خداداد غریب پور  را بهتر بشناسیم !!/لزوم حمایت از مدیران توانمند فارغ ازنگاه قومیتی ومنطقه ای
خداداد غریب پور  را بهتر بشناسیم !!/لزوم حمایت از مدیران توانمند فارغ ازنگاه قومیتی ومنطقه ای
اخیرا به وضوح دیده ایم و شنیده ایم که فلانی مدیر توانا و کاربلد و متخصصی بود و همه خوشحال از رشد سازمان و خدمات ارزنده وی و از طرفی شاخص های توسعه یکی پس از دیگری در حال رشد و یکباره باز می بینی در طرفه العینی مدیر توانا جای خود را به فرد ضعیفی می دهد ،بحث ما آسیب شناسی قضیه است و قصد تخریب مدیر جایگزین را نداریم، اما چرا مدیر عالی بدون لحاظ کردن عملکرد ها و توانایی ها و شاخص ها به ترور مدیر میانی خود می پردازد و چرا این بی تفاوتی ها روز به روز ترویج می شود ،آیا این سرمایه ها یک روزه بدست آمده اند و انقلاب و نظام کم هزینه کرده تا اینچنین مدیر لایق و توانایی پرورش دهد .

 

فریادجنوب :یکی از معضلاتی که این روزها تا حدودی همه گرفتار آن شده ایم ،بی تفاوتی نسبت به کلیه اوضاع و احوال حاکم بر سرنوشت روزانه تک تک ما انسان ها و سازمانهاست .

به یکباره چه شد و چه اتفاقی رخ داد که ‌همه نه گذشته ای خوش را به یاد دارند و نه آینده ای با برنامه دقیق و نه زمان حالی که در آن برای لحظاتی خوش و با برنامه باشند ؟

جوابش بسی ساده است و نیاز نیست معادلات سخت چند وجهی انجام دهی ، زمانیکه زندگی می شود اجتماعی و اجتماع های بزرگتر از خانواده و قبیله و عملا سازمان ها بوجود می آیند، این سازمان ها برنامه ریزی دقیق همراه با استراتژی می خواهند، اصلا مگر می شود بدون برنامه ریزی و استراتژی سازمان را به سرمقصود هدف رساند .

از موضوع اگر نخواهیم فاصله بگیریم : گاها شاهد حوادث تلخی چون حملات تروریستی مجلس و شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی و چند روز پیش شهادت دکتر فخری زاده بودیم ،کجای کار کم کاری کردیم و عده ای خائن و وطن فروش باعث فرصت سوزی ها شدند و خیانت کردند و این سرمایه های بزرگ رو از دست دادیم اینها سرمایه های این آب و خاک بودند و تا ابد با افتخار باقی خواهند ماند.
از این مسئله یه شاهد مثال می آوریم دلیل بی تفاوتی مردم نسبت به وضعیت حال خود و دیگران چه بحرانی است که امروزه شایع شده آیا نتیجه ای غیر از ضعف مدیریت مدیران کنونی در بر دارد .
اخیرا به وضوح دیده ایم و شنیده ایم که فلانی مدیر توانا و کاربلد و متخصصی بود و همه خوشحال از رشد سازمان و خدمات ارزنده وی و از طرفی شاخص های توسعه یکی پس از دیگری در حال رشد و یکباره باز می بینی در طرفه العینی مدیر توانا جای خود را به فرد ضعیفی می دهد ،بحث ما آسیب شناسی قضیه است و قصد تخریب مدیر جایگزین را نداریم، اما چرا مدیر عالی بدون لحاظ کردن عملکرد ها و توانایی ها و شاخص ها به ترور مدیر میانی خود می پردازد و چرا این بی تفاوتی ها روز به روز ترویج می شود ،آیا این سرمایه ها یک روزه بدست آمده اند و انقلاب و نظام کم هزینه کرده تا اینچنین مدیر لایق و توانایی پرورش دهد .
آیا با وجود دشمنان قسم خورده و تحریم ها و وجود گوهر بار این همه شهید باید جایگاه های مدیریتی بدینسان لحظه ای جابجا شوند و برای اینکه به راحتی بتوانیم نقد کنیم.

