دیدگاه دکتر محمد بهرامی در مورد سد تنگ سرخ
دیدگاه دکتر محمد بهرامی در مورد سد تنگ سرخ
فریادجنوب :بنده به سهم خودم از مسئولین و بخصوص نمایندگان محترم استان در مجلس که قاعدتا باید صدای مردم باشند می خواهم که با مردم گفتگو کنند ،بیشتر گفتگو کنند . سوالات و ابهامات مردم را از مسئولین و مدیران مربوطه بپرسند و مطرح کنند و جوابشان را در اختیار مردم بگذارند ،شما صدای مردم و صدای طبیعت و محیط زیست این مردم هستید ،احوال پرندگان دنا و رودخانه بشار ، احوال این مردم است و شما نماینده احوال این مردم هستید .

فریادجنوب :دکتر محمد بهرامی در باره  سد تنگ سرخ یاسوج یادداشتی در اختیار این پایگاه خبری قرارداده که عینا منتشر میشود

الصِّدقُ صَلاحُ کُلِّ شَیءِِ
راستگویی مایه صلاح هر چیزی است . ( امام علی (ع) )

آب واژه ای که به تنهایی می تواند یک جمله کامل باشد . صدها جمله و کتاب باشد . تنها با نگاه کردن به این واژه دو حرفی در ذهن هر بیننده ای – بزرگسال و خردسال ، باسواد و بی سواد ، شهرنشین و روستانشین – جمله های زیادی جان میگیرند ، از بس آب، حیاتی و آشنا و باعث آبادانی ست . در طول تاریخ ، آب ، مسبب نزاعها ، درام ها ، دوستی ها و همچنین تم و جان مایه‌ی داستان ها ، مستندها ، روایت ها و دعاها بوده است . انرژی بوده است . در نزد بزرگان قدر و قیمت الماس گونه داشته است . *واژه ای که همان مایه‌ی حیات بودنش ، برای دفاع تمام قد بشر از آن کافی ست .*

پس باید به همه انسانها و در همه تاریخ حق داد که از آب بگویند و بشنوند . بودنش مایه شادمانی و شُکر و نبودن و یا کم بودنش اسباب بیم و نگرانی و تشویش است . *حق دارند که سهمِ و میزانِ آبشان را بدانند و چون جان فرزندان خویش او را پاس بدارند .*

مدت زمانی است که موضوع *سد تنگ سرخ* و چگونگی های آن ، موضوع مهم و پرتکرار مجالس و محافل و مقالات مردم و کارشناسان منطقه شده است و *سوالات و ابهامات فراوانی در ذهن آنان ایجاد کرده است* و سبب تردید و نگرانی و دلواپسی بخشی از جامعه شده است . سد دقیقا کجاست ؟ چه ارتفاعی دارد ؟ سهم حقابه ما چقدر است ؟ ساخت سد چه مزایا و معایبی دارد ؟ سرنوشت سد چیست ؟ بودن یا نبودن سد ؛ کدام مزایای بیشتری دارد ؟
با توجه به اخبار و حواشی که از دیگر سدهای کشور به گوش میرسد آیا مافیای آب در کشور داریم ؟ به فرض آنکه ساخت سد تنگ سرخ لازم و ضروری و منطقی و قانونی باشد ، حق و حقوق مردم و مناطق مجاورِ سد چیست ؟ و سوالات دیگری که فضای مبهم و گنگی را بوجود آورده است …

در اینکه موضوع سد و سدسازی و آثار آن بر محیط زیست و طبیعت پیرامون آن ، یک موضوع تخصصی و علمی است و یک کار کارشناسانه است و نظر دادن در مورد آن نیاز به اطلاعات دقیق و مستند و سواد مربوطه را می خواهد ، بحثی نیست و باید گوش به فرمان علم بود . در اینکه باید از همه زوایا به آن پرداخت و نهایتا خیر و مصلحت منطقه و کشور را در نظر گرفت احتمالا همه گان موافقند و *بنده نیز همانند مردم و خیلی از مسئولین دلسوز تابع علم و خیر و منافع منطقه و کشورم هستم*اما آنچه بنده به آن اعتقاد دارم گفتگوی مسئولین مربوطه با مردم است .* شفاف سازی و قانع کردن این جمعیتِ دارای شک و تردید و ابهام است . مردمی که تاریخ نشان از همراهی و صداقت و سعه صدر و حوصله و تحمل و سخاوت و بخشش آنها دارد . مردمی که اگر برای آنها با استدلال و منطق توضیح داده شود زودتر از همه دنیا درک میکنند و اگر لازم باشد حوصله میکنند .
بخش قابل توجهی از مردم شریف استان کهگلویه و بویراحمد و بویژه شهرستانهای بویراحمد و دنا و مارگون *در مورد سد تنگ سرخ به سبب چند صدایی مسئولین و کارشناسان دچار ابهام شده اند .* در همه جای دنیا طبیعیست که مردم نظرات و افکار و پیشنهادات کارشناسان هر حوزه را رصد میکنند و تاثیر می پذیرند . وقتی سکوت یا اغتشاش در سخنان برخی از مسئولین را ببینند دچار بدگمانی می شوند بخصوص در موضوع حیاتی و مهمی چون آب .

