حتی نیروی انسانی نیز تغذیه و تقویت می شد چه واژه و عبارتی بهتر از ایمان و اقتدار ایران میتوان یافت.

امام جمعه موقت پاتاوه نیزباتبریک روز بزرگداشت حضرت احمدابن موسی شاهچراغ«ع»اظهارداشت:

ششم ذی الحجه مصادف با روز بزرگداشت  یکی از ستارگان تابان جلالت و ثمرات شجره نبوت و ولایت حضرت احمد بن موسی الکاظم علیهم السلام معروف به شاهچراغ است که مزار کثیر الانوار آن بزرگوار در شهر شیراز است که دارای قبه عالیه، بارگاه، صحن و موقوفات و روشنی چشم اهل آن دیار و ملجاء عامه مردم است.حجت الاسلام ایمانی تبار در بخش دیگری از خطبه سیاسی بااشاره به سالگرد افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ گفت:

که در این رابطه می پردازم به بخشی از صحبت های مقام معظم رهبری در دیداردو روز پیش بانمایندگان مجلس،برکات حضور امام رضا، در ایران حضور امام علی‌ بن‌ موسی الرضا (ع) در ایران، برکات فراوانی برای این سرزمین به همراه داشت که به برخی از برکات حضور امام رضا (ع) در ایران پس از حضور امام (ع) در خراسان، بسیاری از برادران و برادرزادگان آن حضرت و دیگر علویان راهی ایران شدند که بالاتر از همۀ آنان، حضرت فاطمۀ معصومه (س) بود. ایشان به شوق دیدار برادر به ایران آمد، ولی پیش از اینکه به امام رضا (ع) برسد، در ساوه بیمار شد. بنا به فرمودۀ حضرت معصومه (س) ایشان را به قم آوردند. پس از ورود به قم، چند روزی در خانۀ موسی‌بن‌خزرج که از سرشناسان شیعۀ قم بود ساکن شد و همان‌جا رحلت نمود و در این شهر دفن گردید.

شهر قم پیش از این نیز از مراکز بزرگ شیعه به‌شمار می‌رفت، ولی به برکت حضرت معصومه (س) از آن زمان تا اوایل غیبت کبری، بزرگ‌ترین مرکز علمی شیعه شد و پس از آن هم، همواره به‌این عنوان مطرح بود تا اینکه در زمان کنونی، بار دیگر در زمینۀ علوم شیعه، مرکزیت یافت.

احمد‌بن‌موسی (ع) معروف به «شاه‌چراغ» نیز از بزرگانی بود که به ایران آمد و در فارس مدفون شد. ورود فرزندان ائمه (ع) به ایران، موجب آشنایی بیشتر مردم با مکتب اهل‌بیت‌ (ع) و گرایش شدید به مذهب حق شیعه شد. ازاین‌رو پیش از دولت صفویه نیز بخش مهمی از ایران به برکت مهاجرت امام رضا (ع) به این سرزمین به تشیع گرویده بودند.

 

وی به برکات حضور امام رضا (ع) در ایران،گریزی زدو ادامه داد: گسترش جایگاه تعقل و تفکر در میان دانشمندان بود. این امر، از آثار همان مناظرات علمی امام رضا (ع) است.

در این مناظرات همگان می‌دیدند که امام (ع) برخلاف دیگر بزرگان عالم اسلام، از مباحث عقلی بهره می‌برد؛ درحالی‌که دیگر دانشمندان سنی پس از به حاشیه راندن معتزله، عقل‌گرایی و پرداختن به علوم عقلی را گناه جلوه می‌دادند و با افرادی که به این علوم روی می‌آوردند به‌شدت مقابله می‌کردند.

اما در ایران، به برکت مباحث پربار امام رضا (ع) نه‌تنها شیعه، بلکه سنّی‌ها نیز به مباحث عقلی روی ‌آوردند و ایران تا عصر صفویه پایگاه بزرگی برای مباحث عقلی و فلسفی و کلامی شد. پس از تشکیل صفویه نیز این موضوع به اوج رسید.

  • نویسنده : امیدعلی بهمن یار