در زیر بخشی از عملکرد دو ساله مدیر توانایی چون دکتر خداداد غریب پور را به سمع و نظر شما عزیزان خواننده می رسانم تا بگویم بی تفاوتی های امروز من و شما و مدیران عالی نتیجه اش نابودی سازمان ها و وزارت خانه ها خواهد بود و سرمایه های انسانی خود را تلف خواهیم کرد و باعث کاهش انگیزه آنان خواهیم بود و کاش بدون هرگونه نگرش سیاسی فقط به خاطر اهداف بزرگ انقلاب با چنگ و دندان مدیران عالی خود چون دکتر خداداد غریب پور را حفظ کنیم .

بخشی از عملکرد دو ساله دکتر خداداد غریب پور در مدیریت ایمیدرو:

_ افتتاح 4.2 میلیارد دلار طرح (3.2 در سال 98 و 1 میلیارد دلار در سال 99) که اهم آنها انتقال آب خلیج فارس به گل گهر، آلومینیوم جنوب، آلومینیوم جاجرم، کنسانتره و گندله سنگان، کارخانجات اسید مس و بسیاری از پروژه های زیربنایی و معدنی و صنعتی

_پیگیری جهت تکمیل طرحهای توسعه به گونه ای که در سال جاری ۱ میلیارد دلار طرح دیگر نیز افتتاح خواهد شد که اهم آن فاز اول الکترود گرافیتی، احیای قائنات و بندر پارسیان می باشد

_پس از تحریم فلزات مدل تجاری – تولیدی در ایمیدرو طراحی گردید و بر اساس آن مبادله ۲.۹۷ میلیارد دلار ارز با هدف تامین مواد اولیه و مصرفی مورد نیاز تولید و یا تکمیل طرحهای توسعه انجام شد. اهم آنها شامل 27 کشتی 30 هزار تنی پودرآلومینا، 26 هزار تن الکترود، 450 میلیون دلار قطعات خودروسازی، 1000 تن سیانور، 65 میلیون دلار قطعات لوازم خانگی، 2.2 میلیون دلار مورد نیاز تایر.

_افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از 140 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان در سال 98 و رسیدن به میزان 500 میلیارد تومان در سال جاری

_ایجاد کنسرسیومهای بزرگ با مشارکت بخش خصوصی شامل شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا، هلدینگ سرمایه گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس با هدف توسعه فولاد تا سقف 10 میلیون تن، کنسرسیوم سرمایه گذاری با هدف توسعه فولاد تا سقف 10 میلیون تن در چابهار

_جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه معادن و صنایع معدنی که مهم ترین آنها طرحهای پترولیوم کک و تیتانیوم کهنوج، معادن آنومالی شمالی و میشدوان و پتاس خورو بیابانک و شورابه های ترود می باشد

_جذب بیش از 1700 میلیارد تومان منابع جهت تکمیل طرحهای توسعه از بخش خصوصی در سال 98

_رشد تولید در کلیه زنجیره فلزات اساسی در سال 98 و 8 ماهه 99 به گونه ای که رشد تولید 8 ماهه سال جاری شرکتهای بزرگ شامل شمش آلومینیوم با رشد 67 درصدی، شمش فولاد رشد 8 درصدی، کاتد مس رشد 5 درصدی و شمش طلا رشد 17 درصدی داشته اند