بنده به سهم خودم از مسئولین و بخصوص نمایندگان محترم استان در مجلس که قاعدتا باید صدای مردم باشند می خواهم که با مردم گفتگو کنند . بیشتر گفتگو کنند . سوالات و ابهامات مردم را از مسئولین و مدیران مربوطه بپرسند و مطرح کنند و جوابشان را در اختیار مردم بگذارند . شما صدای مردم و صدای طبیعت و محیط زیست این مردم هستید . احوال پرندگان دنا و رودخانه بشار ، احوال این مردم است و شما نماینده احوال این مردم هستید .
مردم از صداوسیما  و خانه مطبوعات  استان ، انتظار و توقع خبررسانی و تحلیل و بررسی نظر نمایندگان و مسئولین و کارشناسان را دارند . *موافقین و مخالفین طرح و موضوع را در چند برنامه ی وزین و یا نشست های خبری با حضور خبرنگاران استان  به گفتگو بنشانید تا مردم را قانع کنند .* کاری که رسانه های محلی ما  و صدا و سیما در باره خیلی از مسائل انجام داده و اتفاقا رضایت مردم را در پی داشته است . اینکه نمایندگان و مدیران ما در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یابند و به سوالات به حق مردم پاسخ دهند قطعا به اعتماد بیشتر مردم به آنان کمک خواهد کرد .

بزرگی می گوید ؛ کارکنان لغزشهای صادقانه را تحمل میکنند اما اگر به اعتماد آنها آسیبی وارد شود دیگر نمی توان اعتماد آنها را جلب کرد .
امام علی ( ع) در این رابطه اعتقاد دارد که بهترین و بزرگترین سپر برای مسئولین ، صداقت آنان است . گاهی صداقت وجود دارد اما به علت چندصدایی و یا بد تبلیغی و پنهان کاری ، شفافیت وجود ندارد . قطعا در مواردی قابل درک است که بنا به مصلحتی امکان شفافیت صددرصدی وجود ندارد و خود مردم نیز این را درک میکنند اما آنچه آسیب زا و خطرناک است ؛ تبعیض و بی عدالتی است .

موضوع مهم دیگر در بحث سد تنگ سرخ ؛ *حقوق و مطالبات به حق مردم روستاها و مناطق مجاور سد و کسانی که با احداث سد متضرر می شوند ، می باشد.* در دین و آیین ما و در نزد بزرگان مذهبی و ملی ما ، در احادیث و روایت ما ودر کلام خدا چیزی مهم تر و حساس تر از حق مردم نبوده است .

مسئولین باید دقت و تعهد داشته باشند و مانند امام علی ( ع) نسبت به حقوق مردم در این حوزه نیز ، دلواپسی و وسواس داشته باشند . مردم این مناطق سالها در این مناطق زیست کرده اند و بنا به دهها دلیل و برهان ، رضایت آنان لازم و ضروریست . رضایت مردم ، همراهی و همنوایی مردم را در پی دارد و سرمایه ای بالاتر از همراهی مردم برای مسئولین نیست .

آنچه امروز در دل و جسم و جان ما بی قراری میکند سربلندی و آبادانی بیشتر و بهتر فردای ایران ماست . امیدوارم در کنار هم و با تعامل و گفتگو و خیرخواهی و با توکل به قادر متعال در حفظ و پاسداری ایران عزیزمان کوشا باشیم .

محمد بهرامی
۱ شهریور ۱۴۰۱

  • نویسنده : سید داود موسوی منش
  • منبع خبر : فریادجنوب