_احیا و فعالسازی 311 معدن از سال 98 تاکنون_افزایش بودجه منابع داخلی سالهای 97 و 98 طرح اجرای زیربنایی راه و برق برای معادن بخش خصوصی 10 برابر نسبت به سال 97 و توسعه فعالیتهای زیربنایی
_شروع عملیات اجرایی جاده سنگان _ تربت حیدریه، با ارزش800 میلیارد تومان در قالب قرارداد مشارکت با وزارت راه و شهرسازی با هدف توسعه زیرساخت های معادن سنگان
_تشکیل شرکت مشترک با بخش خصوصی با هدف تصفیه پساب بندرعباس به منظور استفاده صنایع مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس
_رویکرد جدید ایمیدرو توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور، به گونه ای که احداث 4 بازارچه در استانهای اصفهان، قم، کرمان و خراسان رضوی پیگیری و در اصفهان عملیاتی گردید و سندملی توسعه صنعت سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور و برنامه جامع عملیاتی این صنعت از سال جاری تا سال ۱۴۱۰ تدوین و مورد تایید ریاست جمهوری قرار گرفته است.
_از سال 98 تاکنون 400 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور اکتشاف شده اند و 66 هزار کیلومتر مربع آن به بخش خصوصی واگذار شده است. نتیجه تمرکز بر توسعه اکتشاف افرایش ۵۰۰ میلیون تنی ذخایر سنگ آهن در ناحیه گل گهر و افزایش ۲ برابری ذخایر طلای زرشوران می باشد.
_شناسایی تعداد 759 محدوده امید بخش ناشی از فعالیتهای اکتشافی انجام شده
_تصویب و عقد قرارداد 26 پروژه پژوهشی کاربردی و تقاضا محور
_ توسعه همکاری با 11 دانشگاه برتر کشور
_برگزاری 544 دوره های آموزشی مورد نیاز بخش خصوصی که 4 دوره تخصصی 6 ماهه تربیت تکنسین نیز برگزار گردید.
_طراحی نظام کنترل مدیریتی بر شرکتهای بزرگ با هدف اولویت بندی در سرمایه گذاری و جهت دهی مشخص استراتژیهای آنها و حمایت از افزایش سرمایه شرکتهای بزرگ در سال جاری با هدف حفظ سرمایه و تکمیل طرحهای توسعه به میزان 39033 میلیارد تومان
_ بازارگردانی و حمایت از بورس
_حمایت از تولید ماشین آلات معدنی توسط هپکو به گونه ای که تعدادی از شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی اقدام به عقد قرارداد با آن شرکت نموده اند.
_مبادله 27 تفاهم نامه های متعدد با سایر ارگانها و بخش خصوصی با هدف توسعه همکاریهای مرتبط
_پرداخت بی سابقه 5072 میلیارد تومان از دیون و تعهدات ایمیدرو به دولت در سال 98
_افتتاح اولین مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی (ایمینو) با هدف حمایت از استارتاپهای معدنی
_استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 ویرایش 2015 و اخذ گوهینامه از شرکت SGS
_تدوین و عملیاتی نمودن برنامه های نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی به گونه ای که تا پایان آبانماه 74 درصد(معادل برنامه) اهداف تعیین شده محقق گردیده است.
– طراحی نظام مدیریت پروژه و عقد قرارداد با انجمن مدیریت پروژه ایران در این خصوص
-رسمی نمودن همکاران ایثارگر و فرزندان شهدا و ایثارگر در ایمیدرو
– ایمیدرو با استفاده از طراحی مدل خاص بازرگانی – تولیدی توانست در سال ۹۸ با وجود تحریم های فلزات اساسی از ابتدا توسط امریکا، رشد صادرات در بخش معدن و صنایع معدنی را محقق نماید به گونه ای که صادرات بیش از ۱ میلیارد دلار مس و در کل ۸.۵ میلیارد دلار زنجیره بخش معدن و صنایع معدتی محقق گردید.
_در راستای کمک به توسعه متوازن زنجیره فلزات اساسی و بهبود سیاستگزاری صنعتی در این حوزه ها، بروزرسانی و عملیاتی نمودن طرح جامع فولاد و سرب و روی پیگیری گردید و تدوین طرحهای جامع طلا، مس و آلومینیوم نیز آغاز شد

دکتر فرود آزاد بخت